Lachwekkend. Dit roepen ze al vanaf de jaren 90. Inmiddels is de grootste groep babyboomers in 2010 65 geworden en dat jaar leek het wel krapper dan ooit om iets te vinden. Iedereen is massaal de Pabo gaan doen door al die berichtgevingen. Ik ook. Echte golf is nooit gekomen door al die fuseringen, het inkrimpen en de bezuinigingen. Veel vloeit vanzelf af en komt niets voor terug.
Ik heb dit gedaan, was 30 toen ik afstudeerde aan de pabo. Ik had al een lesbevoegdheid voor het VO. Ik ben 100% flexibel qua dagen, bouw, schooltype, etc. Maar toch is het ongelooflijk moeilijk om werk te vinden. Door de bezuinigingen is er eigenlijk alleen behoefte aan oproepkrachten, maar dat is nou net het enige wat zich niet laat combineren met een gezin. De overheid heeft de regels veranderd zodat je sneller rechten opbouwt op een vast contract. Dus nu...gaan ze de inval uitbesteden aan transferbureaus die moeten zorgen dat jij nergens rechten opbouwt. En dat is in een grote stad. Kan wel stellen dat de kans op een vast contract in de komende tijd dus blijkbaar niet zo heel groot is... Onderwijs is 'echt mijn ding', dus ik had het hoe dan ook toch wel gedaan. Maar als je nu een redelijke baan hebt ergens anders, zou ik er toch wel goed over nadenken.
Dit dus.. echt exact dit.. mij werden gouden bergen bedoeld toen ik in 2008 begon met mijn studie.. Jammer joh! Bij mijn eindstage waren ze ZO tevreden dat ze me echt wilden houden. Alleen binnen de stichting moesten er 25! mensen uit. Leuk dat er dan mensen met pensioen gingen, maar ik had er niets aan. En zo ken ik ook nog juffen die allang de pensioenleeftijd gepasseerd hebben maar nog steeds voor de klas staan. (fulltime zelfs)
Ik werk in het basisonderwijs en mijn stagiaire is 41 en zit in haar 1e jaar van de opleiding Dus nee hoor, je bent zeker niet te oud. Het is op het moment zeker erg lastig om werk te vinden, dat is wel iets om rekening mee te houden. Verder is het volgen van een opleiding erg zwaar naast een gezin. Succes met je beslissing.