Hoi dames, Onze dochter van 3 heeft sinds enkele weken steeds meer interesse in klokkijken en in de dagen. Ze snapt alleen niet wanneer gister was, wat vandaag precies is etc. Dan zegt ze bijvoorbeeld "mama gister had ik rode sokken aan" en dan bedoeld ze dus enkele dagen geleden of iets dat die ochtend is gebeurd. Ook vraagt ze vaak Hoe laat het is of zegt "mama het is nu 16 uur he" en dan verzint ze gewoon zelf een getal Ik dacht dus dat het misschien leuk zou zijn iets te halen voor sinterklaas waarmee ze kan leren klokkijken. Nu kwam ik dit tegen: https://www.google.nl/search?site=&source=hp&ei=0wpDVuaPLKj4ywOxmIL4Cw&q=ik+leer+klokkijken&oq=&gs_l=mobile-gws-hp.1.0.41l3.0.0.0.46202.1.1.0.1.1.0.318.318.3-1.1.0....0...1c..64.mobile-gws-hp..0.1.78.3.wfHGhp5jW-8#imgrc=6LiIJdoSKiaRqM%3A Zou dat geschikt zijn? Of misschien hebben jullie andere suggesties? Vast bedankt
Echt klokkijken is denk nog erg lastig. Dan moeten ze de cijfersymbolen ook goed herkennen. Mijn dochter van 3 noemt ook alles gisteren wat al gebeurd is. "Gisteren waren we op vakantie" Ze vraagt ook vaak welke dag het is, wat ze die dag gaat doen etc. Misschien is een weekplanner met pictogrammen eerst wel leuk. Ach ja en een horloge staat altijd heel interessant natuurlijk, staat ook op het sinterklaaslijstje van mijn dochter
Klokkijken leren ze in groep 3. Dat begint mijn dochter nu pas echt goed te snappen, die wordt in februari 7. Bij de kleuters hebben ze op school de dagen van de week een kleur gegeven, dat heb ik thuis ook gedaan toen zij in groep 1-2 zat. Dat werd toen wel makkelijker. Dus bijv. Maandag - rode dag Dinsdag - gele dag woensdag - blauwe dag donderdag - oranje dag Vrijdag - groene dag Zaterdag en zondag hebben we paars en roze gemaakt. Erg handig. Moeten ze wel de kleuren kennen natuurlijk.
Haha herkenbaar dus Cijfers kent ze wel, sowieso tot 10 kan ze cijfers aanwijzen. Alleen de 11 en 12 worden dan nog lastig. Horloge heeft ze ook idd maar dat vind ze wat minder leuk dan gedacht maar misschien ook wel omdat ze dus niet echt weet hoe laat het is. Een weekplanner vind ik ook een leuk idee ga daar is naar googelen
Oh ik loop misschien wat te hard van stapel dus haha. Ik weet eigenlijk niet hoe ze dat op het kdv doen qua dagen, maar daar kan ik wel eens naar kijken en dan met een planbord wat ikkie97 zei.. Kleuren kent ze verder goed. Ze is wel een meisje dat heel erg van leren houd, heb thuis Werkboekjes voor kindjes van 3-4 4-5 en groep 1-2 en die maakt ze bijna allemaal zonder dat ik haar hoef te helpen. Omdat ze zo leergierig is dacht ik dag klokkijken al wel kon maar als ze daar echt pas in groep 3 mee beginnen kan ik daar misschien beter nog even mee wachten.
Ditzelfde doet onze dochter van drie ook al een poos. Ik denk dat het gewoon bij de ontwikkeling hoort. Ik zou zelf geen klokspel oid kopen. Misschien hoogstens zo'n houten klok waar je zelf mee kan draaien. Ik ben niet zo van het (te) vroeg dingen zelf gaan aanleren. Verder heb ik ivm mijn opvang een weekkalender in huis en dat maakt wel wat meer bewust van dagen e.d. Mijn zoon zit in groep 1 en is bijna 5. Hij beseft nu goed de dagen van de wek en gisteren en eergisteren en overmorgen enz.
Volgens mij zag ik bij de Big Bazar of het Kruidvat een week of twee geleden een houten bord waarop ze de tijd, de dag, het weer, de maand en het seizoen aan konden geven. Zag er wel leuk uit voor peuters en kleuters. Gewoon in het Nederlands volgens mij (zo irritant dat die dingen vaak in het Engels zijn).