Hazeslaapjes verlengen succesvol?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kkatinka, 20 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    ik probeer bij mijn baby van 9’maanden de slaapjes van 30 minuten te verlengen. Ze doet twee slaapjes, waarvan vaak 1 langere en 1 korte van 30 min. (en soms is het chaos en doet ze er 3 van 30 min).
    Ze heeft er net niet genoeg aan, om die uren door te komen.

Je baby langer leren slapen overdag kost best wel wat tijd, energie en doorzettingsvermogen. Net bijv 30 min geprobeerd haar weer te laten maar vandaag lukte dat niet; zonde van mijn kostbare weekendtijd geweest.
    Het maakt trouwens ook geen snars uit of ik haar later of eerder naar bed breng.

Daarom mijn vraag: werkte dit bij jullie? Hazeslaapjes langer maken. En na hoelang dan? Is het de investering waard?

2. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Is ze niet juist oververmoeid dat ze daarom hazeslaapjes doet?
    Hoe ziet haar ritme er ongeveer uit?

Rond 9 maanden sliep mijn dochter 2 slaapjes.
    19.30-7.30
    9.30-11
    15.30-17.30
    Zoiets ongeveer. Ongeveer het 2-3-4 ritme.

Vooral goed letten op slaapsignalen.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier heb ik er wel in geïnvesteerd, maar al wel met 3 maanden. Ik denk dat 9 maanden een hele lastige leeftijd is, doordat ze gewend zijn geraakt dat je ze wel uit bed haalt als ze wakker is.
    Maar hoe ik het hier heb gedaan is gewoon continue terug blijven lopen om weer een speen te geven. In het begin duurde dit ruim een uur, maar viel ze uiteindelijk toch weer in slaap. Zolang ze niet erg lag te huilen ging ik gewoon door tot de volgende voeding. Ja vermoeiend, maar het wierp wel z'n vruchten af. Zo'n 2 weken later kon ze zelf meerdere slaapcyclussen aan elkaar koppelen.
    Met 9 maanden sliep ze hier 2x 2-2,5 uur.
    De oudste was hierin overigens ook wat lastiger, maar hem heb ik dus ook vanaf het begin uit bed gehaald als hij wakker was, omdat ik het zielig vond dat hij dan maar alleen in z'n bedje lag.
    Hij ging vanaf 6 maanden af en toe wat langer slapen. Ben vanaf toen een strak ritme met 2 slaapjes aan gaan houden en daar wende hij toen binnen een maandje vanzelf aan.

4. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Ons ritme: slapen 19-7
    Na 2,5 uur wakkertijd weer naar bed voor 75 minuten
    En dan na 2,5 uur weer naar bed.

Ik heb al gespeeld met eerder of later op bed leggen maar dat maakt geen verschil. Oververmoeid denk ik niet.

5. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Als ik zou weten dat het zou werken zou ik wel doorgaan, maar die garanatie heb je niet. Daarom vroeg ik me dus ook af of de ervaringen positief zijn

6. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Sorry ik kan mijn reacties niet meer wijzigen, vandaar nog een reactie.
    Indien het wel oververmoeidheid is(is dat waarschijnlijk? Ze slaapt 13,5-14 uur per etmaal en is altijd vrolijk) hoe kom ik daar dan vanaf? Misschien tijdelijk de slaapjes verlengen door haar bij mij te nemen, dan slaapt ze bijna altijd weer in en dan slaapt ze zo nog 1,5 uur. En dan als ze gewend is aan langer slapen(en dus meer uitgerust is), de slaapjes in haar bed leren verlengen? Is dat dan niet verwarrend voor haar?

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Hoeveelheid slaap wisselde hier enorm. Ze slaapt in de nacht echt een mega ruk, maar met nu bijna 2,5 slaapt ze in de middag ook nog 1,5-4 uur en rond dr normale bedtijd is ze dan nog versleten.

Veelal wanneer ze vlak tegen of met een waterval woordjes bezig is, slaapt ze ontzettend veel. Met groeispurten ook trouwens maar dat gaat gepaard met bunkeren alsof ze nooit te eten krijgt.

