lengte verschil beentjes

Discussion in 'Aangeboren afwijkingen' started by moontje86, May 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moontje86

moontje86 Actief lid

May 4, 2014
    334
    0
    0
    Hallo allemaal,

Wij zijn door de fysiotherapeut weer terug gestuurd naar de kinderarts omdat mijn dochtertje van net 4 maanden oud een lengte verschil heeft in haar beentjes en haar linkerbeentje draait minder ver naar buiten.
    Ze dachten aan heupdysplasie en daar heeft ze vandaag een echo voor gekregen, gelukkig zagen haar heupen er goed uit en is het dus geen heupdysplasie.

Maar ik maak me toch nog zorgen!
    Zijn er meer mensen die een kindje hebben met lengte verschil en een minder flexibel beentje?
    En was dit onschuldig of bleek er wat anders aan de hand te zijn?

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik heb mijn linkerbeen 1 cm korter doordat mijn bekken scheef staat en ik scoliose in de rug heb, ben ermee geboren.
    Heb als kind altijd 1 cm verhoging onder de linkerschoen gehad, nu als volwassene heb ik dat niet meer (die verhoging, wel dat mijn bekken scheef staat).

Misschien zou je eens naar de orthopeed kunnen gaan (laten doorverwijzen) zodat ze het bekken en de rug eens goed nakijken?
    Heb als kind erg veel therapieën gehad en opnieuw leren lopen en zitten.
    Verder is er niks operatief of zo aan gedaan.

3. moontje86

moontje86 Actief lid

May 4, 2014
    334
    0
    0
    Bedankt voor je reactie!
    Een manuele therapeut heeft wel haar rug en bekken nagelopen om te kijken of er ergens een blokkade zit en dat was niet het geval.
    Denk dat ik inderdaad ga vragen om een doorverwijzing naar een orthopeet, want anders blijft het me toch niet lekker zitten.

4. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

Jun 22, 2012
    1,423
    125
    63
    Weet je ook hoeveel verschil er is? Ik heb er ook ervaring mee, vandaar mijn vraag.

5. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

is er misschien tijdens of na (misschien heel gek maar zou het voor de geboorte ook kunnen??) geboorte een been gebroken? omdat ze hem ook niet zo goed kan bewegen?
    mijn zoontje heeft ook lengteverschil, na een beenbreuk. eerst was het 5cm en inmiddels is het nog een halve cm maar de verwachting is dat het uiteindelijk even lang wordt als het andere been.

6. moontje86

moontje86 Actief lid

May 4, 2014
    334
    0
    0
    Fijn dat de verwachting is dat het bij je zoontje weer helemaal gelijk wordt!
    Ik denk niet dat ze wat gebroken heeft, de beperking van beweging zit echt in haar heupje. Ze hebben daarvan een echo gemaakt dus dan zal dat ook moeten opvallen, lijkt me?

Het lengte verschil is niet heel groot, het is minder dan 1 cm.

Ik heb het er nog even over gehad met de fysiotherapeut en die vindt dat ik me geen zorgen meer hoef te maken, ze denkt dat de klachten vanuit haar bekken/si-gewricht komen, dit zou ook een beweegingsbeperking kunnen geven.
    Volgende week gaat de manuele therapeut haar nog een keer nakijken, ook omdat haar nekje ook nog wat stijf is naar de linkerzijde.

7. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

Dat weet ik niet, ik weet wel dat zijn bovenbeen-breuk gecontroleerd wordt met een röntgenfoto, niet met een echo. Onze jongens zijn ook op heupdysplasie gecontroleerd met een röntgenfoto ivm heupafwijkingen in de familie. Hierbij wordt specifiek naar de heupen gekeken en niet naar de benen. voor een baby is verhoudingsgewijs 1 cm natuurlijk groter dan een cm verschil bij een kleuter. Succes en dank voor je reactie :)

8. moontje86

moontje86 Actief lid

May 4, 2014
    334
    0
    0
    We zijn nogmaals naar de Manuele therapeut geweest en die heeft nu uitgebreider bij haar bekken gevoeld, ze heeft daar toch een blokkade zitten. Daarom zou het lijken of het lengte verschil heel groot is.
    Ze heeft ook een blokkade in haar nek.

We weten nu wel wat ze heeft, ze heeft het kiss syndroom.
    We zijn nu dus ook onder behandeling bij de manuele therapeut.

9. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

Jun 22, 2012
    1,423
    125
    63
    Fijn dat er nu duidelijkheid is. Ik hoop dat de therapie gauw aanslaat.

Share This Page