Leren koken met peulvruchten

Discussie in 'De lounge' gestart door Dreamer29, 28 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.264
    4.244
    113
    Vrouw
    Heel lekker en heel gezond en makkelijk: rode linzensoep.

Ook heel lekker: witte bomensalade

Of met gele linzen ( geloof ik, heel lang geleden gemaakt): dahl

met groene erwten: erwtensoep
    Of bruine bonensoep
    Met kidneybonen een Mexicaanse bonenschotel

ik ben jaren vegetariƫr geweest dus kookte regelmatig met droge peulvruchten, je kunt daar veel kanten mee op.

Dreamer29 vindt dit leuk.
  2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Een te simpel pastagerecht wat hier de grote favoriet is:

Blik borlotti bonen, blik cannellini bonen, blik kikkererwten. Grote pan pakken (ik doe altijd mijn Staub braadpan). Uitje snijden, zak gerookte spekjes en de ui in de pan. Als dat klaar is, bonen afgieten en die er bij doen. 1,75 liet water koken in de waterkoker en erbij doen. 3 kippe bouillonblokjes erbij. Een zak schelpjes macaroni of orechiette erbij doen. Kwartiertje koken en zo met de pan op tafel. Hoef je niets meer aan te doen, in 20 minutten op tafel en maar 1 pan vies.

owly en Dreamer29 vinden dit leuk.
  3. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.171
    3.818
    113
  4. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Inderdaad al enigszins exotisch voor ons, want curry of couscous eten we eigenlijk nooit. Maar wel soms Mexicaans, dus wel een goede tip om daar een blik bonen aan toe te voegen. Dan is het als erbij, en niet te overheersend.
    Behoren sperziebonen en snijbonen ook tot d epeulvruchten trouwens? Want die eten we wel al regelmatig, maar is in mijn beleving gewoon groente

5. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    dank voor je tip, die ga ik een keertje uitproberen!

Basilicum vindt dit leuk.
  6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.670
    113
    Dat groene van sperziebonen heet de peul :) Erin zitten de zaden en die eten we als witte bonen, kidney bonen e.d.

Die hebben kiemkracht en bevatten daarom veel eiwitten. Dat maakt ze tot een goede vleesvervanger.

7. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de komende tijd af en toe eens experimenteren met iets toevoegen hier en daar aan al bestaande recepten die we hier thuis in de omloop hebben. Denk dat ik dat in eerste instantie het makkelijkst vind en dan eens kijken hoe dat bevalt. En zag hier ook een paar leuke recepten voorbij komen. Dank!

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    ja alle soorten bonen zijn botanisch gezien peulvruchten. Bruine bonen, sperziebonen, doperwten maar ook linzen, alleen is dat wat exotischer.

https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/wat-zijn-peulvruchten-precies

voedingscentrum noemt alle groene bonen idd groente.

bruine bonen, met ijsbergsla, gebakken aardappeltjes en een hamburgertje aten wij vroeger weleens.

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Een tip voor een stamppot.

Witte bonen zijn perfect voor door de hutspot. Geven het een voor mij perfecte textuur en ze zijn heel subtiel in de smaak.

Wil je juist niet dat de smaak subtiel is, kun je er (volgens mijn collega dan toch) ook bruine bonen bij doen.

10. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113

Deel Deze Pagina