Ga zeker jezelf niet schuldig voelen. Dit is absoluut niet jouw schuld! En het is voor je man idd even erg als voor jou, maar niet jouw schuld! Als ik in alle eerlijkheid even mag mijn mening zeggen over jouw situatie moet ik zeggen dat ik eigenlijk niet zo'n goed gevoel heb bij de behandeling die je krijgt. Het is zoals je zegt, je hebt een LEO laten doen maar wat heeft het je al opgeleverd? Daarmee bedoel ik niet dat je al zwanger had moeten zijn, maar wel dat men je met behulp van gepaste hormoonstimulatie aan goede cycli zou moeten helpen, cycli met voldoende snelle follikelgroei én waarbij ook voldaan wordt aan andere voorwaarden, waaronder een goed bms, wat bij jou jammer genoeg door de Clomid toch niet helemaal optimaal was/is. Ik ben dan ook bang dat een hogere dosis Clomid misschien wel voor een snellere follikelgroei gaat zorgen maar wel alleen nog maar een slechtere invloed gaat hebben op je bms (want hoe hoger de dosis hoe groter de werking maar hoe groter ook de bijwerkingen). Ik heb je nog al gezegd dat ik niet snap waarom je niet gewoon mag gaan spuiten, temeer omdat je in het verleden dit ook reeds gedaan hebt... Ik hoop dat je mijn mening niet verkeerd opvat, ik denk hier enkel maar met je mee en hoop zo hard voor je dat het eens mag lukken!!
Ik vat het niet verkeerd op hoor! Ben juist blij dat je je mening geeft! Ik ben daarin misschien ook wel iets te makkelijk en laat het allemaal maar over me heen komen. Ik ga er eigenlijk gewoon vanuit dat de artsen het wel weten en de beste methode toepassen. Als ik iedere keer begin over me bsm, zeggen ze dat het niet zo erg is.. maar ik zal vrijdag indd eens vragen waarom ik niet mag spuiten. Vind het altijd zo lastig als ik daar dan zit
Ik begrijp je wel hoor! Mijn vriend is ook altijd van het principe dat artsen wel weten wat ze doen. Ik ben daarentegen iets kritischer . Heb zelf al ervaren dat artsen nogal eens verschillen in visie en mening. Dit wil niet direct zeggen dat de ene daarom beter is als de andere, het is gewoon maar waar jij je zelf het best bij voelt denk ik. Ik was voor mijn LEO ook in behandeling in een ander ziekenhuis. Ik geloof echt dat ze daar wel de nodige kennis van zaken in huis hebben maar het was echt altijd zo'n afwachten wat ze daar deden. Ze wilden me daar ook gewoon laten "zien wat er gebeurt" na mijn operatie maar dat heb ik zomaar niet aangenomen. Ben dan voor een second opinion in Hasselt terecht gekomen. Daar werd me direct maximum 6 weken gegeven voor mijn spontane menstruatie af te wachten en werd er heel veel belang gehecht aan het zo snel mogelijk starten met stimulatie omdat het effect van de LEO dus niet blijvend is. Ik had mijn goedkeuring voor Menopur, had met Clomid 50mg wel paar keer eisprong gehad maar nooit optimaal bms, dus er is niemand die het ooit nog over Clomid gehad heeft. Ik kan nu nog snappen dat ze je wel even terug aan de Clomid gezet hebben, maar ideale cycli (traag reageren, geen optimaal bms) heeft het je helaas nooit (behalve die keer met je twee eitjes, maar ik weet niet hoe het toen met je bms zat?) opgeleverd. Mocht ik jou zijn zou ik dus echt willen overstappen op spuiten. Temeer omdat spuiten voor jou niets nieuw is. Ik heb nu zo het gevoel dat ze daar waar jij gaat soms wel lijken te vergeten dat je een LEO hebt ondergaan en dat je dat gedaan hebt om er toch minstens elke maand een goede kans door te krijgen. Ik zou dus gewoon een aantal vragen stellen daar. Wat als je met Clomid 100mg wel goede follikelgroei hebt maar je bms weer aan de dunne kant? Krijg je dan iets bij voor je bms? Of voor je innesteling te bevorderen? En waarom laat men je niet gewoon overgaan op spuiten? Is dat omdat je er zelf niet naar vraagt? Is dat hun "policy" om eerst volledig het hele Clomid-traject te doorlopen? Maar je hebt wel al een LEO laten doen!!!! Nogmaals meid, ik hoop van harte dat je follikeltje van gisteren goed is doorgegroeid vrijdag. Maar als dat niet zo is moet je gewoon goed voorbereid je vragen stellen, je twijfels uiten en vooral daar terug buitengaan met een gevoel van vertrouwen. Succes!!
