Lentekriebels controverse

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door cowgirl80, 21 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.464
    2.155
    113
    Dit is echt wel een probleem van deze tijd vind ik. En er zijn zoveel mensen die dit soort dingen dan vervolgens weer voor waar aannemen zonder ook maar iets te weten of checken over de feiten en daar gaat de sneeuwbal....

    Bij zoon op school hadden ze van de week ook Lentekriebels. Hij zit in groep 7 en het werkblad dat hij op dag 1 mee naar huis nam, daar werd ik nou niet echt koud of warm van. Ging over hoe mannen en vrouwen over het algemeen in de (social) media naar voren worden gebracht. Dus dan moesten ze aankruisen dik of dun, mooi of lelijk, dat soort dingen. Niets bijzonders. Dinsdag zei hij tegen mij 'we hebben seksuele voorlichting deze week'. Dus ik zo van 'oh en vind je dat gênant?' 'Nee hoor' en het gesprek was weer klaar :roflmao: Ik heb hem er verder de rest van de week niet over gehoord eigenlijk. Zal vandaag toch eens vragen wat ze verder nog hebben behandeld. Ik verwacht niets schokkend te horen in ieder geval.
    Edit: en je merkt al hoe druk ik me er om maak, ik ben de meeste dagen gewoon vergeten te vragen wat ze gedaan hebben in dit kader. :p
     
    cowgirl80 en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.622
    113
    Nou dit is echt zeker een probleem. Ik heb iedereen de afgelopen week gevraagd die tegen lentekriebels was, wat hun ervaring was dan op school er mee qua schokkende dingen.

    Niemand had ervaringen, de een had nog geen kinderen, de andere deed school niks aan lentekriebels en bij weer een ander was er niks schokkends bij lentekriebels. Ik vraag me.dan echt af, waar ben je dan nu tegen?? Tegen het verhaal uit ergens in Engeland wat een broodje aap bleek.

    Allemaal ophef over een uitzondering ergens op de wereld, broodje aap verhalen etc. En niemand die zich de moeite neemt om even te checken bij eigen school en juf en meester wat er nu echt verteld wordt.

    Eigenlijk zou iedereen weer eens die oefeningen moeten doen die je vroeger als.kind in de klas deed. Een zegt een opdrachtje aan de volgende en die moet het weer doorgeven etc. En de laatste verteld het weer aan de eerste. Bijna nooit klopt er ook maar iets van.
     
    SAARC, Havermout, Vero0504 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    #103 giebel, 26 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2023
    lentekriebels.jpg Ik heb onder een steen geleefd denk ik, ik had alle ophef niet meegekregen. Ik heb geen Twitter ook trouwens.

    Bij mijn dochter in groep 7 op speciaal onderwijs deden ze wel aan de week vd lentekriebels. Wat ze mij verteld heeft vond ik passend bij de leeftijd (wat gebeurd er in de pubertijd vooral). Maar ze had ook papieren mee gekregen. Ik had nog geen tijd gehad om het uitgebreid te bekijken. Ze liet het zien aan visite vandaag. En zij zag dit staan en dat vind ik zelf toch best wel niet nodig voor een 11 jarige in groep 7... Tuurlijk zit er verschil in kinderen. Ik weet dat leeftijdgenoten op haar oude school veel verder zijn in taal en puberen en vast al meer weten. Maar mijn dochter is nog best onschuldig. Houdt van haar paarden en tekenen. Pubert wel als in kort lontje soms, borstgroei en hoofdpijn. Maar qua taal en weten is ze echt nog onschuldig. En dat mag van mij nog wel even zo blijven. Ik vind deze tekst best wel ver gaan en heel plastisch. Ik ga haar van de week eens vragen wat ze allemaal precies besproken hebben... (dit staat op de laatste pagina, blz. 31).
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    De meisjes doen er ook aan mee op school van zoon, zoon zelf ook... Ik kap t ook af dat nadoen niet leuk is en dat het niet netjes is om die rare geluiden te maken :$
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  5. Mama-in-love

    Mama-in-love VIP lid

    11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier ook wonderlijk gemaakt methode. Keurig netjes. Groep 6 leerde alle geslachtsdelen te benoemen. Ze vonden het reuze grappig. Thuis heet ie namelijk tabbeloris of lalaloepsie.
    Wij hebben altijd de badkamerdeur open. Niks geheims. Sex uitleggen vind ik nog te vroeg. Dat komt wel. Ze heben wel eens wat gehoord maar dat bleef niet echt hangen geloof ik.
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.821
    14.154
    113
    Vooralsnog is de enige lentekriebel die G kent de opruimwoede van mama.

    Op school deden ze er wel wat aan maar heel aangepast op de leeftijd. Zij hadden grenzen aangeven bijv alleen. Maar G zat thuis met een dubbele oorontsteking, dus had er toch niks van meegekregen.

