Ik kan me er wel iets bij voorstellen ja. Hahaha Dat maakt alleen maar meer duidelijk dat iets eerder iets meer vertellen wel prettig kan zijn. Ben wel benieuwd wat er bij ons op school aan gedaan wordt.
Ja, ik ben ook voorstander hoor. Hier dus al jaren een eigen programma. Waar het t/m groep 6 vooral over grenzen aangeven gaat e.d. En pas in groep 7/8 echt specifiek over seksuele voorlichting. Wat mij betreft op zich prima is. In de 1e 6 groepen sorteren ze daar op voor zeg maar.
Hahaha ja dat wist onze zoon ook te vertellen, hij zit in groep 4. Hij vroeg mij hoe de baby in de buik kwam. Maar hij gaf zichzelf antwoord met de zaadjes en eitje. Hij blijft ook beweren dat ik de baby uitpoep via mijn kont. Er is veel winst nog te behalen (En ik heb mijn best gedaan, maar al die ingangen en uitgangen werden hem teveel denk ik ik heb de vagina van ellende maar ouderwets geboortekanaal genoemd in de hoop dat hij iig het idee los kon laten van de baby uit mijn kont) Dus please school,help hem
Mijn zoon vroeg vanavond wat “ho’s” betekende (in een rapliedje). Dus ik vertel dat het een niet zo netjes woord is voor een dame die geld verdient door met mannen naar bed te gaan. Zegt hij “Oh je bedoelt een sekswerker?” Hij is er een van de generatie die zijn seksuele voorlichting uit persconferenties heeft gehaald
Mijn jongste zit in groep 5/6 en daar zijn al meisjes ongesteld, dus ik ben blij dat zij al helemaal op de hoogte is ipv op school er ineens voor het eerst over hoort, maar het niet volledig begrijpt (en zich misschien zorgen gaat maken).
Ja, in groep 6 zitten meisjes van 11 die al ongesteld zijn. In groep 7/8 bij mijn oudste nog meer. Beste vriendin van mijn dochter had haar eerste menstruatie met 10 jaar, maar ziet er nu met 11 ook wel echt ouder uit dan bv ikzelf met 14…
Bij ons gebruiken ze de methode wonderlijk gemaakt. Krijg volgens mij vrijdag de brief met wat/wanneer/welke groep. Ze beginnen bij de kleuters en dan zo elk jaar een stapje verder. Uiteindelijk komt ook incest enzo aan bod, vind ik heel goed. Wel benieuwd of en welke vragen ik deze x ga krijgen. Bij de oudste viel ineens het kwartje van het technische verhaal naar de praktijk, was het ineens aan tafel onder het eten "dus jullie hebben 5x s*** gehad?" En dan op een manier alsof hij vroeg om nog een aardappel
En jij braaf knikken: ja maar 5x idd. Puur voor de voortplanting en verder niets Ik vind dat wel een dingetje hoe ze ineens die vragen stellen op momenten dat je denkt: waarom nu
Ik heb hier helemaal niets over gehoord vanuit school, dus ik ga ervan uit dat ze er niets mee doen. Als ik heel eerlijk ben hoeft dat van mij ook niet zo nodig. Niet omdat ik vind dat het onderwerp niet besproken mag worden op school, maar noem maar mij ouderwets: ik vind dat school best wel een beetje meer terug mag naar meer ‘gewoon’ lesgeven. Als ik zie wat het geschreven taalniveau van de gemiddelde jongere tegenwoordig is, dan denk ik dat er wel wat meer tijd aan ouderwets lesgeven besteed mag worden, i.p.v. allerlei leuke projectjes zoals Lentekriebels, of tripjes naar de boerderij/het theater/de molen, enzv. Als ik kijk naar het grammatica-onderwijs dat mijn groep 8-er nu krijgt, dan waren wij vroeger toch echt wel een paar niveautjes verder toen we naar de middelbare school gingen. Dus misschien eerst daar wat aandacht voor en dan pas de 3D-clitoris . Overigens ben ik er ook wel voorstander van om als ouders zelf in de hand te hebben wanneer en hoe je kinderen worden voorgelicht over zaken als veiligheid, genot, relaties enzv. Seksuele voorlichting op school zou zich wat mij betreft vooral moeten richting op de biologische kant van het verhaal (hoe zit je lichaam in elkaar, welke functies hebben alle onderdelen, waar komen kinderen vandaan), soa’s en het belang van wederzijdse instemming. Maar zaken als ‘wat vind je lekker?’, ‘wat is belangrijk binnen een relatie?’ enzv vind ik meer iets om zelf met je kind te bespreken. Ook omdat dit nogal wordt beïnvloed door je eigen waarden en normen op dit gebied. Zo ben ik zelf bijvoorbeeld een groot aanhanger van het uitgangspunt ‘seks hoort binnen een relatie’. Daar mag iedereen natuurlijk zeker iets anders van vinden en ik veroordeel niemand die hier anders mee omgaat. Maar wij vinden het wel erg belangrijk om onze kinderen dit mee te geven: seks heb je met iemand waar je van houdt en die van jou houdt. Niet met een willekeurige vreemde, alleen omdat het lekker is. Ik zou het niet op prijs stellen als mijn kinderen op school een soort ‘Spuiten en slikken’-light voorgeschoteld krijgen. Geen flauw idee of dat zo is hoor, ik ga uit van niet. Maar school is wat mij betreft niet per se de plek voor dit soort gesprekken. Dat gezegd hebbende: als onze school er wel aan mee zou doen, dan is dat natuurlijk gewoon zo en ik zou er dan ook geen problemen mee hebben. Maar ik zou wel willen weten wat er wordt besproken, zodat ik kan beoordelen of wij er zelf nog iets over kwijt willen.
