Leren koken met peulvruchten

Discussion in 'De lounge' started by Dreamer29, Sep 28, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

Feb 25, 2015
    2,612
    996
    113
    Vroeger was ik een enorm moeilijke eter: ‘wat ik niet ken, dat eet ik niet’. Inmiddels heb ik de afgelopen jaren heel wat bijgeleerd gelukkig, maar peulvruchten blijven voor mij in deze categorie vallen. Toch zou ik die ook graag eens leren eten, maar ik weet niet waar te beginnen. Wie heeft er tips voor makkelijke recepten met peulvruchten? En dan wel zo, dat het ook toegankelijk is qua smaak voor iemand die niet altijd even makkelijk alles eet?

2. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,488
    113
    ik voeg zelf vaak peulvruchten toe aan recepten. bijv. een mexicaans gerecht met gehakt, doe ik een blik zwarte bonen doorheen. een indiaase curry of een thaise curry doe ik een blik met kikkererwten doorheen. kikkererwten zijn ook lekker door couscous.

Chili con carne, of sin carne kan makkelijk als recept met bonen.
    voor makkelijke recepten zoek ik nog weleens in de allerhande, of in jamie oliver recepten.

Jamie Oliver | Search

Dreamer29 likes this.
  3. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,488
    113
    misschien zijn die dingen die ik stuurde al te exotisch, maar als je puur aardappel groente vlees. of pasta eet, is peulvruchten op misschien sperziebonen, bruine bonen of wittebonen met snijbonen na gewoon niet echt je ding. dat mag ook!

4. Basilicum

Basilicum Fanatiek lid

Nov 9, 2022
    3,326
    3,319
    113
    Female
    Ik snap je helemaal, ook verre van een fan van peulvruchten, maar met chili con carne is het toch goed te doen. Heb niet echt een recept, maar doe ongeveer dit:

Uien, knoflook en pepertje aanbakken en kruiden met gerookt paprikapoeder, komijn en knoflookpoeder. Daarna gehakt erbij en groente naar keuze (ik doe vaak wortels en paprika's, en wat ik verder aan restjes in de keuken heb liggen). Blikje tomaten erbij, beetje aanvullen met water en even laten stoven zodat alles goed gaar wordt. Dan voor de laatste 10 minuten een blik mais en een blik bonen (zwarte/ kindey etc) erbij. Lekker met rijst, zure room en guacomole.

Wat ik trouwens ook vaak doe, zijn balletjes in tomatensaus. Dan gebruik ik voor de balletjes 1/2 kipgehakt en 1/2 gepureerde bonen. Geen eitje erbij, wel een beetje paneermeel.

Verder lees ik graag mee voor inspiratie, want ik ben ook lastig met peulvruchten:o:

Dreamer29 likes this.
  5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,188
    10,780
    113
    Voeg een blik zwarte bonen toe aan je favoriete pompoensoep
    Maak of koop falafel
    Curry met bloemkool en kikkererwten
    Ash rishteh: Perzische maaltijdsoep met groene kruiden, spinazie, noedels en meerdere soorten bonen
    Linzensoep
    Dahl: Indiase linzencurry
    Stevig blijvende linzen, zoals beluga, als onderdeel van je salade
    Vervang (een deel van) het vlees bij tirtillas/taco's door kidneybonen
    Etc etc... kijk anders ook eens in midden-oosters geïnspireerde kookboeken.

Persoonlijk vind ik peulvruchten lekker en makkelijk in het gebruik, maar ik ben misschien niet het meest representatief hierin.

@citroenrasp kom maar door!

Dreamer29, citroenrasp and Cobon like this.
  6. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik eet veel, vaak en graag peulvruchten! Ik reageer later, als ik tijd heb :)

Dreamer29 and citroenrasp like this.
  7. JosjeM

JosjeM VIP lid

Jun 4, 2017
    10,888
    9,664
    113
    Female
    Peultjes of sugarsnaps voeg ik graag toe aan noodles, met nog wat andere groenten zoals courgette, paprika en rode ui. Lekker op smaak maken met teriyakisaus! Kippendijblokjes of biefstukreepjes kun je er ook eventueel aan toevoegen. Eenmaal opgeschept, strooi je er wat sesamzaadjes overheen.

Dreamer29 likes this.
  8. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,238
    1,892
    113
    Female
    Wat ik vaak wel lekker vind, is sperciebonen of sugarsnaps even kort voorkoken en dan op hoog vuur in de wok met sesamolie, knoflook, zout en chilivlokken. Oh en sesamzaadjes

Vooral lekker als de boontjes een beetje aangebakken zijn hier en daar.

Of haricots verts in de oven met olie, knoflook, peper en zout. De grillsmaak is dan echt heel lekker!

