Kippen houden

Discussie in 'De lounge' gestart door debq, 29 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    In verschillende topics lees ik over kippen, maar wil daar niet ‘inbreken’ vandaar toch een nieuw topic..

We gaan bijna verhuizen en hebben dan een hele grote tuin. Daarom zijn we aan het denken over wat diertjes erbij. We hebben al een lieve hond en hebben ons ingeschreven voor nog een pup van hetzelfde ras. Dat gaat nog wel even duren..

We willen eigenlijk wel erg graag kippen houden maar verschillen nogal van mening over hoe dit aan te pakken. Mijn vriend wil er een groot hok voor maken, ik wil ze los in de tuin rond laten lopen. Met natuurlijk wel een hok, maar waar ze zo in kunnen lopen. Hoe doen jullie dit?

En hoe regel je het tijdens de vakanties? Ik zou ze wel naar mijn zusje kunnen brengen, zij heeft ook kippen maar heeft maar een ‘klein’ stadstuinthe. Dat vind ik ook zielig. Kunnen kippen er bijvoorbeeld tegen om een aantal dagen of een paar weken alleen te zijn, natuurlijk wel steeds schoon water en eten krijgen.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kippen los laten kippen is behoorlijk riskant. Vossen en marters zouden zeker blij zijn met je open uitnodiging :)

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dit, maar ook katten. Een collega van mij liet zijn konijnen los buiten lopen, om de zoveel tijd werd er eentje gedood door een buurtkat.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het boeit jouw kip niet of je thuis bent de ja of de nee. Tis geen knuffel dier. Je voert en watert ze en houdt t hok schoon. Dus als jij iemand kan regelen die dat tijdens de vakantie kan is het prima.

Los lopen zou ik ook niet doen. Onze kippen hebben een ren van 5 bij 4 uit mn hoofd en een losse legkast van 1 bij 1. Hier zitten momenteel 8 kippen in en 1 fazant. Elke avond als we ze voeren staat de deur los en sjouwen ze de halve tuin door. Daarn gaan ze weer terug. Ik wil niet het risico lopen dat ze opgegeten worden, of je hele tuin onder schijten tevens, das ook bah.

Je kippen trouwens "even" ergens anders onderbrengen raad ik af. Door de pikorde gaan ze die dan weer opnieuw bepalen en bij te weinig ruimte gaan ze nog lelijker doen. En als ze dan weer thuis zijn gaan ze het opnieuw bepalen. Niet handig.

Poolvos, Rosa5, debq en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Als kippen dagelijks gevoerd worden en water krijgen kunnen ze prima een paar dagen alleen zijn.
    Denk alleen wel aan eventuele rovers als roofvogels en/Of marters etc.

Wij hebben een grote ren (16m2) waarin ik rechtop kan staan (is wel praktisch als er wat is aan reparatie oid) met een stevig nachthok van betonplex met zitstokken. Voerton en waterton hebben we hangen ivm vies maken door de kippen.
    Onze kippen lopen veel los, maar niet als ik er niet bij ben en 's nachts ook niet.
    Dit ivm de vele rovers hier in het buitengebied .
    Wij hebben een Wyandottes.
    Erg leuke lieve kippen.
    Leggen goed en zijn goed tam te krijgen.

6. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Het los laten lopen was ik ook alleen van plan als we thuis zijn idd. Laat je ze dan wel door de hele tuin lopen? Een ren waar je zelf in kan staan is een goede tip, dank je!
    En de soort ga ik onthouden, er is zó veel op internet te vinden...

7. Dana1989

Dana1989 Bekend lid

1 apr 2014
    754
    404
    63
    wij hebben ook kippen. Ze hebben een hok met een ren maar scharrelen hier elke dag wel los. Ze gaan zelf in het hok zodra het schemer wordt. Verder doe ik ze zelf altijd wel in het hok als ik weg moet en de deur van het hok ook dicht als het donker is ivm marters en vossen (die worden hier pas actief als het donker word) wij wonen vlakbij het bos. We hebben ook een hond. Hondenharen en de geur van hond schrikt marters af. Onze katten zijn bang voor onze kippen. En mijn ervaring is eigenlijk ook wel dat katten ook niet snel een kip pakken. Ze zijn er eerder bang voor. Teminste alle katten hier in de buurt.

In de vakantie passen de buren altijd op de kippen. Geven ze voer en water. Wij hebben ze vanaf dat ze kuikens zijn (3 dagen oud) en ze zijn daarom erg tam en komen gewoon gezellig bij je zitten in de zomer. Tamme kippen zijn erg leuk ook voor kinderen. Mijn zoontje vind ze ook erg leuk. Ze komen erg graag bij hem en hij voert ze ook. Eentje zit zelfs gezellig bij je op schoot hihi. Wij hebben Wyandotte krielen.

debq vindt dit leuk.
  8. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Oh ja er in kunnen staan zeker doen! Die van ons is iets van 2.20 hoog, echt ideaal. Ons vorige hok kon je amper in. Drama.

9. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Wij hebben ook kippen. Momenteel een stuk of 30 schat ik. We hebben een groot hok (drie gescheiden verblijven met grote rennen erbij). De kippen lopen wel de hele dag los, gaat al jaren goed ondanks dat we aan een bosrand wonen. We gaan wel een stuk tuin afzetten nu want van die poep overal word je niet vrolijk, en ze worden steeds brutaler (met zijn allen op het tuinameublement gaan zitten en de bloemetjes uit de potten opeten, dat soort fratsen)

Oh en een grote aanrader: wij hebben van die apparaatjes die electronisch het hok open- en dichtmaken op ingestelde tijden. Dat is ook erg handig als je een paar dagen weg wil. Wij zetten als we op vakantie gaan tevens de tuinslang op een timer zodat het water elke dag bijgevuld wordt.

Als we langer weggaan letten de buren op de kippen, dat doen wij dan weer bij die van hen als zij er niet zijn.

10. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113

Ze mogen hier niet door de hele tuin.
    Ze kunnen nogal krabbelen/graven naar insecten, dus de plekken waar ze niet mogen komen hebben we afgezet.
    Als ik aan het spitten ben of onkruid wieden in de moestuin vinden ze geweldig.
    Wormpjes!!!
    Moet ze soms van mn schep duwen.

Wyandottes zijn er ook in heel veel verschillende kleuren te verkrijgen
    Ook leuk als je wat variatie wilt.
    Gemiddelde prijs voor een hen is 10,- Haan krijg je er vaak gratis bij.
    Wij hebben een haan erbij.
    Erg leuk en goed voor de groepsdynamiek.
    Maar wij hebben dan ook geen buren dichtbij.

11. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Toen wij nog in nederland woonden hadden we 4 kipjes (geen haan) gewoon in een woonwijk. Onze tuin was denk ik 12-15 meter lang en 6-7 meter breed. De buren vonden het prima - gezellig geluid en ze kregen soms eieren :)
    Ze hadden een vrij klein hok (1,5 vierkante meter denk ik) maar daaraan vast een grote ren. Ik denk ongeveer 4x2.
    Wij hadden geen marters of vossen. Zelf toen nog katten - de buren ook - maar geen last mee gehad. Waar we wél last van hadden was egels. (Wie wil blijven denken dat die schattig zijn; lees nu niet verder). Ze komen in een poging eieren te eten en hebben er geen moeite mee kippen te bijten zodat ze verbloeden. Dus: wat je ook voor een roofdieren hebt. Een hok dat snachts écht dicht kan is een must.
    Hier in Zweden hebben we veel meer roofdieren en een koude winter - dus hier hebben we het Omlet hok (geisoleerd en vos- roofvogelveilig) met 4m lange ren. Daaromheen nog een stuk tuin afgezet voor als we ze “vrij” laten.
    Veel plezier! :D

12. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Een stuk van de tuin afzetten kan natuurlijk ook. Hebben jullie dat dan gewoon met gaas gedaan?
    Nu zit er helemaal geen hek om de tuin, dus dat is het eerste wat we laten doen. Maandag krijgen we de sleutel van het huis en dinsdag wordt het schapenhek geplaatst. Kippen kunnen daar toch niet doorheen als ze los in de tuin mogen lijkt me?
    Ik begreep van de huidige bewoners dat de overburen ook kippen hebben. Als we merken dat zij een haan hebben is t minder erg als wij er eventueel ook een nemen ;). We wonen straks aan het einde van het dorp en hebben geen achterburen. Verder staan de huizen redelijk uit elkaar. Dus veel overlast zal het denk ik toch niet geven.

De timer op de tuinslang is sowieso ook een geel goed idee. Een dag in de week zijn we allemaal wat langer weg dus als het heel warm is kunnen ze toch vers water krijgen tussendoor.

Poolvos vindt dit leuk.
  13. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Schapengaas komen ze doorheen.
    Is niet overal even wijd namelijk .

14. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dikke reclame voor die site hier, maar wij hebben dit:
    https://www.omlet.nl/shop/kippen_houden/omlet_afrastering_voor_kippen/

Ze kunnen er prima overheen als ze willen (wij knippen de vleugels ook niet). Maar dat doen ze in praktijk dus nagenoeg nooit :)
    In de tuin - binnen die afrastering - mogen ze ook alleen als we er zijn. De vaste ren (met dak) is voor als we weg zijn + savonds en snachts. Dat hok en de ren zie je trouwens in t filmpje. Enige verschil is dat wij een grotere vaste ren hebben aan ‘t hok, zodat ze ook roofdierveilige ruimte hebben als we er dus niet zijn.

Deel Deze Pagina