Onze buffer is voor nu bijna nul.....veel verbouwd...auto die het begaf...en een nieuwe cv ketel. Vandaar dus nu eerst prioriteit aan aflossen van wat openstaande schulden en opbouwen buffer. Ik wil graag weer een buffer van iig 8000 euro. Vanaf dan word het sparen gesplitst in aflossen starterslening en doorsparen buffer. Die 8000 zouden we theoretisch gezien moeten halen eind volgend jaar.
wij hebben wel een behoorlijke buffer, daar door kunnen we nu dan ook aflossen 35 euro per maand is wel 420 euro in het jaar, minder aan lasten en dat geld krijg je op je spaarrekening aan rente niet, dus is het voordeliger om af te lossen, en fijn ook natuurlijk dat je schulden minder worden.
Bij ons gaat het om iets meer dan 35 euro per maand. Maar het is inderdaad niet zo dat je lasten met 1 keer extra aflossen spectaculair dalen. Maar wij doen het nu voor het 4e jaar achter elkaar en betalen nu al bijna 200 euro minder per maand, geloof ik. Of iets meer. Het interesseert me vrij weinig, om eerlijk te zijn. Ik weet dat we het aflossingsvrije gedeelte nu helemaal hebben afgelost. Die zat zo rond de 70 000 euro. En we beginnen dit jaar aan een stukje aflossen van het annuïteiten gedeelte. Misschien scheelt het ook wel iets meer dan 200 euro per maand inmiddels. En dat tikt natuurlijk leuk aan. Onze buffer is alsnog riant: we lossen in principe af wat moet om onder de belasting-vrije grens van 42 000 euro te blijven. Dat is dan ons spaargeld & dat van de kinderen. Dat is natuurlijk al een behoorlijk bedrag. Ik vind het zonde om nog meer geld 'werkeloos' op de bank te laten staan tegen een lage rente (nog geen 2%) en vervolgens een hoger percentage rente (rond de 6% geloof ik) te betalen. Van die 6 procent krijg je dan wel grofweg de helft terug. Maar dan nog betalen we zo'n 3% terwijl je over dat bedrag minder dan 2% rente krijgt van de bank. Zonde toch? Mijn man is van de getallen en als het alleen aan hem zou liggen, zouden we misschien nog wel meer sparen. Ik vind 'lekker leven' ook belangrijk. Het is nog onduidelijk of ik een gat in mijn hand heb of gewoon graag de plaatselijke middenstand sponsor in deze moeilijke tijden. We houden elkaar in balans. We gaan gewoon lekker op vakantie, soms zelfs meerdere keren per jaar. We gaan uit eten als we zin hebben, kunnen de kinderen op 5 december weer lekker verwennen enzovoorts. En ondertussen zorgen we voor steeds een beetje meer financiële 'lucht' voor het geval er in de toekomst misschien moeilijkere tijden komen. Of om een jaar nog sneller te kunnen sparen door die lagere maandlasten, bijvoorbeeld als we vinden dat de auto aan vervanging toe is. En ik denk dat ik dat in 2015 wel ga vinden, haha. Mijn man vind dat dan weer jammer, maar ik los net zo makkelijk een keer een jaar niet af. Overigens als antwoord op de vraag hoe wij dit kunnen: we hebben geen bizar hoog inkomen ofzo (beiden onderwijs. Dus niet slecht maar zeker geen topinkomen.) Maar onze hypotheek is destijds gebaseerd op het inkomen dat we toen hadden. We hebben sindsdien allebei onze periodieken gehad en zijn allebei een schaal omhoog gegaan. Bovendien hebben we destijds -heel bewust- gekozen om niet de maximale hypotheek te nemen die op ons inkomen kon. Wij zijn daar juist onder gaan zitten om vrijheid te hebben om leuk te leven of te sparen of af te lossen of (zoals het in de praktijk gaat) af te lossen. We hadden ook een hogere hypotheek kunnen nemen en dan hadden we deze ruimte niet gehad. Maar ik vind dit een veel fijner gevoel.
