Lentekriebels controverse

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door cowgirl80, 21 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Het valt wel mee als je ziet wie er achter zit.

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.611
    113
    #82 EdN, 23 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2023
    Wij hebben dat boek ook en hoewel ik het een redelijk goed boek vind, stoor ik me daar ook heel erg aan. Ik heb mijn kinderen ook verteld dat ik dat een heel ordinair woord vind en misschien is het kwestie van gewenning, maar ik wil daar niet aan wennen. Zoals mijn kinderen ook geen ‘pissen’ of ‘schijten’ enzv mogen zeggen. Lichaamsdelen noem je ook gewoon bij de echte naam. Zo is het een penis of piemel, en andere woorden wil ik niet horen. :D

cowgirl80, Saartje33 en Athina vinden dit leuk.
  3. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

12 okt 2014
    3.483
    2.599
    113
    Vrouw
    Friesland
    Bij ons is dit hoe ze het vormgeven, prima denk ik.

Saartje33 vindt dit leuk.
  4. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Er blijkt ook echt uit onderzoeken dat goede, uitgebreide voorlichting ervoor zorgt dat jongeren beter nadenken over seks en ook later beginnen. Kennis geeft vrijheid. Ik heb een vrije opvoeding gehad en ben mijn moeder daar nog altijd dankbaar voor. Ik maak goede, zelfbewuste keuzes op het gebied van seks. Ben goed op de hoogte van verschillende seksualiteiten en genders, veilige seks en het belangrijkste: omdat ik weet wat de wereld waarin te bieden heeft ken ik mijn lichaam en behoeften ontzettend goed en kan ik daardoor mijn grenzen heel goed aangeven. Ik vind dat een groot goed :thumup:

LizMe, Elsss en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Een petitie gaan starten als voorstander van Lentekriebels

cowgirl80 vindt dit leuk.
  6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Jawel hoor, gemiddeld is tussen de 10-15 jaar, dus dan is groep 6 wel vroeg, maar zeker niet té vroeg. Wanneer het eerder start dan 10 jaar en er nog helemaal geen borstontwikkeling is dan, is dat wel een reden voor bezoek aan de huisarts. Maar hier gaat het dus om 10-jarigen met al duidelijke borstgroei, dat is gewoon normaal…

7. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Kinderen worden gewoon steeds jonger ongesteld toch? In 1830 waren ze gemiddeld 17 las ik hier: https://www.gezondheid.be/artikel/menstruatie/waarom-krijgen-meisjes-steeds-vroeger-hun-regels-en-wat-zijn-de-gevolgen-25922

Hier inmiddels ook een bericht van school gehad omdat er kennelijk vragen/klachten gekomen waren. Ik ben er best verdrietig over. Bij oudste (6) hebben ze het alleen nog maar gehad over dat iedereen anders is en zichzelf mag zijn. Als mensen hierover al in de pen klimmen, hoe verwerpelijk vinden ze het dan om twee moeders te hebben? :(

Oilell vindt dit leuk.
  8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Dat is dus echt niet zo! Ik zou terug gaan naar de huisarts ik was ook zo’n meisje wat vroeg was en helaas dacht de huisarts er net zo over en de schoolarts. Een jaar later bij de kinderarts en er had zeker wat gedaan kunnen worden. Tijdens mij Coschap kinder ook nog een meisje van die leeftijd eruit gepikt en daar gingen ze ook mee aan de slag om het zo te zeggen. Kan je uit eigen ervaring zeggen op die leeftijd al die ontwikkeling is echt niet fijn.

Spectre en tuc vinden dit leuk.
  9. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
  10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik vind zo’n geluidfragment ook niet nodig, maar hier hebben ze wel opgepikt hoe iemand kan klinken als hij/zij een orgasme heeft - daar hebben ze het op school onderling ook over. Dat speelt dus wel al vanaf groep 5 zelfs. Dus ik zou er verder ook geen punt van maken ofzo.

11. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    #91 Liliane92, 24 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2023
    Tja, toen ik twaalf was waren we nog bezig met kusjes geven en daarover giechelen. Dat kinderen hier nu zo vroeg mee bezig zijn zal wel een voortvloeing zijn uit de digitale wereld. Wat mij betreft hoeft zo'n geluidsfragment echt niet, en voegt volgens mij ook weinig toe. Ik kan me wel voorstellen dat als de les er zo uitziet, ouders gaan klagen.

En speeltjes laten zien en uitleg wat je daarmee kan doen is volgens mij ook wel heel erg vroeg voor die leeftijd.

Volgens mij kan het voor kinderen ook shockerend als ze hier nog helemaal niet aan toe zijn. Dat zou het voor mij iniedergeval wel geweest zijn op die leeftijd.

Ik zou deze zaken liever zelf met mijn dochter bespreken wanneer ik merk dat ze daaraan toe is.

Spectre en Madeliefje1234 vinden dit leuk.
  12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.885
    5.832
    113
    Vrouw
    Hier op school niks over speeltjes, of geluiden.

wel hebben ze het gister gehad over naaktfoto’s maken en versturen en door een ander doorsturen.
    Aangezien er al een jongen 2 jaar geleden in de klas een foto van zichzelf had gestuurd op aandringen van een klasgenoot, was dit een herhaling van wat de leraar er toen ook al over verteld heeft. Dochter had toen nog geen telefoon, dus zij heeft de foto niet gezien/gekregen. Maar wel de hele nasleep in de klas meegemaakt. Was dus goed dat het besproken werd, en zeker de herhaling, nu gr 8, ook niet verkeerd, voordat ze naar de middelbare gaan.

thuis hebben we dit ook al lang besproken, dus ik hoop vooral dat het allemaal blijft hangen bij onze pubers

LizMe vindt dit leuk.
  13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ja dat is hier ook… jongetjes van 9 die hijgende en kreunende geluiden zitten te maken:$. Dat vind ik dan wel echt moeilijk wat ik dan uit moet leggen waarom ze dat niet moeten doen. Ik grijp dan toch snel naar “Het mag niet, omdat mama dat niet wil horen”.