Ik heb dr altijd iets in bed meegegeven, als baby een spuugdoekje met ons luchtje. Toen ze wat ouder werd een kroeltje tegenwoordig heeft ze serieuze theefeestjes met dr knuffels. Als ze had geslapen en ze lag wat te pruttelen liet ik dr liggen, ging er ook niet heen en hield me even stil. Vaak was ze na een minuut of 10-20 weer vertrokken. Gaandeweg werd dat 5 minuten totdat ze echt aaneengesloten blokken maakte. Wij deden dat eigenlijk al sinds een week of 8 oud. We waren toen inmiddels al er achter gekomen dat met in slaap komen we t gepruttel en gehuil (geen gebrul maar huiltje) niet moesten onderbreken met langskomen want dan waren we uren bezig. 20-30 minuutjes was haar "verwerktijd".

Tegenwoordig gok ik een beetje of ik dr na 1,5 uur wel of niet ophaal als ze wakker is. Staat ze luid jodelend te springen in dr bed dan haal ik haar er uit. Zit te keuvelen met dr knuffies laat ik t gewoon even gaan en wacht t even af.

8. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Nee. Heeft hier nooit gewerkt. Ik zou het accepteren. Onze slechtste slaper (die als baby alleen in de doek sliep en daarna in bed alleen 45 minuten) ging op een gegeven moment anderhalf uur slapen. Toen hij twee was.

9. Wolky84

Wolky84 Bekend lid

1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Hier ook een Koning Hazenslaapjes.
    Heb werkelijk alles geprobeerd. Niks hielp.
    Ik heb het losgelaten en geaccepteerd. Nu hij ouder wordt gaat het steeds beter maar vaak genoeg ook niet. Ik denk dat je het super doet en het waarschijnlijk het karakter van je kindje is. Onze zoon is super blij, altijd bezig en zit zo vol leven; slapen is gewoon niet zijn hobby haha. Zit hier ook echt in de familie. Zijn neefje en nichtje zijn net zo en ging na 1-1,5 jaar pas langer slapen. Zo lang ze dus vrolijk is en goed groeit zou ik lekker haar ritme volgen.

10. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Hier hielp niets. Bij neergelegd. Sliep in de nacht 10 uur en overdag 2x 30-45 min. Als baby zelfs 3x2,5 in de nacht en overdag niet. Is vanzelf uitgebreid naar nachten van 11 en 1x 120 min, kantelpunt naar langer slapen zat rond 15/16 maanden.

11. Adrianna

Adrianna Actief lid

31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    De slaapjes waren hier zo verschillend...
    Met 9 maanden deed hij er 1 van tussen de 1 en 1.5 uur en de tweede was een uurtje.
    Op een ‘slechte’ dag deed hij dus 2 slaapjes van een uur en dat werd heel snel nog veel minder.
    Ik heb nooit met zijn slaapjes gerommeld. Als hij eruit wilde haalde ik hem eruit en wanneer hij moe was legde ik hem op bed.

Hoe merk je aan haar dat ze er niet genoeg aan heeft?
    Is ze in de avond te moe om hem nog goed door te komen?

12. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Ik zou het zo accepteren en niet je kostbare energie gaan besteden aan verlengen. Dat het soms na maanden lijkt te werken geeft mij te denken of het niet sowieso al zou zijn veranderd met de tijd.

Ik weet dat het kan frustreren trouwens. Mijn eerste twee deden rond die leeftijd ook nog steeds aan hazenslaapjes. Wat heb ik soms gebaald (zacht gezegd) als ze weer eens na een half uur wakker waren. Ik had echt even mama-tijd nodig...
    bij beiden is het goed gekomen. Vooral toen ze naar 1 slaapje gingen rond het jaar. Sliepen ze opeens drie uur!

De oudste is overigens een echte slaapkop, daar heb ik me regelmatig over verbaasd :p

Misschien helpt het om te bedenken dat je zo ook wel veel tijd hebt om van huis te gaan. En lekker samen te spelen. Zoek vooral ook s avonds wat tijd voor jezelf. En onthoud: Allesiseenfaseallesiseenfase :)

Deel Deze Pagina