Dreamer29 likes this.
  9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,439
    21,825
    113
    Wij eten veel gerechten met/op basis van peulvruchten. Bijvoorbeeld:

Linzensoep
    Refried beans
    Bissara (spliterwten op z'n Marokkaans)
    Zelfgemaakte hummus en dan doppen met extra olijfolie, zelfgemaakt platbrood enz.
    Salades met daarin linzen, witte bonen of kikkererwten
    Frik chorba (soep met o.a kikkererwten)
    Dhaal (linzen) met snijbiet en rijst of zelfgemaakt platbrood
    Loubia (soort noord Afrikaanse variant van chili, met witte bonen)
    Mermez (beetje te vergelijken met loubia maar dan met kikkererwten ipv bonen)
    L3ades (noord Afrikaanse saus met groene of bruine linzen)

En vast nog veel waar ik nu even niet opkom. Ik verbaas me altijd dat mensen niet weten wat ze met peulvruchten kunnen maken, zoveel keuze :D
    As we speak ga ik nu mijn lunch opwarmen: rijst met bruine linzen en gestoofde komkommer :thumup:

Dreamer29 likes this.
  10. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,896
    4,167
    113
    Female
    Gekookte groene linzen door de pastasaus.

Kikkererwten door de curry

Dreamer29 likes this.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,439
    21,825
    113
    Oeh dat klinkt lekker, recept? :)

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,439
    21,825
    113
    Oh ja, en foul (tuinbonen, niet de groene maar bruine) eten we ook graag. Dat "hoor" je eigenlijk als ontbijt te eten, maar kan natuurlijk ook op een ander tijdstip. Bij ons worden de bonen heel gelaten en bestrooid met komijn. In Egypte wordt het volgens mij fijngemalen.
    Over Egyptisch eten gesproken, koshari is één van de lievelingsgerechten van de kinderen hier: rijst, pasta, en linzen met gebakken ui en een rode saus.

In zuid Azië eten ze ook veel curries met kikkererwten e.d. Maar dat maak ik eigenlijk niet zo vaak en weet helaas nog niet genoeg van die keukens.

13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,188
    10,780
    113
    Er zijn veel recepten te vinden, dit komt in de buurt van wat ik doe. Ik gebruik trouwens meestal blik peulvruchten en snijd de verse kruiden met de hand. Hier in NL kan je je verse kruiden het beste bij de Turk oid halen, met die sneue bakjes van de supermarkt betaal je je blauw.
    https://saffronandherbs.com/2021/03/12/ash-reshteh/

Sophy and citroenrasp like this.
  14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,188
    10,780
    113
    Ja die grote tuinbonen ken ik als streetfood gestoofd en bestrooid met sumak. De redding voor een vegetarische reiziger in totaal niet daarop ingerichte landen.

citroenrasp likes this.
  15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,200
    6,622
    113
    Bedoel je de bonen van peulvruchten of de peulen zelf? Ik vind die verschillende toepassingen hebben. Peulen zelf vind ik toegankelijker, de bonen zijn op z'n Hollands bereid erg droog, dat snap ik dat je daar geen zin in hebt.

Ik vind linzen erg toegankelijk. Ze zijn klein en niet droog. Doen het goed in een prutje en je hoeft niet veel te kauwen (en heb je daardoor ook geen last van dat droge gevoel).

Dreamer29 and citroenrasp like this.
  16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,188
    10,780
    113
    Oh en in het seizoen erg lekker, maar in verhouding wel duur: verse tuinbonen die je nog zelf uit de peul moet halen. Lijkt in de verte niet op de gedroogde of bevroren versie. Gewoon koken en zo oppeuzelen als snackje.

citroenrasp likes this.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,965
    15,008
    113
    Ik kom doorgaans niet verder dan chili con carne.

Maar je kan een voorgekookte bonenmix (bonduelle blikje) ook gewoon door een salade heen kieperen. Mijn salades zijn maaltijdsalades overigens met pasta.

Met genoeg andere lekkere dingen krijg je t dan toch binnen en t is niet zo "alles draait om peulvruchten" verhaal.

Dreamer29 likes this.
  18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,439
    21,825
    113
    Haha, idd. Soms echt het enige wat je als vega(n) kan eten... Over streedfood gesproken: https://www.ourtunisiantable.com/home/2017/10/28/lablebilablabi Dit is ook typisch Tunesisch streedfood, wel even dat ei en tonijn wegdenken. Vaak is het gewoon kikkererwten met brood in een pittige bouillon. Echt heerlijk op koude winterdagen!

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,439
    21,825
    113
    Heerlijk is dat, wij eten dat trouwens veel in de couscous. Samen met doperwten (ook seizoensgroenten in de lente) met wat komijn en flink olijfolie.
    De peul gebruik ik trouwens ook gewoon, heeft wat weg van snijbonen. Maar dat is meer in het kader van anti-voedselverspilling.

20. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,188
    10,780
    113
    Oh dit ga ik ook eens proberen!

citroenrasp likes this.

Share This Page