Lang nagedacht of ik het hier wilde plaatsen.. Maar merk dat we in een soort visuele cirkel terrecht komen en daar wil ik toch graag uit. Mijn zoontje is nu 3,5 jaar, wat opzich al best een pittige leeftijd kan zijn. Maar hij is kwa niveau vaak iets verder dan anderen van zijn leeftijd. Niet overdreven hoor, maar ik merk dat hij meer gestimuleerd moet worden dan menig andere kindjes op die leeftijd. Hij heeft echt een uitdaging nodig.. Maar lastig, want ook weer niet TE moeilijk want dan gooit hij het bijltje erbij neer en wilt het niet meer doen. Hij is dus slim, maar niet al te veel zelfvertrouwen zeg maar.. Ik vind het laatste tijd in combi met de peuterpuberteit erg heftig. Ik weet niet meer hoe ik hem blij en tevreden kan houden kwa speelgoed of bezigheden. Hij speelt graag op mijn telefoon of bij mijn ouders op de Ipad, maar daar heb ik ook niet echt spelletjes voor hem op gevonden. Dus mocht je nog tips hebben kwa spelletjes, zijn erg welkom!! Tekenen vind hij leuk voor 5 min, kleien precies hetzelfde.. Knutselen is bij hem gewoon overal lijm op smeren of alleen maar papier kapot knippen. Hetzelfde met tekenen, hij vind het niet interessant om binnen de lijntjes te leren kleuren, maar krast nog steeds gewoon. Auto's heeft hij genoeg, maar hij speelt daar op het moment alleen maar even mee omdat ze een botsing hebben. Dan ligt mijn hele huis onder de kapotte auto's en zoekt hij alweer iets anders om te doen. Iemand tips? Hoort dit echt bij de leeftijd en is hij toe aan school? Of is er meer aan de hand en is dit echt verveling of dat hij niet happy is?
Dit mss iets voor hem Vtech Electronics Europe of Bambino Loco - Loco - Kinderen en Jeugd - Boeken Overigens hier nog zo eentje. Alles gaat haar zo makkelijk af dat wanneer het wat lastiger wordt ze er het bijltje bij neergooit. Verder hoor het ook bij de leeftijd dat alles maar 5 minuten leuk is. Daar zou ik me niet zo druk over maken eerlijk gezegd.
Het "probleem" bij hem is, dat hij dus totaal geen geduld en/of interesse heeft in puzzels of iets. Hij heeft voor Sinterklaas een laptop gekregen, speelt er nooit op. Bambino Loco heeft hij al, speelt er ook nooit mee..
Je verhaal lijkt erg op hoe dat bij ons gaat momenteel. Hieronder wat dingen die mijn zoon nu erg leuk vindt (en ook langere tijd mee kan spelen): - nopper - boerderijdieren met een houten boerderij, hekjes, bomen etc. - racebaan voor zijn auto's - visspel met van die happende visjes (alleen hengelt hij ze met 1 vinger in het bekkie uit, want het hengeltje is te moeilijk. Daarna tellen wie de meeste visjes heeft) - mini loco/electro/memory (met een paar kaartjes beginnen, niet te moeilijk maken) - zandtafel -een laatje in de kast waar allemaal kleine troepjes/speeldingetjes in zitten die hij door de jaren heen verzameld heeft. Altijd leuk om dat uit te mesten en te kijken wat hij allemaal tegenkomt. - dino eieren die je in een glas water moet doen, na een paar dagen komt er een dino uit. Prachtig vindt 'ie dat Hij is nu vooral heel erg bezig met fantasiespelletjes. Zijn auto's kunnen ineens 'praten' en allerlei andere dingen doen dan alleen racen Hij is ook echt gek op zijn boerderij + dieren, omdat hij daar heel veel fantasie in kwijt kan. Qua gedrag is hij niet vervelend of druk of zo. Ik maak me dan ook niet zo druk om dat vervelen. Zijn er bij jullie wel problemen qua gedrag?
@Mikki77, nou echt grote problemen kwa gedrag wil ik het niet noemen. Maar hij is sowieso een gevoelig kind, kan zich echt al druk maken om dingen waarvan wij denken jeetje zeg.. Dat hij daar al mee bezig is in zijn koppie. Maar doordat hij dus (denken we) gefrustreerd is en zijn energie niet kwijt kan in spel/speelgoed word hij wel steeds baldadiger en chagerijniger. Hij is dus wel laatste paar weken erg snel boos en zegt tegen iedereen: jij bent mijn vriend niet meer!
