wij hebben as donderdag een rondleiding op de basisschool hier in de buurt. waar let je op bij zo'n gesprek rondleiding en welke vragen stel je? ik kom niet verder als kijken of wij en onze zoon ons daar op ons gemak voelen.
Pestprotocol Computer onderwijs Dagindeling Grootte groepen Hoe volgen ze ontwikkeling kind Wat doen ze met leerlingen die sneller gaan of juist meer moeite hebben Dat komt even bij me op
Manier van werken.veel klassikaal of juist in groepjes. Werken ze met thema's Samenstelling team (leeftijd, ervaring,man, vrouw) Ouderparticipatie. Soort lesmethode (vooral zelf uitzoeken, of 'gewoon' uit een boekje) Gebruik digibord in de klas Maar het belangrijkste blijft toch hoe je het daar voelt. Zie jeje kind daar in de klas zitten?
oke hier kan ik wel wat mee. tis allemaal zo nieuw dus vond het wel even lastig om het te verzinnen. bedankt voor de antwoorden!
Welke lestijden hanteren ze? Hoe zit het met middagpauzes (op school, thuis, hoeveel tijd, ...)? En als ze die op school moeten nemen, wat kosten die dan (opvang + eventueel drank)? Als je het nodig hebt: Hoe zit het met voor- en naschoolse opvang? Hoe ver is die? En wat kost ie? Hoe zit het eet- en drinkbeleid (elke dag fruit, 1 dag per week fruit, wat met snoep en koek, wat met verjaardagen, ...)? Daarnaast zou ik uiteraard vooral sfeer opsnuiven. En je kind meenemen en kijken hoe ie reageert.
Hoe is het met het verloop van het docententeam? Is er een vast team, dat weinig wisselt? Hoe zit het met het voedingsbeleid, is het een gezonde school (daar is een keurmerk van). Verder lees ik altijd de schoolgids online en als ik daar vragen over heb stel ik die ook. Verder zijn we nu op 1 school geweest die best rommelig was en dat ben ik ook, dus dat was geen match . De andere scholen konden allebei, waarbij 1 vd 2 meer aansprak gezien de samenstelling van leerlingen. Verder als het een school is met religieuze overtuiging, is het interessant om te weten wat ze daaraan doen. Wat voor buitenspeelplaats hebben ze? Is dat een prettige plek? Continue rooster? En ook belangrijk wat doen ze met snellere en langzamere kinderen?
Er zijn al veel goede tips gegeven welke vragen je kunt stellen en waar je op kunt letten. Ben jij of je man misschien dyslectisch, dan heeft je kind ook een grotere kans om dat te zijn (en zo zijn er nog wel meer dingen), vraag hoe ze daar mee omgaan. Vragen of je een intake van tevoren krijgt en hoe het wennen gaat of is opgebouwd. Hoe is de overblijf geregeld? Via een opvangorganisatie en vrijwilligers of hebben ze een rooster waarbij ouders om de zoveel weken zelf bij de overblijf op moeten letten? Hoeveel inzet verwachten ze van je/je kind met andere activiteiten/geld inzamelen voor school bijv. d.m.v. sponsorlopen, koeken/spullen verkopen etc.
Hoe de mensen reageren op je kind. Vertellen ze het verhaal aan jullie of praten ze ook tegen het kind. Verder is het vooral gevoel, want de een kan zich beter verkopen dan de ander, maar hoeft niet beter te zijn. Vraag eens aan ouders die hun kind er hebben zitten hoe ze de school vinden, wat de plus- en minpunten zijn.
Ik heb een heel uitgebreid gesprek en rondleiding gehad op de eerste school, met een aantal leerlingen gepraat en D. mocht meedoen in de kleuterklas terwijl ik de rondleiding kreeg. Naarmate het gesprek vorderde, kwamen de vragen vanzelf en veel van bovenstaande dingen zijn aan bod gekomen. Ook ken ik een aantal ouders van wie het kind op deze school zit en D. gaat naar de naastgelegen psz. Degene met wie we het gesprek hadden sprak veel met D. (Positief). De insteek van de school is dat er meerdere gesprekken zijn voor je de keuze maakt dus is er altijd ruimte voor vragen. ik zou het gewoon over je heen laten komen en vooral je kind en wat je belangrijk voor hem vindt in je achterhoofd houden bij het gesprek. Verder is het gevoel ook heel belangrijk.
ons buurmeisje zit daar ook op school en weet daarvan dat zij wel eens overblijft maar niet alle dagen dus ze hebben geen continuïteit rooster. toen ik de afspraak ging maken had ik er al wel een goed gevoel bij, de verhalen die ik hoor in mijn omgeving zijn ook positief. iig beter als de basisschool waar ik op heb gezeten... laat het idd over me heen komen, zal iig de informatie mee nemen over de chromosoom afwijking van mijn zoon. niet dat hij nu al symptomen laat zien qua ontwikkeling maar ben wel benieuwd hoe ze daar mee omgaan.