Beste Eveline, Op het moment dat mijn tweelingdochters Merle en Linde 6 maanden (ongecorrigeerd, ze zijn 10 weken te vroeg geboren) waren, zijn we begonnen met groentehapjes. Linde snapte eigenlijk meteen wat ze moest doen: hap nemen, 'kauwen' en doorslikken. Merle snapt nog niet wat ze moet doen: ze doet haar mond wel (soort van) open zodat we het hapje in haar mond kunnen doen, maar maakt vervolgens geen kauwbeweging, ze laat het hapje gewoon stil in haar mond liggen. Soms slikt ze wel wat door en soms werkt ze het weer naar buiten met haar tong. Hoe kunnen we haar helpen om te leren hoe ze moet kauwen? Of is dat iets dat zich uit zichzelf moet ontwikkelen? Ze zijn inmiddels 7,5 maand (gecorrigeerd 5 mnd) en Linde eet lekker door, maar Merle nog steeds niet echt. Ik hoop dat je me hierbij kunt helpen. Groeten, Margit
Dag Eveline, Geloof het of niet, maar sinds gisteren heeft Merle ineens door hoe ze moet kauwen! Het groente- en fruithapje gaan er nu dus gewoon lekker in. Het was dus een kwestie van geduld hebben. Je hoeft dus niet meer te antwoorden. Groet, Margit