Lekker veel buiten spelen, fysieke activiteit opzoeken. Klimmen en klauteren, dat is leuk en goed voor het zelfvertrouwen. Bovendien worden ze daar op een heel lekkere manier moe van. Dat laatste wat je schrijft, over die boosheid en 'je bent mijn vriend niet meer', herken ik trouwens wel heel duidelijk van onze zoon met 3,5 jaar. Wat wij daarmee deden: prima, ik hoef dan even je vriend niet te zijn. Maar ik blijf wel je mama. (oftewel: accepteren dat hij boos is, laten zien dat je nog steeds van hem houdt ook al is hij boos op je.) En geloven dat het een keer over gaat... want echt hoor, het wordt wel een keer beter. Verder herken ik het gedrag niet zo; zoonlief had en heeft juist veel geduld voor knutselen, spelletjes en puzzels. Kleuren probeert hij pas sinds heel kort binnen de lijntjes te doen. Lekker laten krassen, als hij dat leuk vindt! Op de I-pad vindt hij dit erg leuk: Fruit ninja Angry birds Lego (allerlei spellen van) Race spellen Het vraagt wel concentratie van hem, en als hij te lang achter elkaar speelt wordt hij nogal baldadig en/of chagrijnig (want moe?). Dus ik moet er wel bij blijven en hem op tijd aangeven dat het tijd is om weer wat anders te gaan doen (met de nadruk op doen). Sterkte ermee. Dat laatste halfjaar voor school is niet altijd makkelijk...
Mijn zoon is precies hetzelfde. Wordt ook in september 4 en hij is zoooooooooooo toe aan school. Totaal geen uitdagingen meer voor hem. Hij vraagt continu aandacht (wat hij voorheen nooit deed) en zijn speelgoed is niet meer interessant. Ja om te slopen. Knutselen heeft hij nooit leuk gevonden en interesse voor gehad. Het is meer klieren met potloden of papier scheuren of wat dan ook. Dus ik begin er niet eens meer aan. En ja mijn zoontje is ook wel "ver" voor zijn leeftijd. Vind jongere kinderen niet zo leuk meer en voelt zich nogal groot en stoer bij grotere kinderen. Hij kent het alfabet uit zijn hoofd, zowat tot 100 tellen en wil graag bezig zijn op de Ipad of gewone laptop. Maar het liefst speelt hij buiten en moeten wij met hem voetballen. We krijgen geen moment rust want hij wil alles samen doen en niet meer alleen. En dat zegt hij ook "Ik wil niet alleen spelen" Ik tel af en toe de maanden af want school komt steeds dichterbij, hij is er aan toe maar mama ook hoor!!
@Angela2009, het is net alsof ik over mijn zoontje lees zeg. Zou het dan toch bij de leeftijd horen hihi.. Vroeger was hij echt een vrolijk, tevreden en makkelijk kind. Maar sinds enkele weken ken ik hem echt niet meer terug. Net wat jij noemde, alleen maar alles samen met ons willen doen en de spelletjes en speelgoed van oudere kinderen is interessant. Hoop dat gauw het mooie weer komt zodat we veel naar buiten kunnen. Iemand nog tips wat leuke apps zijn voor hun om te spelen?
Je kan in dit seizoen in ieder geval veel buitenactiviteiten opzoeken. Speeltuin, lekker fietsen, steppen, springtouw, klossen, hoepel,... Daarnaast bijvoorbeeld gym, zwemmen? Tuinieren met hem en een eigen stukje (moes) tuin? Geocachen, naar het bos? En binnen kan je hutten bouwen, speelparcours bouwen? Ik herken het gelukkig niet. Als er buiten gespeeld kan worden, gaat het heel lang goed! Maar binnen heeft Evy wel een korte spanningsboog. Ze is ook niet echt een kind dat zichzelf goed kan vermaken.
