Lensimplantaat ervaringen

Discussie in 'De lounge' gestart door Novi, 22 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novi

Novi Niet meer actief

Helaas blijken mijn ogen niet geschikt om te laseren. Als alternatief kan ik een extra lens laten plaatsen waarmee de sterkte ook teruggebracht wordt naar nul. Ik ken niemand die deze behandeling ondergaan heeft en hoop dat er hier dames zijn met ervaring. Hoe vond je de behandeling (qua pijn :|)? Hoe verliep het herstel? Hoe gaat het nu en zou je dit aanbevelen? Enz enz Alvast bedankt!

2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Lees mee met mijn absurde sterkte. Maar met harde contactlenzen zie ik ongelofelijk goed!

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb implantlenzen en ben er heel blij mee.

Ze zijn allebei in 1 behandeling gedaan. Het viel me erg mee. Je ogen worden verdoofd met druppels. Dan moet je wachten tot die werken. Er wordt een sneetje gemaakt waar de lens in naar binnen geschoven wordt. Dat herstelt vanzelf.
    Het deed absoluut geen pijn. Alleen wat druk tijdens het plaatsen, maar echt niet pijnlijk. Naderhand moest ik een uur in de wachtruimte blijven en in de loop van dat uur kon ik de ondertiteling van de tv al lezen. Op een afstand waar ik normaal niet eens had kunnen zien dat er ondertiteling stond!

In de loop van de dag kreeg ik wel zware hoofdpijn en dat heeft ook een paar dagen geduurd. Dat wist ik vooraf maar dat was wel zwaar. Ik heb echt wel twee dagen in een donkere kamer gelegen, met steeds de maximale dosis paracetamol. Maar ik liet het op vrijdag doen en maandag kon ik weer aan het werk achter de computer.

Ik heb wel blijvend last van halo’s gehouden in het donker. Vooral met regen en autorijden heb ik er last van. Elke verlichte regendruppel heeft een halo en dat is erg lastig met rijden. Ik rij daardoor liever niet in het donker, hoewel een nachtzichtbril hier wel wat bij helpt.

Het is nu 6 jaar geleden en ik zie nog altijd haarscherp. Ik geniet er elke dag van. Het kostte een rib uit mijn lijf, maar echt elke cent waard. En bijna terugverdiend aan minder lens/brilkosten inmiddels ;)

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Sterkte is niet per se de doorslaggevende factor. Ik had -8 aan beide ogen en kon wel gelagserd worden. Mijn hoornvlies was dik genoeg.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik niet (want gelaserd) maar mijn vader wel een die bevangen het super goed! Ik ga het over een paar jaar misschien ook doen en dan implantaten waardoor ik geen leesbril nodig heb.

Bij commerciële aanbieders doen ze inderdaad 2 ogen per keer en het is zo gepiept.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb het een tijd terug laten doen. Ik had -14. Ik heb visian icl. Daarbij hoefde geen gaatje in het oog gemaakt te worden ( dat moest toen bij artisan wel). Mijn ogen gaan ver open en dan was er een risico op extra licht in het oog. Waar dat gaatje voor was weet ik eigenlijk niet meer :)

Bij mij is het met een roesje gedaan en dan 1 oog tegelijk. Was in Rotterdam bij een kliniek gelieerd aan het oogziekenhuis. Ik had nergens last van daarna. Geen pijn, geen hoofdpijn niets. Kon redelijk snel scherp zien.

Periode tussen de 2 operaties was wel naar. Voor de rest alleen maar succes. Ik vond en vind het geweldig.

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik zit er ook aan te denken, maar dan aan de variant waar je een lenswissel krijgt. Dat doen ze als je boven de 45 bent en je ook een leesbril nodig hebt (en dat heb ik nu ik 47 ben, op mijn 45e nog niet). Ik heb -9 en een cilinder en nu dus eigenlijk ook een leesbril nodig.

8. Novi

Novi Niet meer actief

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met een gaatje in je oog? Ze moeten toch sowieso een sneetje maken om de lens te plaatsen?

9. Novi

Novi Niet meer actief

Ik heb -5 en te dun hoornvlies voor die sterkte. Mocht de implantaat toch net niet goed zijn dan kunnen ze met laseren de rest sterkte verhelpen. Maar het gaat inderdaad om de combinatie van sterkte en dikte hoornvlies. Tot -12 is laseren een optie geloof ik.

10. Novi

Novi Niet meer actief

@Luppy vind je de halo's verder geen belemmering? Daar ben ik namelijk wel een beetje bang voor. Dat ik dat krijg en me er aan ga storen.

11. Novi

Novi Niet meer actief

Heb je bewust harde lenzen? Of zijn zachte niet geschikt met jouw sterkte? Ik heb daglenzen en zie wel heel goed, alleen heb ik veel gedoe gehad met geirriteerde en droge ogen. Vandaar nu de overweging om te laseren/implantaat. Maar het valt me toch wel erg tegen dat laseren geen optie blijkt.

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Harde lenzen geven vaak een betere correctie.
    Zelf gebruik ik een nachtlens. Vind dat echt ideaal, dan heb je overdag gewoon goed zicht. Hier alleen halo's met autorijden in het donker. (als ik echt ver moet rijden, neem ik wel eens een pupilvernauwend druppeltje mee van mn werk, maar dat is echt maar zelden)

13. Novi

Novi Niet meer actief

Ik heb ook weleens geïnformeerd voor nachtlenzen. Dat lijkt me ideaal. Ik weet niet meer waarom, maar voor mij was het niet geschikt.

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ja bewust. Omdat mijn ogen altijd zo hard achteruit gingen als puber met zachte lenzen.

15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    En idd het droge ogen verhaal. Met harde lezen (100% zuurstof doorlatend) veel minder last.

Novi vindt dit leuk.
  16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat gaatje zou nog voor de operatie zijn. Het had iets te maken met de flow van het oogvocht.
    Hier staat wat uitleg trouwens: http://www.oogartsderous.be/nl-be/content/artisan-lens/272/1972/

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik was er van te voren ook een beetje bang voor, maar het is me heel erg meegevallen. Ik heb wel een gele nachtbril voor autorijden in het donker. Vooral als het regent en het is donker is het wat erger, maar verder merk ik het eigenlijk niet meer.

18. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Mijn man heeft het vorig jaar november laten doen.
    Heeft tijdens de operatie wel iets pijn gehad aan 1 oog welke maar niet goed verdoofd wilde worden, maar was maar heel even.
    Heeft de eerste 2 weken wat onscherp gezien maar zag daarna en nu haarscherp.
    Wel wat hierboven al gezegd is, ook hij heeft last van halo's, vervelend, maar als ik hem vraag of hij het nog een keer zou doen is zijn antwoord "ja".
    Inderdaad wel een rib uit je lijf, hier heeft het ruim € 6.800,- gekost.

19. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hier nog meer dan -8 maar verder idem.

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Valt wel mee. Ik kan nog wel rijden in het donker, het is wel vermoeiender. Ik laat me er niet door tegenhouden in elk geval.

Deel Deze Pagina