Nu heeft mijn zoon een oerdegelijke ouderwetse juf en ik geloof er niks van dat zo’n geluidsfragment zou laten horen… maar ik zou wat extra uitleg daarover ook niet erg vinden. Als zoiets eenmaal leeft in een klas dan horen kinderen het toch wel van elkaar. Dan kun je het maar beter van de juf horen, daar heb ik dan toch het meest vertrouwen in dat het goed verteld wordt.

evaleana en Saartje33 vinden dit leuk.
  14. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Mijn dochter zit in groep 1/2.
    Ik hoorde haar al de hele week over talenten, hard rennen en spierballen :roflmao:

Wij krijgen altijd weekbericht. En dit stond er vermeld.
    Deze week stond het thema lentekriebels centraal. In de klas hebben we het gehad over wie er bij je thuis woont, hoe verschillend iedereen is en dat iedereen uniek is. De kinderen hebben mooie kunstwerken gemaakt over zichzelf, welke kleding zij graag aantrekken en zij hebben getekend wat zij leuk vinden om te doen.

SAARC, Havermout, Kleintjuh85 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
  16. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik weet niet of ze dit bij zoon op school behandelen. Niks over gehoord. Maar ik vind het wel goed als ze les krijgen over lentekriebels.
    Zelf heb ik al vroeg van alles verteld omdat zoon er van alles over vroeg toen hij vijf was al. Hij wilde weten hoe een baby dan gemaakt wordt. Ik heb gezegd dat de piemel van de man in de vagina van de vrouw gaat en zo de zaadjes bij de eitjes komen. Gewoon zoals het is.
    En toen wel erbij gezegd dat alleen volwassenen dit doen, voor zijn leeftijd vond ik dat toen wel passend om te zeggen. Het boekje ‘ik vind jou lief’ is heel geschikt voor jonge kinderen. Daarin staat ook hoe een lichaam eruit ziet van jongen en meisje.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier ook bericht gehad dat ze er niet aan mee doen, maar altijd aandacht hebben voor weerbaarheid, diversiteit en identiteit relaties en daarbij voor dingen als ‘wie ben ik’ en grenzen aangeven in de meest brede zin van het woord.

Op zich hebben wel vertrouwen in deze leerkracht en ook de klas, maar ik heb ook al genoeg leerkrachten en klassen meegemaakt waar ik dat vertrouwen (om allerlei redenen) totaal niet in had. Het is helaas niet overal zo dat dat kan. Maar deze leerkracht is prima en de sfeer in de klas is ook goed, daarnaast heeft de leerkracht ook door dat ze naast oudere kinderen ook jongere kinderen in de klas heeft, dus ik verwacht dat ze daar rekening mee zou houden.

Ik mag trouwens hopen dat je als ouder hier zelf ook ‘gewoon’ het eea mee doet… Mijn kinderen hebben school niet nodig om er achter te komen wat ongesteld zijn ed inhoudt. Bij hen op school zijn, bij mijn weten, de kinderen die in groep 4/5 in de puberteit komen of ongesteld worden ook sterk in de minderheid, dus om daar dan een hele klas in mee te nemen zou mij wat te ver gaan. Er zijn genoeg dingen die op die leeftijd naar mijn idee meer prioriteit hebben, zeker omdat je er als ouder dus ook aandacht aan besteedt/kunt besteden.

18. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Ik ben het hier compleet mee eens maar toch snap ik wel waarom het woord neuken word gebruikt. Ik zit midden in de pubers en heb ze nog nooit sexen horen zeggen. Zij gebruiken ( hoe zeer ik het ook afkeur) onderling altijd neuken. Dus ik snap dat het boek/lesmateriaal etc. aan wil sluiten bij hun taalgebruik omdat je dan toch eerder aandacht vasthoud.

Verder vind ik in het Lentekriebel verhaal het eigenlijk doodeng wat een beetje ophef op social media allemaal teweeg kan brengen. Mensen roepen ineens van alles en vinden van alles zonder dat ze uberhaupt echt weten waar het over gaat.
    Seksuele voorlichting is super belangrijk, passend bij iedere fase qua leeftijd. Bewust wording van je lichaam, weten wat je wel en niet wil en dat kenbaar maken, weten wat echt niet oke is EN leren dat seks ook een fijn iets is

SAARC, Havermout, cowgirl80 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Dochter had met 9 flinke borsten ( nu met 14 E/F cup) en werd met net 10 ongesteld. Volgens onze huisarts na 8e jaar geen probleem meer.
    Zoon van 11 is ook al ver in puberteit. Heeft heel erg de baard in de keel en dus hele zware stem, verder echt volwaardig schaamhaar groei etc. En begint nu baardgroei te krijgen. Zelf was ik ook heel jong dus het zal genetisch zijn.

20. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Hier doet school er wel aan mee, wel met een aangepast programma. Mijn dochter (groep 7) vertelt heel veel thuis en ik vond 't toch best pittig voor haar. Ze weet al wel 't 1 en ander maar ze vond 't behoorlijk ongemakkelijk. Ze hebben 't bijna de hele week behandelend (behalve woensdag niet) ik ben blij voor haar dat deze week voorbij is en zij zelf ook denk ik

Deel Deze Pagina