Hai allemaal, Mijn dochter is nu bijna 9 maanden en ze houdt nog steeds haar fles niet zelf vast. Ze kan inmiddels wel zelf ziten zonder steeds om te vallen. Sinds kort heb ik geprobeerd haar te laten drinken uit een plastic beker die ik dan voor haar vasthou. Zelf vasthouden doet ze niet uit zichzelf. Ze graait er wel wat naar maar dusdanig ongecontroleerd dat het dan een knoeiboel wordt. Dus ik hou de beker dan schuin zodat ze kan drinken. Probleempje is alleen dat ik geen idee heb hoe schuin ik het moet houden, zodat alles er steeds langs loopt, zij zich heel erg verslikt of dat ze juist in het luchtledige zit te zuigen. Het is al met al een heel geklungel en ik betwijfel of ze er echt klaar voor is. Ben ik misschien te laat begonnen? Zou ik haar beter eerst uit een tuitbeker moeten laten drinken? Hoe hebben jullie het leren drinken uit een beker aangepakt? En klopt het dat als je na 8 maanden begint dat ze dan pas de zuigfles afleren rond hun 2e jaar?
Nou dat laatste klopt in elk geval niet. Wij zijn met een maand of 9 begonnen met het drinken uit een beker, gewoon een beetje spelend oefenen en sinds hij 11 maanden is drinkt hij niet meer uit een fles. Eerst nog een tijdje een tuitbeker gehad en sinds 14 maanden drinkt hij alleen nog maar uit een beker, dit gaat vrijwel altijd zonder knoeien. Ik zou gewoon spelenderwijs blijven oefenen, als ze zelf de fles nog niet vast kan houden, kan ze dit lijkt me ook nog niet bij een beker. Je moet de dingen ook niet gaan forceren natuurlijk. Van difrax is er wel een handige oefenbeker, die heeft een speciaal model voor die kleintjes. Het is echt geen ramp om nog een paar maandjes te wachten hoor. Als je kindje met een jaar of anderhalf uit een beker kan drinken is dat vroeg genoeg hoor.
Patrick heeft nou een tuitbeker en ik laat hem bijv. vla uit een beker drinken. Zo wordt het ook niet zo'n knoeiboel en kan ik gecontroleerder "schenken".
Een tuitbeker met handvaten misschien, kylian vond dit prettiger en hield het toen wel goed vast. En het laatste klopt zeer zeker niet hoor, maar soms moet je wachten tot het knopje om gaat bij je kind. Bij Kylian ging het knopje pas om rond zijn 2de verjaardag en toen ging het drinken uit een gewone beker ook in 1 keer goed. Voor die tijd was het hier gewoon een tuitbeker, en we hebben er verschillende aan moeten schaffen voordat we er achter kwamen dat meneertje de goedkope van de kruidvat het fijnste vond drinken (kosten 1,80 per beker ) Groetjes Antia
Mijn zoontje (10 maanden) drinkt al enige tijd zelf uit een tuitbeker (dit was ook oefenen) en kan goed uit een gewone beker drinken maar dan moet ik hem wel vasthouden. Ik gebruik een oefenbeker van Difrax (met zo'n hap eruit) Dan kan ik zie hoe hard het gaat en hoef ik het niet zo schuin te houden. Gaat eigenlijk prima. Ik laat hem nu ook af en toe zelf oefenen maar dan doe ik iets in de beker wat niet zo hard stroomt: yoghurt bijvoorbeeld EN maar een heel klein beetje. Soms gaat het goed, andere keren maakt hij er een zooitje van. Nou en... hoort erbij
Wij zijn met 8 maanden begonnen met het geven van drinken uit een oefenbeker van difrax. (te koop bij bijv. kruidvat en prenatal, €3,50 ofzo) Eerst met yoghurt, en toen dat goed ging ook sap. Met deze beker kun je door de uitsparing heel goed zien wat je doet, superhandig ding vind ik het. Jelle hield toen al een hele tijd zelf zijn fles vast, maar die beker houd ik voor hem vast, anders wordt het een knoeiboel. Vanaf dat Jelle 1 jaar was hebben we de fles compleet aan de kant gegooid. Hij ging toen ook over van opvolgmelk op gewone melk, en al zijn drinken krijgt hij vanaf toen uit die difrax beker. Nu (bijna anderhalf) begint het een beetje te komen dat ie zelf zijn beker vast kan houden en kan drinken zonder te knoeien, maar dat doen we alleen nog maar als de beker niet al te vol zit. Van de zomer als het echt lekker warm is kan ie daar vast nog wel genoeg mee oefenen buiten, als het niet erg is om nat te worden
Tja, ze hield ooit toen ze rond de 4 maanden was haar fles een tijdje vast. Maar dat ging soms zo ongecontroleerd dat ik het weer overnam, anders vloog ie soms gewoon de kamer door. Sindsdien heeft ze nooit meer een poging gedaan... Geen interesse meer voor denk ik... Waarom is het handig om een tuitbeker te gebruiken ipv een zuigfles, als je kindje nog niet uit een beker kan drinken? De gaten die ik heb in mijn zuigflessen zijn bijna zo groot als papspenen, dus het is niet zo dat ze nog echt heel erg moet zuigen erop ofzo...
Tuitbeker of fles maakt geen drol uit: wordt beiden afgeraden omdat het slecht is voor de stand van de tanden en voor de spraakontwikkeling. Dus dan kun je net zo goed de fles blijven aanbieden. Wij hebben hier een oefenbeker van difrax en dat vind ik wel ideaal! Je kunt meekijken hoe hard het gaat en dus op tijd de beker wat omlaag doen, zodat er niks langs gaat. Een rietbeker zou je ook kunnen gebruiken, die hebben vaak wel handvatjes, dat houdt gemakkelijker vast en is minder slecht voor de stand van de tandjes en beter voor de spraakontwikkeling dan een fles of tuitbeker.
Niks moet natuurlijk Maar zoveel als mogelijk uit een oefenbeker en als dat even niet handig is, dan kun je dus het beste gaan voor een rietjesbeker. Aangezien wij hier toch wel vaste drinkmomenten hebben en de gewoonte dat kids hier niet met bekertjes drinken en allerlei snoepzooi door de kamer gaan, maar dat aan tafel nuttigen, ga ik dus zelf zoveel mogelijk met een gewoon bekertje werken. Maar hier wel de mazzel dat ze zelf al volle flessen goed vasthoudt en zelfstandig leegdrinkt, (zonder handgreepjes dus).
Houden jullie je beeb dan op schoot als deze met zo'n oefenbeker aan de gang gaat? Ik lees namelijk steeds dat je met die ene met die uitsparing goed kan meekijken...
Jep, gewoon op schoot of soms in de kinderstoel (maar Thirza begint de laatste dagen al ineens vrij goed te zitten, ). En je kunt dus echt heel handig meekijken! Is die 3 euro helemaal waard geweest,