Ik lees even mee, ik herken wel een aantal dingen. Mn zoontje heeft het altijd wel nodig om lekker buiten te rennen met zn loopfiets oid maar daar heb ik niet altijd tijd voor ( jongste slaapt nog veel) of door rotweer en eerlijk is eerlijk, heb er ook niet altijd zin in.. Binnen zijn er niet veel dingen die zijn aandacht lang vast houden. Ja, de ipad. maar dat vind ik ook niet wenselijk om uren ahter te zitten. Op de ipad hebben wij: angry birds, zappelin, kroko loko )of zoiets) lego, tom de pratende kat, kenny.nl en wat hij ook veel doet: op youtube toets ik iets in van Thomas de trein en zodoende kijkt hij steeds fragmentjes. Hij heeft ene hele treinbaan van thomas de trein met stationnetjes en alle soorten treinen waar hij zich op zich heel goed en lang mee kan vermaken. Maar ook geregeld erg veel frustratie als er weer een stuk rails losschiet of net niet past....oeioeioei.... En verder wil hij eigenlijk niks: puzzelen is leuk voor even en alleen als ik er naast zit. Tekenen: nope... hij krast alleen wat. Knutselen vindt hij niet interessant, kleien niet, koekjes of cake bakken vond ie even leuk, vooral het opeten van het beslag, maar tegenwoordig is het nieuwtje er ook weer af. Ik betrek hem maar veel bij de dagelijkse dingen om hem toch wat afleding te geven. Boodschappen doen met eigen karretje, zelf dingen uitzoeken, in laden en op de band etc. Krijgt ie ook zelfvertrouwen van. Vind hij peutergym niet leuk? Kan ie zn energie in kwijt, het is gezond en goed voor zn zelfvertrouwen? Of muziekles oid? Ook een succes hier is af en toe afspreken met mensen die ook kinderen hebben. Hebben ze net weer even aanspraak, iets anders en een weerwoord, even een moment van aanpassing, pas op de plaats en samen spelen. En je hebt zelf even je handen vrij Soms vind ik het erg vermoeiend, de hele dag dat gehang...
Ik denk dat dit voor bijna elk kind een wat lastige fase is. Bij Eva viel het mee, maar dat kwam denk ik vooral doordat ze een zusje heeft met wie ze goed kan opschieten. Ik snap dat je er dan naar uitkijkt dat hij naar school gaat, maar probeer toch ook te genieten dat nu nog niet zoveel hoeft. Ik verlang soms nog wel naar de tijd van het lekker lummelen Het half jaar voordat Eva naar school ging deden wij het 's ochtends vaak lekker rustig aan, uitgebreid in bad enzo. Ook vaak naar buiten. En als Lisa naar bed ging (13:30) even een filmpje kijken. Zo kwamen we de dag wel door. Eva had ook weinig interesses trouwens, niets boeide echt. Maar dat is wel veranderd sinds ze op school zit. Ze kleurt nu opeens netjes binnen de lijntjes en kleurt ook redelijk vaak. Ze pakt nu soms zelfs haar laptop of de bambino loco.
Hier ook een snelle tante, waarbij ik er min of meer vanuit ga dat dit nog een lange 1,5 jaar word voordat ze naar school mag... Ideeën: - kinderboerderij (en dan misschien met een speurtocht ofzo?) - kindermusea - Mini loco (ik zie hier bambino loco, maar mini loco doet Julia ook al, stuk leuker!) Qua speelgoed kun je misschien denken aan spelletjes om samen te doen (memory, kwartetten, etc). Bij de Hema hebben ze veel spelletjesboekjes met letters, cijfers, ontdek-dingen. Daar zou ik eens gaan kijken, kijken wat zijn interesse heeft!
mijn dochter wordt nu alweer bijna 5 maar in die periode heb ik toen de aandacht vooral gericht op leren zelf (alleen) douchen en afdrogen, helpen tafel dekken, helpen groente snijden, de hond eten geven, helpen afwassen (we hebben wel een vaatwasser maar dit was heel erg leuk, natuurlijk wel veilig en geen scherpe messen). dus meer op dingen die wij als volwassenen doen zij al kleuter/peuter nog niet deed waardoor de aandacht van spelen en knutselen veranderden. Ik merkte dat ze er nieuwe fantasie door kreeg. de pop moest ineens ook zelf douchen bv
Bij ons pakten ze dat dus heel goed op op het kdv. Alvast wat letters leren, moeilijkere werkjes en ook echt moeilijke puzzels. Thuis barstte de bom pas echt goed toen ze naar school ging. Op de iPad voornamelijk puzzels (van thinkfun) en ook dragonfly visual learning (schrijven, lezen, rekenen en tellen) Verder 123Coloring (kleuren op cijfer, kleuren op letter.. Maar ook gewoon met je vinger) En dr Panda is hier erg populair. Eigenlijk echt voor peuters maar het ziet er heel leuk uit en ik heb de taal op Engels gezet. Dochterlief is er heel blij mee en zo steekt ze er ook nog wat van op. Verder heb ik laatst een spel van smartgames.eu gekocht. Ook hier een kind dat nooit geleerd heeft ergens moeite voor te moeten doen en verbazingwekkend genoeg is ze er erg gek mee. En legt ze hem ook niet weg omdat het niet lukt. En bij de witte boekhandel hebben ze ook veel van die boekjes mbt voorbereidend lezen/schrijven maar ook met concentratie-oefeningen. Dat laatste kan denk ik geen kwaad bij onze kinders. Maar het liefst speelt ze de hele wereld na met playmobil. Op school speelt ze datzelfde maar dan met de duplo poppetjes En tekenen? Alles wat geen Kleurboek is negeert ze Ze vindt namelijk wat ze tekent niet mooi en doet het dus gewoon niet. Met ruim 4 jaar kwam hier pas het eerste poppetje op papier. Met een gezicht, romp, armen, benen, knotjes in het haar en roze gel. Toch heel wat anders dan de standaard koppoters Zou me niet te veel zorgen maken.. Er is genoeg te doen. En straks op school gaat het misschien wel veel beter. Dat dat bij ons juist niet het geval was zegt niet zo veel
Ik denk wel dat het met zijn leeftijd te maken heeft. Die kids zijn gewoon zo toe aan school en dan gaan ze zich vervelen en vervelend doen Ja het mooie weer mag idd snel komen al zit ik nu ook heel veel in de speeltuin of bij het voetbalveld. Erg leuk voor hem maar mama verveelt zich dood! hahaha en hij wil nooit naar huis omdat hij zo lekker aan het spelen is met oudere kinderen. Mijn zoontje speelt de app Shoot the Apple, Paper Toss, Super Fishing of Angry Birds en bij mijn ouders op de tablet speelt hij nog andere spelletjes maar weet niet welke dat zijn. En ik speelde een moeilijk spelletje Plumber maar zoonlief begrijpt het ook en die kwam gewoon levels verder. Helemaal trots!
