Routine in het huishouden

Discussie in 'De lounge' gestart door ukkie1985, 12 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik start dit topic omdat ik zelf weinig structuur heb in het huishouden en erg benieuwd zijn hoe anderen met kinderen dit doen.k hoop hier inspiratie op te kunnen doen en wellicht een schema te kunnen maken van de taken die dagelijks/wekelijks/maandelijks moeten gebeuren om zo de toko schoon en draaiende te houden..

Ik zou even mijn eigen situatie toelichten, tips en trucs zijn meeeer dan welkom ;)

Ik ben getrouwd en heb een dochtertje van 1,5.
    Ml werkt doordeweeks 50-60 uur dus ik vroeg weg en laat thuis. In het weekend is hij er wel.
    Ik zelf werk op ma di en don van 8.30-17.00. Op die dagen gaat dl naar de opvang en ik breng en haal haar op. We hebben een tussenwoning (120m2) met twee slaapkamers, een badkamer en een enorme zolder waar we o.a. De kledingkasten hebben staan, logeerbed en computer.
    Qua eten eten we elke dag iets zelfgemaakt (kan wel uit de vriezer zijn) en 1x per week pizza of patat of afhaal.

- welke vaste taken hebben jij en je partner (of jij alleen)
    - wanneer doe je ze
    - doe je 1x per week boodschappen etc
    - wanneer kook je (op de dag zelf of kook je een week vooruit)

Misschien een beetje een vaag bericht maar ben gewoon heel nieuwsgierig hoe anderen het doen en wellicht kan ik het een en ander overnemen.

Vroeger hoefde ik weinig te doen in het huishouden (dit vonden mijn ouders leuker om met zn tweeen te doen, vraag me niet waarom) maar daardoor heb ik er weinig van meegekregen. Toen ik uiteindelijk op kamers ging overleed mijn moeder twee weken erna en heb ik zeg maar daar okk geen hulp bij gekregen (oftewel ik doe altijd maar wat;))

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    ik heb drie kinderen waarvan er 1 naar school gaat. mn man werkt zon 70/80 uur want we hebben een eigen zaak. het huishouden komt dus geheel op mij neer. ik heb een groot huis en het nadeel is dat nog niet alle ruimtes klaar zijn dus altijd wel stof en bende nog.

ik hou elke dag de was bij, elke dag de woonkamer stoffen en stofzuigen en om de dag ( soms elke dag) dweilen. wc doe ik elke dag bijhouden. keuken ruim ik tussendoor gewoon steeds op na het koken of eten. boven stof en zuig ik om de dag en badkamer meerdere malen per week een doek erover heen. 1x per maand doe ik hem dan uitgebreid. ramen binnen lappen 2 x per jaar. buiten om doet de glazenwasser. ik heb er 27 dus das bijna onbegonnen werk.
    speelkamer stofzuig ik 2x per week. de trap doe ik 2x per week af. eigenlijk doe ik dus elke dag bijhouden dan wordt het nooit echt vies. strijken doe ik meestal 1x per week. toch schieten dingen er nog weleens bij in door drukte zoals de koelkast schoonmaken of de afzuigkap bv. dit doe ik gewoon dan toch eens tussendoor en laat iets anders dan liggen

boodschappen doe ik 1x per week via ah.nl en dit wordt dus bezorgd. de kleine dingetjes gewoon even voor of na school halen. ik heb dus een weekmenu voor een hele week. dagen kunnen dan nog weleens omwisselen maar weet wel wat er dus heel de week gegeten gaat worden. ik kook elke dag en 6 vd 7 dagen per week vers en meestal zonder zakjes en troep

3. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Mijn vriend werkt fulltime (ma-vr 06:00-14:00) en 1x in de maand ook de zaterdag (06:00-12:00). Ik zelf heb momenteel geen werk, maar ben wel op zoek naar een baan. Onze dochter is 4,5 maand oud.

