leren fietsen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Athina, 13 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoi meiden,

even een vraagje... Mijn dochter is gisteren voor de zoveelste keer van haar fietsje gevallen, mét zijwieltjes. Ik denk dat ze dan nét te veel leunt ofzo, waardoor ze over de zijwieltjes heen gaat.

Sneu natuurlijk. En we hebben al een paar keer periodes gehad dat ze écht niet meer wilde fietsen, omdat ze dus bang was om te vallen. Dat bouwde we dan weer rustig op- want eigenlijk vind ze het fietsen toch wel héél leuk.

Alleen vroeg ik me af of ik haar op de één of andere manier kon 'leren' fietsen.

Ze heeft een loopfietsje, maar is daar inmiddels echt te groot voor (knieen zijn wel héél gebogen) en daar ging en gaat ze als een speer op, en ook hele stukken met de benen wijd ;) . Dus evenwicht is er wel. Alleen niet op de gewone fiets..

Maar zijn er manieren om te leren fietsen, zónder zijwieltjes? Maar dat je je kind wél kan helpen? Misschien tips?

alvast bedankt!

athina

2. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

6 dec 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt een speciaal vest hiervoor. Trekt kindje aan en als ouder zijnde kun je het handvat wat daaraan zit, vasthouden. Moet je maar eens googlen.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie viel ook om met die zijwieltjes. Hij vertrouwde er teveel op, en bij een scheve steen lag hij dan soms al..

Rond diezelfde leeftijd als jou dochter heb ik hem op de fiets gezet. Sjaal voor zijn buik en onder zijn oksels door. En dan achterop vastpakken. En zo op de stoep heen en weer rennen.. Binnen een half uur deed hij de eerste meters los, en na een uur fietste hij zelf een rondje..

Dus ik zou zeggen: gewoon proberen!!

4. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Dat hesje heet biky biky. Wij hebben die kunnen lenen en het werkt echt super! Goed alternatief is een sjaal om haar middel en zelf de uiteindelijk vast houden.
    Als ze al gewend is aan een loopfiets, dan leert ze het waarschijnlijk heel snel. Succes!

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik zette dochter helmpje op, elleboog en kniebeschermers. Zo kon der niks gebeuren :). Zelfvertrouwen deed wonderen want ze reed zo weg ( toen 3,5) ze is wel een paar keer gevallen maar dan was het blijven proberen

6. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Wij, na ja, Sam heeft het biky biky vestje 1 dag aan gehad en fietste daarna ALLEEN!!! wel heeft hij nog een tijdje gehad, dat hij, voor z'n gevoel, dat vestje perse aan moest, omdat hij anders niet kon fietsen...

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Sorry, geen tips.

Maar kan iemand me vertellen hoe ik mijn dochter aan het fietsen (rondtrappen van de pedalen) krijg? Haar loopfiets vindt ze super, maar op de fiets met zijwielen zet ze zich ook alleen af met d'r voeten. Rondtrappen wil ze niet. ;)

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze dochter had ook een loopfiets en idd afzetten en net dr benen wijd de heuvel af. Ik had voor onze andere dochter een aantal jaar terug bij de fietswinkel zo'n vestje gekocht. Ik dacht wieltjes eraf en langzaam oefenen. Na een paar keer een stukje heen en weer rennen fietste ze zelf weg.

Het vestje zit heel strak (wat een veilig gevoel geeft) en een handvat op de rug om haar goed vast te kunnen houden. Echt een aanrader!

9. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland

Hahaha, herkenbaar. Dat heeft onze dochter ook!

10. XoXo

XoXo Niet meer actief

Haha hier het zelfde. Zoon snapt het gewoon niet :) We hebben nu de trappers en pendalen van zijn gewone fiets afgehaald, die gebruikt hij nu als loopfiets :p

11. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

6 dec 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden hier een driewieler met duwstang. Hij fietste dus wel mee met zijn beentjes als wij hem duwden. Onze oprit loopt eenmalig beetje af. Hem hier opgezet en een heel klein duwtje gegeven. Hij fietste toen binnen een half uur. Hij heeft ook een "grote" fiets en hem daarna meteen daarop gezet. Hier fietste hij veel makkelijker op weg. Nu hij inmiddels een maand of 2 kan fietsen, maakt het hem niet uit waar hij op fietst. Gaat allemaal even makkelijk.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hou op schei uit...

Hier een drama het fietsen.

Isabella kon al los fietsen op haar 12 inch fiets. Maar na een paar keer vallen durfde ze niet meer en weigerde ook.

Nu wil ze alleen nog maar met zijwielen fietsen. Met helm en bescherming ( ze is dus nu 5 jaar)

Verder racet ze wel weg op haar step... tuttebel

Nou ja, met die sjaal is wel een idee. Dat ga ik ook eens proberen.

13. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    sjaal ga ik ook maar is proberen
    madam kan het wel alleen wil ze het alleen op het gras doen

Deel Deze Pagina