Eva kan haar concentratie maar moeilijk vasthouden thuis (altijd al gehad) en ik vind het al heel wat dat ze bambino loco nu zelf pakt (voor 5 minuten, maar goed). Ze heeft voor haar verjaardag mini loco gekregen maar ik denk dat ze daar haast niets mee gaat doen, al zou ze het prima kunnen. Zeker nu met school heeft ze er geen zin meer in, ze moet al genoeg op school. Ze doet het er trouwens boven (mijn) verwachting goed (waarschijnlijk volgend schooljaar naar groep 2), dus ik vind het prima . School = leren, thuis = spelen (voor Eva dan).
Mja hier is het helaas andersom... Maar mini loco is hier ook niet zo geliefd eerlijk gezegd. Wilde het niet kopen omdat ze bambino loco ook niet zo bijzonder vond maar toen doken mijn oude locodoos met boekjes op.. En tegelijkertijd bracht andere oma ook nog een doos met boekjes.. Nu heb ik dus 3 doosjes en ik ben de enige die het echt leuk vind geloof ik
Wat is het toch lastig, dat ze pas met 4 jr naar school mogen! Onze dochter is 3,5 maar verwacht dat ze in oktober op de basisschool beter gaat leren lezen en schrijven. Wat dus wel een teleurstelling zal worden, aangezien het voornamelijk nog spelen zal zijn. Als kinderen voor lopen op het gemiddelde dan moet je dat zelf opvangen, maar hoe? Wij zijn begonnen met 3 jr met de mini loco (4-5jr) en een letterbak om zelf woorden/namen te maken. Dat hielp wel omdat ze enorme interesse had in letters, ze zag ze overal op verpakkingen of onderweg naar de winkel. Ik denk dat inspelen op wat er op dat moment leeft bij je kind het beste is. Nu is het met stoepkrijt de hele tuin vol cijfers schrijven en zo leert ze verder tellen dan 50. Gisteren heeft ze de hele tuin overhoop gehaald, pissebedden en allemaal vieze beestjes onderzocht en gerommeld in de tuin, daar leren ze ook veel van. Vaak moet je ze even inspireren met een leuk fantasieverhaal om dan vervolgens ze zelfstandig te laten spelen, in de tuin, een zoektocht naar diertjes of plantjes. En inderdaad veel buiten om moe te worden. Wij geven haar extra verantwoordelijkheid en benoemen dat ook steeds, ze is dan heel trots en dat maakt haar vrolijker. Op de ipad heb je ook spellen van zappelin of Dora, hoewel ze de oplossingen gewoon onthoudt, maar ze heeft er wel plezier in. Heel veel sterkte en we hopen op veel en lekker buitenspeelweer!,
Toch zal dat wel meevallen denk ik. Het is best indrukwekkend, naar school gaan. En ze leren toch ook wel andere dingen die ik in ieder geval niet bedacht had (lettergrepen klappen, rijmen, het weer omschrijven, dat soort dingen en volgens mij ook klanken van letters en welke woorden met die letter beginnen. Ik dacht dat dat groep 2 stof was, maar ik hoor Eva er telkens over). En de werkjes zijn heel gevarieerd en ook in verschillende niveaus, dus ze kunnen doorgaan tot hun eigen niveau. Het is echt heel anders dan hoe ze thuis dingen leren. Eva heeft echt al veel geleerd maar veel breder dan alleen cijfers en letters.