Antwoorden op jouw vragen:
    - welke vaste taken hebben jij en je partner (of jij alleen)
    Ik doe: wassen, was ophangen, stoffen, stofzuigen, schoonmaken/opruimen, koken en de verzorging van onze dochter komt grotendeels op mijn schouders terecht. Mijn partner houdt zich bezig met alle klusjes in huis, dus onderhoud van ons huis, schilderwerk, tuinonderhoud dat soort dingen. En hij strijkt ;).

- wanneer doe je ze
    wassen doe ik om de dag. Ik was dan net zoveel als dat ik ruimte heb om het te drogen ;) Vaak gaat het om 2 a 3 wasjes die ik dan op een dag doe. Stoffen, stofzuigen ed naar behoefte en is ook afhankelijk van de bui van dochterlief of ik er aan toe kom ;) Als ik een aantal dagen nergens aan toe kom, door welke reden dan ook, roep ik wel vaak hulp in. Dat wil zeggen: van mijn partner, of mijn moeder, schoonzus, vriendin komt een dagje langs en dan rauzen we even door het huis :D Ik vind het belangrijk dat alles schoon en netjes is. Alhoewel ik me er sinds de geboorte van onze dochter wat minder aan stoor als het niet allemaal spik en span is (maar er zijn grenzen ;))

- doe je 1x per week boodschappen etc
    op vrijdagmiddag of zaterdag doen we de zgn weekboodschappen. Dan halen we eten in huis genoeg voor t/m dinsdag en alle andere dingen zoals shampoo, schoonmaakproducten dat soort dingen. Op di/wo haal ik dan het eten voor de rest van de week en evt losse dingen die we tijdens de weekboodschappen zijn vergeten.

- wanneer kook je (op de dag zelf of kook je een week vooruit)
    ik kook op de dag zelf, maar heb er ook bijna iedere dag genoeg tijd voor omdat ik niet werk. Als ik zou werken dan zou ik in de weekenden of wanneer ik dan ook kook extra porties maken en invriezen. Ik vind koken leuk, maar als ik er geen tijd voor heb dan kies ik ook wel voor de gemakkelijke weg zeg maar ;) Vriendlief ruimt altijd af en doet de vaat in de vaatwasser, zodat mama even kan bijkomen ;)

4. minon

minon Niet meer actief

Mijn man is iedere dag van 9-22:30 werken en is tussendoor savonds even 30 minuten thuis voor de warme maaltijd. Ik werk twee dagen en ben dan van 7-19 van huis. En ik werk nog een morgen thuis. Tussendoor doe ik de administratie en planning van onze zaak.
    Sinds een tijdje ben ik begonnen met Flylady en ik moet zeggen dat het voor mij echt super goed werkt. Heel motiverend met de andere dames en ik steek nu minder tijd in mn huishouden met een beter resultaat. Koken doe ik iedere dag behalve op mijn werkdagen. Dan eten we patat en de andere dag een maaltijd uit de vriezer die over is.
    Ik doe alle taken. Mijn man alleen de kliko aan de weg. Wassen doe ik alleen in het weekend of snachts ivm de nachtstroom.

5. hier is het 1 grote chaos. Ik probeer elke keer opnieuw om er structuur in aan te brengen en soms lukt dat even, maar het blijft chaos. Door wat methodes van flylady toe te passen gaat het wel iets beter, maar nog steeds niet geweldig.

6. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ukkie, je hebt mn gedachten gelezen. Ik wilde ook al zo een topic openen. Ik heb ADD en het lukt me gewoon niet om alles te combineren.

Ik werk drie dagen in de week. Vier kinderen. Man springt wat bij maar dat is echt bijhouden. De grote klussen en orde houden komt echt op mij neer. Ik lees dus mee...

7. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Hier niet echt routine, of althans, niet door onszelf.

Wij hebben een hele lieve hulp die iedere dinsdag 4 uur komt. Zij doet dan altijd de grote dingen zoals de badkamer/keuken/dweilen etc. Ramen wassen doet ze eens in de zoveel weken, dat houd ze zelf bij.

Tussendoor wordt er nog een aantal keer gezogen en gedweild enzo maar niet op een vaste dag en de ene keer doe ik het, de andere keer mijn vriend.

