Een vraagje, ik weet namelijk niet wat ik er mee aanmoet... Morgenvroeg moet ik naar de fert arts voor mn eerste follikelmeting. Ben namelijk vorige week met clomid gestart, om zo mn eisprong naar voren te halen om zo dan als t lukt evt mn luteale fase te verlengen. Nu moet deze cyclus ook mn progesteronwaarde bepaald worden. Maar daar zit m namelijk het probleem, weet iemand hoever in de cyclus dat gedaan word? Want het is namelijk zo, dat ik de vorige ronde een vmk gehad heb en nu ben ik dus bang dit komt door een te laag progesteron gehalte. Nu wil ik deze cyclus natuurlijk geen onnodig risico lopen, op weer een vmk als ik evt weer zwanger zou raken, door het te laat onderzoeken van het progesteron gehalte! Wat denken jullie hiervan? Zal morgen ook deze vraag voorleggen aan mn fert arts, maar wil het natuurlijk wel een beetje kunnen onder bouwen. daarom ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden! X Miracles
als je arts ziet dat een een eitje hebt wat op springen staat (rond de 20mm), dan laat ie je na een paar dagen een progesteron waarde bepalen. Ik moest een week na het springen bloed prikken!
Meiden bedankt voor jullie antwoord, maar dat roept eigenlijk de volgende vraag bij me op: Kan het dan geen kwaad voor een eventuele innesteling, als je dan pas zou starten met med voor het progesteron gehalte omhoog te krijgen als het te laag blijkt te zijn?
Het progesteron moet 5-7 dagen na je eisprong bepaald worden, dat komt vrij precies. Als je waarde op dat moment te laag zou zijn, kun je dat niet op dat moment nog verhogen dmv medicatie. De waarde geeft aan dat je dan geen goede eisprong hebt gehad en dat je baarmoederslijmvlies als het ware alweer aan het afbreken is. De kans op zwangerschap is dan minimaal. De volgende cyclus moet je extra hormonen spuiten vlak voor je eisprong of je kunt na je eisprong extra progesteron toegediend krijgen waardoor je wel een goede eisprong krijgt en je luteale fase wordt verlengd.
Nou, ben vandaag dus naar het zkhs geweest. Ze zei dus inderdaad, dat als mn progesteron gehalte niet hoog genoeg was, ik dan inderdaad geen goeie eisprong heb gehad! Ben eens benieuwd dan, of de clomid voor een goeie eisprong zorgt! Wist niet dat het zo in elkaar zat. Dacht eigenlijk dat de hoogte van het progesteron gehalte niet in verband stond met het hebben van een goeie of slecht eisprong, dus weer wat bijgeleerd!
Je progesteron geeft inderdaad aan of je een goede eisprong hebt gehad, deze waarde moet een week na je eisprong op minimaal 20 zitten. Progesteron houdt ook je baarmoederslijmvlies in stand. Als je progesteron te laag is, word je baarmoederslijmvlies te snel afgebroken, waardoor een bevruchte eicel zich niet kan innestelen. Als je zwanger bent, moet je progesteron sowieso nog meer gaan stijgen. Clomid zorgt ervoor dat er een follikel gaat groeien en als die groot genoeg is, springt 'ie en heb je je eisprong. Maar het kan ook zo zijn dat je niet uit jezelf een eisprong hebt, dat een volgroeide follikel een beetje hulp nodig heeft om te springen. Hier is de Clomid niet voor, dan heb je Pregnyl nodig. Pregnyl is een middel om de eisprong op te wekken, dit spuit je als je een follikel hebt van rond de 18 mm. Dus ik zou toch eens vragen of je dan ook Pregnyl krijgt na de Clomid. Mocht je progesteron-waarde na de eisprong ook te laag zijn, dan kun je daarvoor ook nog extra progesteron toediend krijgen. Moet je eerst wachten tot je ongesteld wordt, of wordt dat nu kunstmatig opgewekt? En dan de volgende cyclus met Clomid beginnen? Hopelijk heb je dan wel een goede eisprong met een nog mooier resultaat!
Ik ben nu na mn vmk, gelijk weer ongi geworden. Moest toen gelijk naar het ziekenhuis voor een echo, om te kijken of mn eierstokken rustig waren en of het baarmoederslijmvlies weer dun was. Dit was gelukkig het geval, dus kon ik gelijk met clomid starten. Voor zover ik weet, heb ik wel een eisprong van mezelf, heb ovutesten gebruikt en getempt, dus kan er wel vanuit gaan denk ik. Nu is het dus afwachten totdat ik een eisprong heb en dan wil ze mn progesteron dus laten controleren. T is dus weer ff afwachten! Liefs Miracles
Ik heb daar eigenlijk ook nog een vraagje over het progesteron prikken. Wanneer krijg je daar de uitslag van. Hoop dat het gehalte hoog is gebleven.