Dolce, ik vind het echt heel fijn dat je je kritische mening geeft .. Altijd fijn als iemand kritisch meedenkt! Het vervelende is ook dat ik naast mijn arts, twee assistentes heb waar ik het meeste mee te maken heb. Zij doen de echo's en overleggen daarna met de arts. De arts zelf spreek ik bijna niet, alleen de keren dat er besloten werd om de aanpak anders aan te pakken. De clomid heb ik ook nooit echt begrepen, maar aangezien ik de laatste twee keren toch wel een goeie eisprong had (weliswaar iets aan de late kant), was ik daar al zo blij mee! Mijn slijmvlies bleef dun, dat wel, maar als ik daar dan naar vroeg zeiden ze altijd dat dat niet zo heel erg was. Laatste keer was mijn bms 5.2, met nog drie dagen te gaan, dus op zich is die wel goed denk ik Ik wil sowieso gaan vragen of er iets is om de innesteling te bevorderen zodra er een eisprong is geweest. Ik blijf er vanuit gaan dat er vrijdag een follikel zit hoor! Ik denk ook (dat is mijn gevoel erbij), dat ze het clomid traject eerst helemaal volgen, omdat dit een goedkopere methode is. De medicijnen zijn natuurlijk vele malen goedkoper dan de injecties. Misschien dat dat van bovenaf zo moet?! Ik ga er iig over beginnen vrijdag, maar ik weet nu al dat de assistente me weinig kan vertellen en ik waarschijnlijk een gesprek krijg met de arts. Maar dat is misschien maar goed ook!
Nu, ik veronderstel dat de regelgeving in Nederland ook wel enigszins anders is dan hier in België. Hier is het zo dat je ook eerst een traject met Clomid doorloopt, ik geloof ook dat dat minstens 6 maanden moet of pas stopt als je op de hoogste dosis niet meer reageert. De arts vult dan documenten voor je in die je moet binnendoen bij het ziekenfonds waar ze kijken of je aanmerking komt (wat meestal wel zo is). Je krijgt dan een formulier waarop de fertigynae elke cyclus met Menopur invult. Je hebt in totaal recht op 6 terugbetaalde cycli per "manier", dus 6 ovulatieinductie, 6 IUI en 6 IVF. Ik heb destijds 2 cycli met Clomid gehad bij mijn gewone gynae. Die heeft me dan doorverwezen naar fertiliteit, daar heb ik nog een geslaagde (alhoewel dat niet echt klopt want bms was te dun) cyclus Clomid en Pregnyl gehad, en daarna nog een cyclus Clomid waarop ik niet reageerde. Er is toen direct beslist om de goedkeuring voor Menopur aan te vragen. In tussentijd heb ik toen nog een hsg ondergaan waarop alles goed bleek. Ben dan mogen starten met Menopur maar reageerde niet, cyclus is dus afgebroken en dan wordt je beurt ook niet aangerekend. Ik had dus nog de 6 beurten Menopur toen ik startte na de LEO. Zo gaat het in België en misschien dat het idd wel anders werkt in Nederland en dat dat wel meespeelt... Ik zou toch een gesprek met je arts vragen, mocht je vrijdag geen eitje hebben tenminste , want dat is natuurlijk nog altijd ons hoofddoel hè
Gaat indd wel iets anders dan hier in Nederland. Ik heb nooit formulieren in hoeven vullen. PCO was geconstateerd en toen ging ik meteen de malle molen in. Bij mij wordt alles vergoed, alleen krijg je maar 3 IVF behandelingen vergoed. Het is alleen wel gebruikelijk om eerst het clomid traject te doorlopen. Zo heb ik dit voor de leo dan ook gedaan, 50, 2x 100 en 150mg. Daarna puregon, omdat ik op de clomid niet meer reageerde. Maar ook met puregon duurde het allemaal heel erg lang. Ik heb zelf het gevoel dat me bms aan het groeien is, want ik heb al drie dagen geen afscheiding meer. Misschien dus een goed teken! Ben best nerveus voor morgen.. Ben er op het moment echt even zo klaar mee
Ik duim alvast heel heel erg voor je morgen ! Ik snap dat je er even genoeg van ah krijgen bent, dat is normaal. Probeer je daarom op te trekken aan je "plan B". Even ter info, ik las vandaag ergens in een ander topic nog dat iemand (in Nederland) na 1 cyclus Clomid toch mocht overgaan op spuiten. Iemand reageerde daar toen ook nog op dat Menopur nog net beter blijkt te zijn dan Puregon. En dat het met de Puregon bij jou in het verleden nog niet vlotte; vergeet niet dat je toen je LEO nog niet gehad had. Ik heb voor mijn LEO 3 weken Menopur gespoten zonder ook maar enige reactie!! En kijk nu... Probeer de moed erin te houden meid. Ik denk aan je morgen!!!