De was doe ik vrijwel altijd, maar ook niet op een vaste dag. Gewoon als de wasmand vol is ;)

Boodschappen doen we wekelijks samen, vaak op maandag of dinsdag avond maar ook dat wisselt wel eens.
    Tussendoor haalt een van ons nog wel eens wat kleine dingen.

8. Samama

Samama Niet meer actief

Aan mij zal je niet veel hebben, want qua huishouden en taken doe ik alles alleen.
    Het is er eigenlijk "ingeslopen" dat ik alles zelf doe.
    Zelf werk ik op ma, di en woensdag.

Ik doe 1 keer in de week de grote boodschappen, tussendoor haal ik dan meestal nog een keer melk omdat dat er snel bij ons doorheen is. We koken iedere avond.

Verder doe ik op donderdag/vrijdag/zaterdag en zondag mijn huishouden (ben nog ergens geen goed voorbeeld in want ik heb smetvrees dus ik ben echt 7 dagen in de week met m'n huis bezig). Verder op maandag, dinsdag en woensdag de keuken schoonmaken, stofzuigen en de wc's iedere dag schoonmaken.

Op de andere dagen doe ik alles beneden, ramen zemen, dweilen, boven alle slaapkamers, de badkamer grondig etc. Wassen doe ik om de dag.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik kan je een hand geven, hier ook totaal geen structuur.

-Wij werken allebei fulltime (eigen zaak) en hebben een dochter van bijna 2. Ik ben ook zwanger van de tweede en heb last van een aantal kwaaltjes (vooral vermoeidheid).
    -We koken elke dag vers, doen meerdere keren per week boodschappen. Dit kan vast efficienter en beter.
    -Ik draai elke dag een was
    -Stoffen en zuigen van de keuken en woonkamer elke dag (me)
    -Mijn man doet de vaatwasser in- en uitruimen en kookt veel
    -Voor de rest heb ik 1 keer per week een schoonmaakster. Zij doet nog eens alles stoffen en zuigen (boven en beneden), ramen lappen, de badkamer grondig poetsen, de toiletten grondig poetsen, de keuken grondig onder handen nemen. Als dat schoon is, ben ik gerust.

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Man werkt rond de 60 uur, ik werk 5 halve dagen.
    Huis maken we op zondag samen helemaal schoon de rest vd week hoef ik alles dan alleen maar bij te houden. Op maandag stof en stofzuig ik de woonkamer, dinsdag doe ik de boodschappen. Woensdag doe ik de tussen verdieping en donderdag of vrijdag bovenste verdieping afhankelijk van hoeveel de kinderen op hun kamer hebben gespeeld. De wc's doe ik elke dag en er draait ook wel elke dag een wasje. Op de zondag doen ee de grote dingen als bedden verschonen, badkamer, keuken, ramen lappen enz.

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Inmiddels ben ik weer fulltime thuis maar ik deed het als volgt toen ik 32+ werkte:

- Een huishoudhulp aannemen voor 3 uur in de week (ik ben te pietje precies om dingen te laten liggen)
    - Alles in het huishouden doe ik. Geldt ook voor het avondeten.
    *Elke dag een was erin, direct opvouwen ed.
    *Tijdens het koken direct het meeste opruimen
    *Elke dag een emmertje sop en even snel het huis door (meestal klaar in 30 min, en zo houd je het een beetje bij, hier neem ik dan ook de toiletten mee)
    *na het eten opruimen en direct even snel stofzuigen (voor het oog)
    *Direct opruimen wat je gebruikt en vooral geen "doe ik straks wel" denken.
    * Kinderspeelgoed ruim ik 2 keer per dag op. Voor de lunch en voor het avondeten
    - Klusjes en dingen rondom huis doet mijn man.

Nu is het ongeveer hetzelfde alleen is de huishoudelijke hulp opgezegd. De grote dingen doe ik als mijn dochter slaapt. Als ze niet wil slapen helpt ze mee met een doekje, of is ze bij me in de buurt aan het spelen.

Mijn man doet wel vaak boodschappen voor me. Ik heb daar een gruwelijke hekel aan!

Deel Deze Pagina