    Ze kent t technische gedeelte ala piemel en vagina past in elkaar en soms komt daar een baby van, platonischer kon ik t niet maken. (Op de vraag waarom jongens een piemel hebben en meisjes een vagina). Dat t geen dingen zijn om te showen en dat een ander daar vanaf moet blijven (tenzij er een medische reden is en papa/mama erbij is)

    Verder kent ze "Er was eens het menselijk lichaam: de geboorte" (en de andere afleveringen). Met ook de aanvulling van bevallen en een keizersnede, maar dat komt omdat ik dat haar vertelde toen R bijna zou komen.

    Dingen als menstruatie en seks hou ik nu nog even achterwege. Het vooruitzicht van ongesteld worden is nou niet bepaald een feestje te noemen, zeker als dat ook nog eens 40 jaar ofzo gaat duren...:confused:
     
  7. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.705
    3.251
    113
    Maar hoe werkt dat in praktijk dan, houd je het geheim als je ongesteld bent?

    Met twee moeders zijn m'n kinderen al volledig op de hoogte van menstruaties geloof ik. Ze weten dat je dan pijn en bloed hebt en zien het maandverband op de waslijn en zo.

    Toch denk ik dat veel van die woorden al wel rond gaan op het schoolplein. En dan is het misschien juist wel handig als ze weten wat het écht betekent in plaats van dat ze ernaar moeten raden? Maar ik snap je gevoel wel hoor...
     
    Elsss en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.113
    2.002
    113
    Dat dit boek nog bestaat! Ik heb deze vroeger nog gehad. Zal vast iets vernieuwd zijn. Ik heb die toen gevraagd aan mijn moeder toen ik ongesteld werd met 11 jaar.

    Ik ga eens polsen bij de juf hier wat ze er aan doen. Heel fijn dat ze hier jong mee beginnen. Als ik kijk naar mijn ouders die het toch wel erg ongemakkelijk en preuts erover deden ben ik blij dat ik wat vrijer kan opvoeden. Toevallig laatst met onze dochter gehad over nee zeggen en dat niet zomaar iedereen aan je lichaam mag zitten en dat je ook niet zomaar aan een ander mag zitten. Dat je dit altijd moet vragen. En ze vroeg laatst hoe een baby dan in de buik komt. Eruit weet ze ondertussen.:roflmao:
     
    Vero0504 en Athina vinden dit leuk.
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.685
    9.651
    113
    Screenshot_20230327-141003_Volkskrant.jpg
    Van Katinka Polderman, Volkskrant 24 maart 2023
     
    Brunette, Elsss, Oilell en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik heb hier niet alle reacties gelezen maar heb vorige week wel veel meegekregen vanuit social media maar ook vanuit de klassenapp en ik ben geschrokken van de hoeveelheid preutsheid die er nog is tegenwoordig. De angst over wat er besproken werd want er zouden woorden als p….. enz besproken worden. Heb gevraagd of mensen er wel bewust van zijn wat kinderen onderling roepen en samen lezen op het net. Daarnaast is genot blijkbaar ook heftig :eek: want je doet het alleen om kinderen te maken of zo…

    Hier word gelukkig alles gewoon gevraagd en besproken. Liever dat ze het aan ons vragen dan dat ze dingen juist niet doen (bescherming enz) of dingen onjuist doen met alle gevolgen van dien!

    Ik heb het overigens gevraagd wat er besproken is en groep zeven geeft aan dat ze het onder andere hebben gehad over dat er niet alleen liefde bestaat tussen een man en vrouw maar ook tussen man en man en vrouw en vrouw en dat er ook transgender enz enz is daarnaast hebben ze besproken wat er nou precies gebeurd met je lijf als je opgewonden raakt en dat je ten alle tijden je grenzen moet aangeven en dat de grenzen van ieder geaccepteerd en gerespecteerd moeten worden. Het zoontje van een vriendin van mij die in groep drie zit geeft aan dat er besproken is dat je verliefd kunt worden en wat dat is maar dat de andere ook nee kan zeggen en dat dit geaccepteerd moet worden ofwel bij beide groepen ligt de basis heel erg op het leren accepteren en respecteren van die grenzen! O en hij had van oudere kindjes gehoord dat volwassen mensen met de blote billen en buik op elkaar gingen liggen weet je wel hoe vies dat dit is :roflmao:
     
    Havermout, cowgirl80 en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.821
    14.154
    113
    Hier geen wasbaar maandverband dus dan krijg je daar wat minder vragen over. :roflmao:

    Met mijn hoeveelheid klachten vanwege PMS is t geen leuk vooruitzicht voor dr. Heb wel bekkenklachten die periode, dat weet ze maar wát er die periode exact speelt weet ze dan weer niet. Ze is 6, nog tijd genoeg.
     
  12. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.532
    1.526
    113
    Hier geen lente kriebels meer.
    Ze zit ergens anders.
    Maar op de so waar ze zat werd in gr 2 3 4 vooral besproken over verlieft zijn.
    En grenzen wie geef je een kus/knuffel, een vreemde of die dicht bij staan etc.
    En wie vind je lief.