Bedankt voor je lieve woorden meis, doet me goed! Ik ga me optrekken aan plan B! Maar ook heel hard duimen voor een mooi follikeltje! Hoe gaat het nu met jou?! Nog een paar dagen!!
Jeeeej 15 mm!! Hij heeft een flinke speurt gemaakt!! Slijmvlies is nu 5.7, dus dat netjes! Ze verwacht dat ie zondag of maandag gaat springen ben zo blij! Mogen weer klussen dit weekend! Heb nog gevraagd of het niet beter is om te spuiten. Ze gaf aan dat clomid indd ervoor zorgt dat je slijmvlies dun blijft, maar dit bij mij heel erg meevalt. Het zal bij mij voor de innesteling dan ook weinig uitmaken. Clomid schijnt voor je lichaam beter te zijn dan spuiten, vandaar ze liever de clomid voorschrijven. Als het mij kans op zwangerschap niet vergroot, vind ik het lichamelijke ook wel erg belangrijk en neem ik de bijwerkingen voor lief. Helemaal happy!
Ooooooh wat goed!!! Ben superblij voor je! Nu maar klussen! Goed dat je toch even hebt kunnen vragen wat de reden is dat ze je aan Clomid houden, maar................ nu maakt het ook even niks uit hé ! Ik hoop echt dat het deze keer voor je mag lukken!!!! Heel heel heel veel succes!!!
Dank jullie wel Dolce hou je het nog een beetje van de zenuwen?! Morgen de grote dag! Geniet er van meis, het zal een prachtig moment zijn!!
Gho, ik ben tot nu toe best rustig eronder . Tuurlijk kijk ik er wel heel erg naar uit, maar het is net alsof het nog niet doordringt ofzo . Waarschijnlijk zal ik morgen wel wat nerveuzer gaan zijn ... Spannend is het in elk geval wel!!
Alles gaat volgens plan. Er was 1 hevig kloppend hartje zichtbaar . Moet nu over 4 weken terug, laatste keer bij de fertigynae zal dat dan zijn. Moet dus even gaan nadenken welke gynae ik ga kiezen voor de bevalling, want mijn eigen gynae is vorig jaar naar een ziekenhuis in Antwerpen getrokken, en dat is te ver ... In elk geval, alles was dus in orde, nu weer afwachten.... Hoe gaat het met jullie?
Aaaaah super! Pak van je hart denk ik Nu kan het échte genieten beginnen! Hier nog altijd niks... Ik verwacht er ook niks meer van. Wacht volgende week de afspraak bij de gyn af.
Wat fijn meis!! Super om te horen!! dat moet een geweldig moment zijn geweest! Dat is wel lastig denk ik, een andere gynaecoloog zoeken maar daar kom je vast wel uit weet je zusje geen goede gynaecoloog?! Hier alles goed, denk dat ik gisterenavond me eisprong heb gehad. Heb steeds zo een last van me onderbuik rondom de eisprong en ineens is het dan weg.. dus denk dat ie dan gesprongen is goed geklust, vanavond nog maar even extra voor de zekerheid en dan de wachtweken maar weer in! Verwacht er niks van, ga er eigenlijk al vanuit dat ik de ronde 100mg inga.. maar zo dacht ik de vorige keer ook net na de eisprong en die week daarop dacht ik weer heel anders hihi. Wachten het maar weer af! Avda, vervelend dat er niks meer gebeurd is.. ben benieuwd naar je afspraak van volgende week. Eindelijk weer verder! Weet nog dat ik het zelf een hele fijne gedachte vond, ondanks dat dat betekende dat ik weer aan de hormonen moest. Maar die onzekerheid is ook niks.. Nog even volhouden! Knuf
Avda, nu zou ik inderdaad ook gewoon uitkijken naar volgende week. Eindelijk actie, moet je maar denken... Nancy, de pijn die je beschrijft is echt wel je eisprong, zeker weten!! Nu weer de wachtweken in. Ga je terug ad granaatappelsap? Ik zou je ook adviseren om het wat los te laten, maar ik weet als geen ander dat dat niet altijd lukt ... Mijn eerste echo was idd een leuke ervaring. Het is zeker al een geruststelling, maar het is toch nog even afwachten, maar we zullen maar van het beste uitgaan hè . Nu nog op zoek naar een nieuwe gynae .....
Ja, ik ben vrijdag meteen begonnen met de granaatappelsap .. nog net zo vies haha. Ga er denk ik nooit aan wennen! Ik ga me best doen om er niet zoveel mee bezig te zijn! Het zal de komende weken nog erg spannend voor jullie zijn, kan me heel goed voorstellen dat je nog erg bang bent dat het fout kan gaan. Vertrouwen hebben dat jullie kindje goed doorgroeit en alles goed gaat! De misselijkheid nog steeds onder controle?!