Fertiliteits yoga?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Barbje, 7 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbje

Barbje Actief lid

1 okt 2016
    298
    208
    43
    Hoi meiden,

Heeft iemand van jullie ervaringen fertiliteits yoga?
    Of andere "ontspannende " manieren om de vruchtbaarheid te verbeteren?

Het lijkt mij wel een ontspannende manier om mijn vruchtbaarheid en stressniveau te verbeteren.
    Ik lees graag jullie ervaringen :)

2. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ja, ik heb daar ervaring mee! Het heeft voor mij alleen niets uitgehaald qua vruchtbaarheid. Maar yoga is hoe dan ook goed voor de ontspanning, dus wat dat betreft kan ik het je sowieso van harte aanraden. Mediteren kan je trouwens ook helpen ontspannen!

3. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Eigenlijk weet je dat nog niet... Middelen als Ferti yoga, het omzetten van levensstijl, acupunctuur, het zijn allemaal middelen die niet meteen in een resultaat te zien zijn.

Het zijn ingrediënten om je lichaam te ondersteunen, niet te 'genezen' alsin direct in zwangerschap te resulteren.

Als dit soort middelen je houvast en rust geven is het zeker een toevoeging voor je. Als je het als straf ervaart weer niet.

Niet zwanger kunnen worden is een super zwaar mentaal proces. Er niet mee bezig zijn is onmogelijk.

Zelf heb ik veel ervaring met Rika Lukac, zij is ook van de fertiliteit yoga. Ik gebruikte veel van haar inslag, het bood me rust. Maar echt niet 24/7 hoor meer een nieuwe basis.

Uiteindelijk ben ik 3x zwanger geworden; ivf en 2x spontaan maar dat was niet in dezelfde maand dat ik extra yoga deed ofzo. Het was meer een nieuw proces.

4. Kiekske

Kiekske Actief lid

1 nov 2016
    383
    44
    28
    Ik doe thuis de yoga van Rika Lukac. Voel me er erg fijn bij en heb het idee dat het ook zeker positief bijdraagt. Zeker geeselijk gezien, maar mijn doorbloeding is niet zo best en die verbetert nu, naar mijn mening, ook. Voel me er veel energieker en positiever door!

5. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    @Champetter Ik doe al jaren aan (fertiliteits)yoga en hanteer ook al jaren een gezonde lifestyle, láng voordat ik überhaupt bezig was met zwanger worden. Ik heb Rika Lukacs boek gelezen, maar daar stond voor mij niets nieuws in. Ik had het zelf kunnen schrijven ;). Het feit dat ik niet direct zwanger raakte toen wij gingen proberen kwam voor mij dan ook als een shock. Ik leefde al jaren zó gezond, was zó één met mijn lichaam en geest! Ik zit nu in psychotherapie om te leren accepteren dat zwanger worden dus in principe niets te maken heeft met of je gezond bent of niet, maar dat het een kwestie van geluk hebben is. Die gezonde lifestyle hanteer ik momenteel vooral voor mezelf; qua vruchtbaarheid heeft het voor mij helaas geen meerwaarde. Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd :).

6. Barbje

Barbje Actief lid

1 okt 2016
    298
    208
    43
    Wauw, wat mooi spontane wondertjes na ivf! En nu de vierde ook spontaan?
    Ik heb ook het boek van Rika gelezen en ik haal er wel wat dingen uit.
    Welke dingen gebruikte jij?
    Met de yoga oefeningen in het boek weet ik nooit of ik ze "goed" doe.
    ( daar komt mijn onzekere aard naar boven)

Ik heb net m'n tweede ivf cryo gehad , helaas een mk. Hiervoor 6x iui en daarvan 1 mk.
    Als deze ronde niets gaat worden willen we de overstap maken naar Düsseldorf of Gent.

7. Barbje

Barbje Actief lid

1 okt 2016
    298
    208
    43
    Fijn dat jij je er beter door voelt! En ook dat je doorbloeding verbetert. Dat is echt een probleem voor mij.
    Doe je nog iets anders naast de oefeningen?

8. Barbje

Barbje Actief lid

1 okt 2016
    298
    208
    43
    Voor ontspanning zoek ik ook iets, want het hele zwanger willen worden is gewoon een loodzwaar iets..
    doe je de yoga in een klasje? Of alleen thuis?
    En het mediteren, heb je daar tips voor hoe te beginnen?

9. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik doe normale yoga in een klasje en fertiliteitsyoga thuis. Ik heb weleens gevraagd of mijn yogastudio misschien ook fertiliteitsyoga wil gaan aanbieden, maar ik woon in een nieuwbouwwijk met allemaal jonge gezinnen... Met andere woorden, er is geen animo voor. Dus dan maar in mijn eentje thuis. Qua mediteren: je zou de app Headspace kunnen downloaden, die leert je stapsgewijs en spelenderwijs hoe je kunt beginnen met mediteren. Dit is een heel toegankelijk artikeltje daarover: https://cynthia.nl/lifestyle/headspace/

10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Oh verontschuldig je alsjeblieft niet tegenover mij. Wat ik al zei, het mentale aspect van niet zwanger worden ís al zo zwaar.

Ik denk wel dat alles wat je voor je lichaam doet een cadeau is. En ondanks dat je al zolang strijd het zeker meerwaarde heeft itt een ongezonde levensstijl en zwangerschapswens. Want ik geloof heilig dat als het straks zover voor je mag zijn een gezond lijf bijdraagt aan een gezonde zwangerschap.

11. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    @Champetter Wauw, wat een geweldig lieve reactie! Ik ben het helemaal met je eens; in de eerste plaats doe ik dit allemaal voor mezelf, maar met de grote hoop dat er ooit een baby grandioos van zal profiteren. Je bent lief :).

Champetter vindt dit leuk.
  12. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    In een notendop. Na 4 jaar proberen dmv IVF in Dusseldorf een tweeling mogen krijgen. Mijn derde kindje kwam daar vlak achteraan spontaan en daarna weer snel zwanger van nu onze vierde. De oudste twee en jongste schelen straks 3 jaar met nr 3 er tussenin dus. Ik heb nooit meer anticonceptie gebruikt sinds 2010 en heel veel geluk gehad. Dat benoem ik ook altijd, soms kun je nog zoveel doen, laten en behandelen, het geluk moet je ook gewoon treffen daar kun je niks aan doen.

Over Rika en boek. Qua eten was ik al redelijk binnen de lijntjes. De groentenshakes bij het ontbijt ben ik mee begonnen en doe ik tot op de dag van vandaag, zoveel energie door gekregen. En goede vitamines, zij beveelt een goede multi aan, goed d3 nemen en visolie.

Over de yoga een beetje hetzelfde als jij, ik deed mijn best maar ben geen fantastische yoga'er denk ik. De ontspanningsoefeningen hebben me veel goed gedaan. Vooral bij piekeren, onzeker en angstig zijn over kinderloosheid.

Deel Deze Pagina