Week van de lentekriebels, wat is dat? - Seksuelevorming.nl hier staat meer info. Ik ben op zich niet tegen voorlichting, ben er juist thuis al mee bezig maar dan aangepast aan het niveau van mijn zoon (ass en lvb) en dan meer gericht op zijn grenzen aan geven en zijn eigen lichaam leren kennen.Ik vind het alleen steeds "volwassener" worden de voorlichting en ergens nog steeds een "taak" van de ouders op het moment dat het kind er aan toe is.
Ik las net wat op het nieuws erover. Waarom zien veel mensen alles zo enorm zwart/wit tegenwoordig? Seksuele voorlichting is iets dat al zo lang gegeven wordt op scholen. En dat mensen dat dan horen meteen denken dat ze kleuters halve pornofilms gaan laten zien om alle inns en outs compleet uit te leggen… ik vind dat zo vreemd. Als je een beetje weet hoe leraren werken, dan snap je toch ook wel dat ze dat niet doen? En als je hoort hoe veel kinderen er nog misbruikt worden, dan lijkt het me heel goed dat kinderen ook van anderen horen dat niet iedereen aan je mag zitten, dat je ook mag zeggen dat je niet geknuffeld wilt worden door een ander kind/je tante/wie dan ook, als dat niet fijn voelt. Want ik merk dat je als ouders veel kunt vertellen maar dat het soms beter blijft hangen als ze het ook van een ander horen. zo, nu is de frustratie er wel uit hahaha
Uiteraard Ja die timing soms hoewel, oudste heeft vaak zoiets aan tafel. De tweede wat minder. Al hebben we tijd terug wel gesprek over menstruatie gehad aan tafel. Ze vertelde dat X uit hsar klas was doorgelekt en naar huis mocht. Werd beetje lacherig over gedaan. Aan et einde van het gesprek vond ze het best zielig en snapte ze dat je er niet altijd wat aan kan doen. Iets met onwetendheid door onervarenheid nog maar daardoor vind ik het wel belangrijk om juist op zulke momenten goed te antwoorden, ook al zitten er kleinere bij. Overigens pas ook nog met een 15jarige jongen een gesprek gehad. Dat is toch even ander niveau haha. Maar ook dat hoort bij "terug in het gareel" krijgen als het zo uit komt
Echt? Ik vind dat ze hier gruwelijk veel moeten als het op zinsontleden aan komt. Ook in groep 5 al dat ik denk wat bedoelen ze
Onze school doet niet mee. Jammer vind ik. Belangrijk dat ze hier al vroeg over leren, wat is normaal, hoe geef je grenzen aan. Ik vind het zelf een moeilijk onderwerp, heb nu wel boekjes voor thuis en nu nog zorgen dat ik ze echt ga lezen met ze. Lichamelijke verandering en menstruatie vinden ze gelukkig al wel heel normaal.
Nou dat is bij ons ook zeg! Ik heb op de basisschool vroeger nauwelijks ontleden gehad en hier hebben ze in groep 7 al wekelijks huiswerk in taalkundig en redekundig ontleden met lastige dingen die ik ook moet googelen
Ja he treurig dat er allerlei extremen bij worden gehaald en dat alles zo gepolariseerd wordt. Dan schijnt er in Engeland een kleuterklas geweest te zijn waar een drag-queen langs kwam om te vertellen over gender… ik kan het me eigenlijk niet eens voorstellen dat het echt gebeurt is. Het voelt als een hoax eigenlijk. Maar zelfs als het echt gebeurt is , dan is het een exces, niet de norm… alsof we dat in alle kleuterscholen in Nederland voortaan gaan doen