Verschillen tussen Nederlanders en Belgen

Discussie in 'De lounge' gestart door Beertje09, 19 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hallo,

Ik ben zelf geboren en getogen in Belgie. Woon sinds een aantal jaar in Nederland. Bevalt opzich goed. Ben wel veel verschillen tegengekomen.
    In het begin vooral, die flauwe grappen iedere keer, alsof Belgen dom zijn :x

Of opmerkingen als: jij komt zeker uit Belgie.

Maar ook in de gezondheidszorg zijn vele verschillen, bijvoorbeeld als je zwanger bent, wordt je begeleidt door de verloskundige, in Belgie krijg je een gyn. en thuis bevallen da kennen wij eigenlijk nie.

Wie herkent ook verschillen, deel ze met ons.

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik ben Nederlander maar ik vind het qua zwanger zijn en bevallen in Belgie 300 x beter geregeld dan in Nederland, daarnaast vind ik vaak Belgen leuker in de omgang dan veel Nederlanders, dan heb ik het over vreemden, in Belgie is alles wat gemoedelijker en in Nederland is iedereen zo geirriteerd en gehaast. Dus ik heb niks tegen Belgie of Belgen en ik vind de verschillen alleen maar positief voor de Belgen.... :)

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Supergaaf, lief dat je dat vind.
    Ik ken de Nederlanders nog niet zoooooooooooooooooo heel erg goed hoor, maar ik vind ze wel veel meer stressen dan Belgen.
    Ik ben het met je eens over zwanger zijn en bevallen, da vind ik ook beter in Belgie.

En onze Vlaamse frietekes zijn ook zalig.

4. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    ok iets positiefs ;)
    jullie frietjes zijn lekkerder :p :)

5. henkie24

henkie24 Niet meer actief

hahaha en een belgisch biertje ;) en idd de frietjes.
    de wegen vind ik in belgie altijd wel superslecht, dat merk je meteen als je de grens over gaat en dan die telefoondraden door de lucht! is toch ook wel ouderwets.

verder denk ik idd dat belgen een stuk relaxter zijn. ik kom er graag hoor! moet soms wel lachen om jullie taaltje, gewoon grappige dingen soms!

6. mymiracle

hmmmm lekkere frietjes :):):) die was ik vergeten! hahahaha :)

7. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Tja geboren en getogen in Nederland.
    Dus de echte verschillen weet ik niet.
    Wel komen wij door onze hobby geregeld in aanraking met Belgen. En wat mij wel opvalt is, dat Belgen iets beleefder overkomen als wij Nederlanders.

8. henkie24

hoe kun je zoiets nou vergeten my miracle? zwanger zeker ;)

9. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Hihi ik vind dat Belgen mooier spreken.. ze gebruiken nettere woorden om precies hetzelfde te zeggen als een Nederlander..
    En ze zijn gewoon beleefder, praten zachter.. ;)

Ik kan ook mn hart ophalen als ik naar de Pfaffs kijk, helemaal geweldig :D

10. mymiracle

hahaha, dan zou ik ze JUIST niet mogen vergeten he? :)

11. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Jupiler, Antwerpen, Rock Werchter

Een aantal Nederlanders, met name in vakantieoorden, veranderen in Boeren met IQ van -100 zodra er drank op tafel komt. Nederlanders zijn sowieso luidruchtige boeren waar de Belgen beleefd, kalm en sympathiek zijn. Van een dagje Antwerpen knap ik altijd zo lekker op....en raak weer zo in een dip als ik op straat in NL weer bijna omver gelopen wordt omdat 1 of andere bonkjosti die geen klok kan kijken, moet rennen voor z'n bus. En dan de buschaffeur uitmaakt voor van alles en nog wat omdat de buschaffeur schijnbaar verantwoordelijk is voor zijn tekort aan klokkijkvaardigheden?