Heerlijk zeg, 200 euro minder. Als je dat dan weer in het aflossen steekt dan ga je steeds harder en ben je zo van de hele hypotheek af Kennen jullie deze blog? Min of Meer ? Zij interviewt regelmatig mensen die hun hypotheek aflossen
Ik heb toevallig gisteren veel van die verhalen gelezen. Heel erg interessant en motiverend. Wat ik me afvraag voor de mensen die bewust kiezen voor niet aflossen. Zijn jullie niet bang om tegen de tijd dat je misschien wel richting de 60 loopt om met een flinke schuld achterte blijven die zeer moeilijk te herfinancieren is en waarbij geen rente meer afgetrokken mag worden. Lijkt mij net een zware donderwolk die boven je hoofd hangt. Ik zou dat een heel eng idee vinden.
Misschien heb je de mijne dan ook wel gelezen, want wij staan er ook tussen (Al hebben we sindsdien eigenlijk niks meer afgelost, maar wel een nieuwe badkamer laten plaatsen dus de waarde van het huis is weer wat hoger geworden )
O misschien wel inderdaad. Jij bent er ook wel actief mee bezig geloof ik. Misschien kunnen we elkaar extra motiveren..tips geven en op de hoogte houden. Ik wil graag een partner in crime haha. Mijn omgeving reageert er maar raar op op het feit dat ik wil aflossen. Iedereen verklaart me voor gek.
Lijkt me hartstikke leuk! Ik kan ook zeker wel een klankbord gebruiken!! Mijn man wordt altijd heel nerveus als ik erover begin
Ik denk(!) dat we de laatste 10 jaar van de hypotheektermijn gaan aflossen. Doe we dit niet, is het ook geen probleem, we hebben nu 100.000 euro aan overwaarde met een hypotheek van 180.000. Dus gewoon de boel verkopen een en kleine schuld afbetalen.
Als je van plan bent de boel te verkopen en een flink bedrag aan overwaarde hebt kan ik het begrijpen. Alhoewel de overwaarde die je nu hebt niks zegt. Het kan over twintig jaar wel heel anders zijn natuurlijk.
Wij lossen ook af. Ik heb 4 leningdelen. Twee met een kapitaalverzekering eraan vast, daar kan ik dus niet op aflossen, helaas. En twee aflossingsvrije delen. We zijn nu bezig het deel met de hoogste rente af te lossen. Dit jaar ging het hard, omdat we van de bank het verschil tussen de totale schuld en de WOZ-waarde boetevrij mochten aflossen. Vanaf volgend jaar gaan we elk jaar het maximale boetevrije bedrag aflossen. We hebben dit jaar ca 30.000 afgelost en besparen daarmee nu al ruim 150 euro per maand. In 2016 loopt de rentevaste periode van 3 van de 4 leningdelen af. Dan wil ik ook proberen om 1 aflossingsvrij gedeelte helemaal af te lossen. In 2018 loopt het andere leningdeel af, die wil ik tegen die tijd ook helemaal afgelost hebben. Dan houden we alleen de kapitaalverzekeringsdelen over en daar zitten we helaas nog tot 2031 aan vast. Als je het geld op je spaarrekening niet nodig hebt, kan het altijd uit. Ik betaal 6% rente en ik krijg 1,5%. Tel uit je winst...
Naar aanleiding van dit topic heb ik een proefberekening uitgevoerd. Wanneer we (even fictief) 25000 extra af zouden lossen, scheelt dat 127,- per jaar. Een spaarbuffer vind ik dan toch prettiger.
Ik weet niet hoe je dan rekent, maar ik kom dan op een netto rente van 0,5%, dat lijkt me niet te kloppen als ik alleen naar besparing op de hypotheek kijk. Als ik even fictief reken met 3% netto rente dan betaal je voor 25000,- euro lenen per jaar 750,- euro rente. Op een spaarrekening krijg je 1,2% (veel meer zal het niet zijn nu als je er meteen bij wilt kunnen) a 300,- euro per jaar. Blijft nog altijd 450 euro besparing over.
Lijkt me sterk wat iemand al schreef. Wij lossen 4000 euro per jaar af en dat scheelt ons ongeveer 15 euro per maand. Is 180 euro per jaar. Lijkt me niet dat je dan met ruim 6 keer zoveel aflossen je minder bespaart per jaar. Wij moeten wel aflossen, heb een heel groot deel aflossingsvrij. Kan en wil niet over 20 jaar ineens een ton financieren.