    Maar voorlichting heeft ze wel gehad hoor.
    Ze weet al vanaf jong wat menstruatie is en dat het niet altijd leuk is.
    En als je vragen wild moet je naar body world gaan.
    Daar kunnen ze openlijk alles bekijken.
    Ik heb haar dus mee genomen en vragen kwamen hoor.
    Ook een sexende stel incl alles er op en er aan.
    Piemel in vagina dus toen ingehaakt ja als je oud genoeg bent dan is dit heel fijn.
    En dat ik (mamma) samen met pappa dit ook nog steeds doen.
    Maar ook gezien dat je meer dan 1 gat hebt haha.

    Was wel even schakelen maar wel erg leuk en boeiend.
    En ja af en toe wel e en slikken Whahaha.
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ik heb 'm ook. Staat heel nonchalant in de kast te staan. Er is alleen nog 0 interesse voor en ze zijn toch al 11 en 13. Ze generen zich toch nog teveel ook al ben ik daar vrij open over. :roflmao:
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  14. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.113
    2.002
    113
    Ik zal eens vragen of mijn moeder hem nog heeft :roflmao:
     
    Lynx vindt dit leuk.
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.363
    113
    ‘Kennis hebben van’ maakt in mijn ogen niet opeens een kind minder onschuldig. Het maakt een kind wel weerbaarder.
    Ik vind de tekst niet zo heel erg schokkend dus. Ik heb jarenlang bij de Kindertelefoon gewerkt en de meeste telefoontjes waren van giebelende kinderen met seksvragen. Daar heb ik geleerd om zo duidelijk en plastisch mogelijk antwoord te geven, en niet om de hete brij heen te draaien. Afstemmen op leeftijd was lastiger, aangezien er anoniem gebeld werd, dus we konden hooguit vragen wat ze er zelf al vanaf wisten. Maar dat werd natuurlijk vaak beantwoord met ‘niks’. Ik heb ik weet niet hoe vaak uit moeten leggen wat pijpen en beffen is :roflmao:

    Van vaag doen leert een kind niks of juist de verkeerde dimgen. Want hoeveel ouders hebben niet aan hun kind uitgelegd dat ze gingen knuffelen en er toen een baby in mama’s buik kwam. Ik had ooit zelfs een vriendin die echt heel preuts was en vertelde dat kinderen door deooievaar werd gebracht.
     
    Brunette, SAARC, Havermout en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.917
    558
    113
    Hier kwam het foldertje ook mee vandaag. Mijn dochter is 10 en in groep 7 maar ik vind de uitleg ook ver gaan. Is dit nu echt al zo nodig in groep 7? Voor mij had 't echt nog wel even mogen wachten mja. Mijn dochter is ook nog heel jong in der doen en dat vind ik juist zo fijn. Zijn vast kinderen die verder zijn. Ik ben zelf ook altijd heel lang kind geweest en toen ik in groep 7 zat wist ik dit echt allemaal nog niet..
     
  17. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.021
    5.167
    113
    Hier zijn ze wat dat betreft ook niet verder, maar dit weten ze vanaf een jaar of 7 wel. Dat maakt ze niet minder ‘kind’ hoor. Het is gewoon de natuur. Hier zagen ze bv als peuter ook wel eens een geile hengst op een merrie springen, ik leg dan uit wat ze zien - heel normaal. En mensen doen dat ook. Ook voor puur genot en niet voor ‘baby’s maken’, ze wisten ook al prima waarom ik een pilstrip in mijn nachtkastje heb liggen bv.
     
    Adje, Havermout en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat vond ik vroeger dus genant inderdaad... dat er woorden rondgingen, waarvan je al snel wist- als je er naar vráágt.... wordt er alleen maar harder gelachen en gegiebeld en geroepen 'wéét je dat dan niet? hahahaha' - normaal taalgebruik, waar ineens heel hard om gelachen werd en dat ik totaal niet begreep waarom.... poehee... dat vond ik echt rot hoor (bv het woord 'trekken' oei oei) .. Dus eenmaal in groep 7/8 toch wel dingen besproken. Niet omdat ik daar perse van wilde dat ze het wiste allemaal ;) -maar omdat ik wilde dat ZIJ het wisten, als ze er op school mee geconfronteerd zouden worden. Zeker misschien bij de oudste. Als die klasgenoten had met oudere broers/zussen - merk je dat die toch vaak wat verder waren met dat soort dingen.
     
    SAARC, Havermout, cowgirl80 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.705
    3.251
    113
    Ja heel herkenbaar. En het woord 'komen' mocht je ook niet gebruiken. Ik begreep er niets van, al die ongeschreven regels, behalve dat het allemaal heel fout en taboe was.
     
    Athina vindt dit leuk.
  20. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.139
    15.210
    113
    En frikadellen, dat kon je ook echt niet trakteren :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina