Lening bij schoonvader (voelt niet goed).

Discussie in 'De lounge' gestart door me1989, 18 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.992
    663
    113
    We hebben onze WOZ waarde niet aangepast, wel hebben we rentemiddeling gedaan, maar we zitten evengoed nog op 4,4 procent rente:( we zitten bij Aegon.
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Is bij ons niet gebeurt. Met de anderen is gewoon open kaart gespeeld en was geen punt verder :) de anderen zijn ook niet gecompenseerd want het was een lening, geen gift.
    Maar goed, met familie moet je wandelen, niet handelen. Ik kon zakelijk/prive niet scheiden gevoelsmatig en vond t niet een heel prettig gevoel.
     
  3. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.957
    1.313
    113
    Wij hebben onze hypotheek bij mijn ouders afgesloten. Wij hebben dit notarieel gedaan en betaal maandelijks de annuiteit. Voor mij is de lening gewoon "zakelijk". Wij hebbrn marktconforme rente afgesproken. Mijn ouders ontvangen op die manier toch nog rente en ik heb afsluitkosten bespaard. Daarnaast mogen wij zoveel aflossen als we willrn. Bij een normale hypotheek zit daar vaak een max aan. Omdat wij veel sparen willen we ook veel aflossem dus dat is voor ons ideaal.
     
  4. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik zou gewoon even contact met ze opnemen. Vragen of ze de waarde van je woning kunnen aanpassen als je een taxatie laat doen en hoe het zit met het opnemen van overwaarde in een nieuw leningdeel

    Ook als jullie de lening doen bij je schoonvader kan het evengoed interessant zijn om een taxatie te laten doen en zo een lager rente tarief te krijgen
     
    me1989 vindt dit leuk.
  5. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.174
    113
    Ik zie het probleem niet helemaal. Een familiebankconstructie adviseer ik juist heel vaak (werk veel met vermogende particulieren). Zitten bijna alleen maar voordelen aan.

    In jullie geval, met een garagebox, zijn de fiscale voordelen wel niet zo groot, maar toch is het best een aardig systeem. Je schoonvader krijgt meer rente dan op zijn spaargeld. Jullie hoeven geen afsluitkosten aan een bank te betalen voor de lening.
    Je kunt/moet gewoon zakelijke afspraken maken over rente en aflossing. Op papier zetten, beiden ondertekenen en niks aan de hand. Als je schoonvader overlijdt, dan heb je een schuld aan de erfgenamen (waar je man er zelf een van is). Dan kan de rest van de aflossing verrekend worden met zijn erfdeel.

    Als je schoonvader het geld niet echt nodig heeft, kan hij zelfs elk jaar een bedrag aan jullie schenken. Daarmee kun je dan weer de rente en aflossing betalen, zodat de lening jullie niets of minder kost. In dat geval kan hij beter wel zijn andere kinderen ook een zelfde bedrag schenken om geen scheve gezichten te krijgen.

    Ik begrijp het gevoel erbij wel een beetje hoor, maar als je je daar even overheen kunt zetten, zou ik er toch gebruik van maken, omdat het verder eigenlijk alleen maar een win-win-situatie is.
     
    Chelsey88, Paris91, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.992
    663
    113
    Bedankt voor de uitleg.

    Het is inderdaad meer een gevoels ding en mijn man riep gelijk 'en dan lossen we 2000 euro extra af bij de belastingteruggave', maar dat soort afspraken benauwen me juist. Doe mij gewoon een vast bedrag per maand en de extra dingen wil ik niet beloven, want ik wil ook nog leuk leven en op vakantie..

    We gaan ook even onze boete qua rente opvragen, kijken of dat interessant is om mee te financieren, dan moet het wel bij de bank. Door rentemiddeling en NHG konden we de rest van de rente niet op een andere manier lager krijgen geloof ik.
     
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.534
    113
    Hoe lang loopt je hypotheek nog?
     
  8. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik kan je één ding wel adviseren als je hiervoor kiest: Leg wel alles goed vast en doe het zeker niet onderhands. Ik heb in mijn familie het gedoe van dichtbij gezien bij een scheiding en een onderhandse lening, dat wil je echt niet...
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  9. tantetoos

    tantetoos Bekend lid

    17 nov 2010
    613
    527
    93
    ik verbaas me er eerlijk gezegd over hoe sommige van jullie tegen een familie lening aankijken... dat er altijd gedoe van komt, dat broers/zussen per se altijd allemaal hetzelfde moeten krijgen.... zo zie ik het helemaal niet namelijk.

    Mijn zus heeft bij mijn oma een groot geldbedrag geleend. Na een tijdje bedacht mijn oma dat ze dat geld niet meer terug hoefde. Zus blij, wij als broers en zussen blij voor onze zus, niks geen gedonder onderling... Ik gun mijn zus namelijk al het geld van de wereld, zonder dat ik dat dan ook per se voor mezelf wil. het zou geen moment in me opkomen dat ik dan tegen mijn oma zou zeggen "Mijn zus heeft een x bedrag gekregen, dan moet ik dat ook krijgen"

    Zie ik het nou zo anders dan? Of begrijp ik het niet helemaal?
     
