17.03.2009 | HOP Iedereen mag studieschuld uitstellen Alle studenten krijgen zogenoemde jokerjaren, waarmee ze het afbetalen van hun studieschuld in totaal vijf jaar kunnen uitstellen. Eerst zouden alleen studenten die onder het nieuwe leenstelsel vallen, recht krijgen op aflosvrije jaren. In een brief aan de kamer laat minister Plasterk weten dat ook studenten die al een lening hebben of deze reeds afbetalen, recht krijgen op jokerjaren. Ze kunnen vanaf 1 januari 2012 worden ingezet. De nieuwe regeling komt er op verzoek van kamerlid Jasper van Dijk. De SPer had de minister vorige week gevraagd het voor alle studenten mogelijk te maken aflosvrije jaren in te lassen. Dat voorstel neemt de minister nu mee in de nieuwe wet op studiefinanciering.
Ja, ik hoorde dit al van een collega. Puik idee he? En mijn collega vertelde dat ze dit ook invoeren met het oog op jonge gezinnen. Slimme actie dus, want als je allebei moet terugbetalen kan dat best een dure grap zijn.
Inderdaad! Ik heb net even gebeld, maar ze kunnen er nog weinig over vertellen. Maar als je even een paar jaar niet lekker in je vel zit, in de WW komt of inderdaad een gezin aan het opbouwen bent ( in mijn geval) zou dit een fijne oplossing zijn. Hopen dat het ook daadwerkelijk wordt ingevoerd. De voorlichter van de IBG zei dat het wel een voorstel is dat overal al goed wordt ontvangen.
Zou als het niet HOEFT zeker geen gebruik van maken, want je betaald WEL rente over die jaren en dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Je schuld wordt dan alleen maar groter.
Klopt Nienke, dat is natuurlijk niet handig om alle 5 jaar te doen. Maar in sommige gevallen of situaties kan het wel makkelijk zijn. Ik ken iemand die een jaar werkeloos was, maar toch moest betalen. Dus 70% minder loon, maar toch een volle mep betalen. Ze kijken namelijk naar je inkomen van 2 jaar daarvoor. Ik ga zo snel mogelijk aflossen.
het handigst blijft toch gewoon geen studieschuld., mijn vriend moet ook aflossen en als ie daarmee klaar is, houden we toch een lekker centje over. en damnit, heb ik voor niets mijn best gedaan in 4 jaar af te studeren!
ff denken, rente staat nu op 3,6% als je een schuld van 30.000 hebt (en die zijn er, geloof me) dan loopt de rente op rente echt hard op hoor, je bent dan al gauw 6000 euro meer kwijt.