12. henkie24

ik vind spoed ook altijd zon leuke serie.

en dan altijd dat woordje: alee! hahaha leuk 8)

13. melloncollie

lap gertje ! ;)

Ik kan de humor van de Belgen ook zeer goed waarderen, lekker droog. Net als de Nederlanders. Nederlanders hebben ook wel weer wat groffere humor wat ik dan net weer iets leuker vind. ;)

14. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.541
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    helemaal mee eens!

15. henkie24

ja die is ook leuk ja! lap zeg! hahaha. enne ons moeke zeg altijd he? ;)

ah nee he de bolle!

16. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik ben Nl in Belgie en ik vind vooral het aanbod in de supermarkten hier vreselijk. Verder zijn de mensen wel vriendelijker in je gezicht maar achter je rug om een stuk achterbakser. De Nlers zijn een stuk directer.

17. melloncollie

ja ik moes kloppeh wat d'n bel deed et nie eh !

dat is trouwens ook een leuk belgisch exportproduct, altijd met veel plezier naar samson en gert gekeken.

18. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Vergeten we ook helemaal de overheerlijke belgische bonbons :oops:
    Daar kan nederland niet aan tippen hoor ;)

19. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ik ben Nederlandse, mijn partner Belg. We wonen momenteel in Nederland na jarenlang in België gewoond te hebben.

Mijn ervaringen:

Heb nog nooit zoveel belgenmoppen gehoord in heel mijn leven als ik nederlandermoppen heb gehoord in die paar jaar dat ik in België woonde, en die zijn echt niet minder grof of beledigend dan de belgenmoppen :(

Het aanbod aan vegetarische producten is in Nederland veel groter/beter.

In België is er nog veel meer sprake van hierarchie in bedrijven.

Ook 'mijnheer de dokter' is daar heilig, daar waar Nederlanders over het algemeen meer op basis van gelijkwaardigheid met elkaar omgaan.

De Belgen zijn minder direct in het contact en naar mijn idee dus ook minder eerlijk vaak (terwijl er achter de rug om behoorlijk geroddeld wordt)

In België lijkt men alle tijd te hebben ten opzichte van de haastje-rep-je-mentaliteit hier

Nederland is enorm bureaucratisch en van de regeltjes, waar ik nogal eens van baal. Daarentegen wordt het hier vaak wel geregeld, terwijl je in België met een simpele vraag (bv op de gemeente) van het kastje naar de muur wordt gestuurd; niemand weet wat te doen...

Het is in België goedkoper tanken!

In België zijn mensen gewend braaf opdrachten/regels op te volgen, waar Nederlanders veel meer zelfstandigheid met de paplepel ingegoten hebben gekregen.

Er is een verschil in bepaalde tradities. Zo kennen de Belgen bijvoorbeeld Sinterklaas wel, wordt ook gevierd, maar niet met surprise zoals in NL.

In Belgie zijn autoverzekering/autobelasting en ziektekostenverzekering veeeeeeel goedkoper.

Ach en zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen. Dan weer in het voordeel van de één, dan weer in het voordeel van de ander. De Belgen en Nederlanders lijken in veel dingen op elkaar, maar zijn in veel dingen ook echt anders. En dat is ook wel leuk.
    Het geeft hier in ieder geval vaak genoeg reden tot lachen.
    (ook wel tot misverstanden en meningsverschillen hoor :rolleyes: )

En het is ook nog eens subjectief natuurlijk. Mijn ervaringen kunnen bijvoorbeeld weer erg afwijken van de ervaringen van iemand anders.
    Zoals dat eigenlijk met alles is ;)

Jeeeeej voor Nederland
    Jeeeeej voor België

Liefs,
    Chipske

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ken het verschil niet, maar toen ik soms Jambers zag dacht ik dat er in Belgie alleen maar Freaks, sex beluste en asociale mensen woonden, :)

Maar de Pfaffs hebben dat gelukkig weer bijgesteld ( al vind ik Jean Marie soms, :rolleyes: )

Luik vind ik er trouwens heel vies uitzien. Slechte wegen en vervallen.

Verder ben ik een keer in Antwerpen geweest. Heel mooi.

Belgen komen zachter over vind ik en klinken meer beleeft.

Deel Deze Pagina