    Nellie4, Chelsey88, Paris91 en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Ik vind het ook alleen maar fijn als dat kan binnen de familie. Maar helaas denkt niet iedereen daar hetzelfde over. En om problemen voor te zijn, zou ik het óf niet doen, óf heel goed vast laten leggen.
     
    tantetoos vindt dit leuk.
  11. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Helaas is dat hier wel zo bij mijn vader.
    Mijn opa heeft mijn tante regelmatig wat geld toegeschoven als ze het lastig had. Vinden wij prima maar mijn oom maakt daar grote problemen van. Die wil dan ook en "eist" het ook echt. Toen mijn oma overleed wilde hij niet meebetalen aan de crematie waar toen niet genoeg voor was. Hebben mijn vader en man van tante gedaan. Maar toen mijn opa later dus kon sparen ging hij geld eisen.
    Hij doet de belasting van mijn opa en heeft serieus gebeld met: "je zou ondertussen veel meer spaargeld moeten hebben, waar is dat allemaal gebleven?" o_O alsof hij er ook maar iets over te zeggen heeft. Maar hij rekent zich al helemaal rijk voor als mijn opa overlijd en ziet het dus ook echt al als zijn geld.:mad:
    Hij moet dat soort dingen ook echt niet gaan doen als ik er ben want dan breekt er echt oorlog uit :o:
     
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Mijn ervaring met geld lenen en familie is walgelijk. Mijn vader overleed 8 jaar terug, ik was 21 toen. Mijn opa overleed een jaar later. Mijn oom kwam bij mij 1000 euro halen omdat mijn opa dit aan mijn vader had geleend. Ze hebben ons toen buiten gesloten bij de erfenis van mijn oma ( wij waren nu de erfgenamen omdat mijn vader was overleden) Of je notteerd alles goed, met de rest van de betrokkene er bij of ik zou het niet doen.
     
  13. tantetoos

    tantetoos Bekend lid

    17 nov 2010
    613
    527
    93
    jeetje! ik snap dat je je daar kwaad over kan maken!
     
  14. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.992
    663
    113
    Met deze rente 11 jaar en daarna nog 10 jaar. We hadden de rente voor 20 jaar vast gezet, niet wetende dat het zoveel lager zou worden.

    De broer van mijn man heeft zo'n beetje tot zijn 30e gestudeerd en dat werd allemaal door mijn schoonvader betaald + een groot gedeelte van zijn studentenhuis. En de zus heeft het huis overgekocht wat mijn schoonouders voor haar gekocht hadden, zodat ze dat over kon kopen als ze oud genoeg was en genoeg zou verdienen.

    Dus als je het zo bekijkt mogen wij ook wel een keer onze hand ophouden, maar dat is gewoon niet hoe ik ben. Ik had ooit geld geleend voor een laptop en daar heb ik mij maanden rot over gevoeld terwijl ik mijn moeder netjes afbetaalde.
     
  15. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.153
    2.238
    113
    Vrouw
    Wat naar dat dit zo kan gaan! ik neem toch aan dat de notaris de erfenis afhandelde, dus dat jullie als wettelijk erfgenamen gewoon jullie deel (in elk geval de legitieme portie) kregen? Hooguit, als die lening van je vader bij je opa ergens op papier staat, dat dat dan verrekend wordt...
     
  16. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Het heeft er niks mee te maken met wie jij bent of dat jij je hand ophoud, (wat ik echt een hele nare uitspraak vind) maar dat je schoonvader dit uit zichzelf aanbied. In mijn familie word er alleen geld gegeven als er niet om word gevraagd. ;) En hier luid de zin altijd ‘wij geven liever met warme dan koude hand’
     
    Zuul, Syane en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  17. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Een lening is natuurlijk niet direct je hand ophouden, en je schoonvader biedt het zelf aan. Als alle partijen ervan profiteren (zelfs als je een hele lage rente afspreekt van 1%, dan is dat nog steeds meer dan je schoonvader bij de bank krijgt, want daar krijgt hij 0% of moet hij zelfs betalen als hij veel spaargeld heeft, want negatieve rente dan), zie ik het probleem niet zo.
    Het klinkt ook niet alsof er problemen in de familie gaan komen.
    Het probleem zit echt in jouw hoofd (dat bedoel ik niet naar, meer een constatering ;)), dus ik denk dat je dit het best goed met je man bespreekt: hoe kijk jij er tegenaan, hoe kijkt hij er tegenaan en is er een manier om jouw gevoel hierin te veranderen? Als dat niet lukt, dan kun je het beter niet doen, want dan zit je continu ermee in je maag misschien.
     
    Zuul en Syane vinden dit leuk.
  18. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar je kunt toch met je schoonvader ook een vast bedrag afspreken?
     
  19. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Ik moet je eerlijk zeggen ik heb het zo gelaten. Ik had er geen zin in na die afschuwelijke periode na mijn vaders dood. Zo veel had hij niet was voornamelijk spullen waar ik wel van baalde. Die lening was achteraf waarschijnlijk ook niet echt een lening maar een gift. Mijn opa had na zijn dood het zelf nog kunnen vragen aan ons maar dat heeft hij niet gedaan dus wilde het waarschijnlijk niet terug ( ik wist er niks van trouwens dat dit was gebeurd ooit)
     
  20. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    2.992
    663
    113
    Mijn man is nu opnieuw met zijn vader praten met een lijstje met dingen die voor mij belangrijk zijn en ook gaan we nog die hypotheek adviseur die in onze familie zit om tafel om de keuze goed af te wegen.

    Stel dat het geld uiteindelijk toch van mijn schoonvader komt. Kan hij het dan gewoon storten als we alles goed vast laten leggen? Of kom je dan in de knoei bij de belastingdienst, omdat je opeens zoveel bij gestort krijgt? Hoe werkt zoiets?
     
    Zuul vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina