Hallo allemaal. Bij ons is de tweede spruit op komst, nog een maandje. Nu is onze eerste spruit ongeveer 18 maanden, als de tweede spruit geboren wordt. Alleen zitten wij in dubio over de slaapkamertjes. Onze eerste ligt nu nog in haar babykamer met ledikant. Nu hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt en hebben we een peuterbedje gekocht met kast en speeltafel, voor een speelhoek op de slaapkamertje. Dan kan de babykamer over naar de tweede. Nu ben ik op zoek naar tips, hoe ga ik dit aanpakken met de oudste? De slaapkamer blijft wel hetzelfde, alleen de meubels worden verzet. Natuurlijk gaan we haar erbij betrekken, met de kast inruimen en alles een plekje geven. Hebben jullie tips? Het ledikant en peuterbed op slaapkamer zetten? Laten kiezen welk bed? Ze ligt in het ledikant met pyama en slaapzak, kan dit in het peuterbed ook? Als ze er dan uit stapt, valt ze sneller? Het peuterbed opmaken met dekbed? Als de baby er is, dan hebben we de eerste maanden de wieg, dus we hebben nog een periode om te oefenen! Bedankt voor de tips! Groetjes Linda.
Onze dochter is ook met 18 maand naar peuterbed gegaan, in de zomer sliep ze zonder slaapzak maar nu 't kouder is vraagt ze toch "zak aan" dus slaapt ze met slaapzak en dekbed. Ze heeft een uitval hekje en klimt eigenlijk nooit uit bed. Ja van de zomer is ze misschien 2x naar onze kamer komen lopen 's ochtends maar als ze wakker is roept ze of gaat ze in bed met de knuffels spelen. Dus slaapzak kan hier prima! Wij hebben wel het ledikant laten staan maar eigenlijk meer omdat de baby eer hij doorslaapt en ik eraan toe ben, bij haar op de kamer gaat slapen. Ik heb samen met haar 't peuterbed in elkaar gezet en toen zijn we er vaak 's middags op gaan spelen aangezien ze toen al geen middagdutje meer deed. Ze wou vanzelf in het "mooie bed" slapen en het voordeel vond ik dat ik op 't voeteinde kon zitten tot ze gewend was. Op den duur zei ze zelf "Mama weg" als ze zelf durfde te gaan slapen. Het is hier heel erg meegevallen!
Onze dochter is met 18 maanden over gegaan naar een peuterbedje, omdat ik zwanger was. We hebben samen haar nieuwe bedje in elkaar gezet, ledikant eruit en nieuwe bedje nog even in haar "oude" kamertje, zodat de rest vertrouwd zou blijven, en alleen het bed anders zou zijn. Ik heb haar wel meteen onder een dekbedje neergelegd, want een slaapzakje vond ze niet altijd even prettig. Zo heb ik haar een maand of 3 laten liggen. Ondertussen begonnen aan haar nieuwe kamer (baby zou gewoon weer in de babykamer komen) en daar kwam ze regelmatig kijken. Toen haar nieuwe kamer klaar was, heb ik haar omgelegd. De eerste nacht was wel even wennen voor haar (ipv aan de voorkant van het huis lag ze nu aan de achterkant = andere geluiden, kamer was groter, dus geluid was anders en de geur was anders). De eerste paar keer ben ik boven gebleven, en daarna durfden ze helemaal zelf te gaan slapen. Daarna in de babykamer alleen de muurschildering eraf gehaald en een andere muurschildering er weer opgezet (kamer is verder neutraal). Andere gordijnen, want de gordijnen zijn wel mee verhuisd naar haar nieuwe kamer. Ze heeft het er nooit meer over gehad dat dat haar kamer was, maar het was meteen de kamer van de baby. Ze is misschien 2x zelf uit bed gekomen. Verder roept ze me altijd, en komt ze pas uit bed als wij het zeggen *klopt dit meteen heel hard af*
Hier staat sinds ze 2 jaar is haar ledikant en grote bed in 1 kamer. We laten haar kiezen wat ze wilt, maar is echt helemaal gek op haar ledikantje. En tja.. papa en mama zijn al lang blij dat ze goed slaapt, dus wij laten het voorlopig zo. Hier zit er wel een randje aan haar grote bed zodat ze er niet uit zal rollen trouwens. En je kunt haar gewoon laten slapen met een slaapzak aan in het grote bed hoor. Maar dekbed kan natuurlijk ook. We hebben wel eens een dekentje gegeven in haar ledikant maar ook daar snapte ze niks van, elke keer weer op de deken enz.. dus nu heeft ze ook nog steeds haar slaapzak aan. Als de baby straks komt bij ons, zal hij eerst in de wieg gaan. dan langzaam aan de oudste vertellen dat het ledikantje voor de baby is en dat zij in haar grote bed gaat. dat is ons plan
Simone is een paar weken geleden overgegaan naar haar nieuwe kamer. Ze heeft het hele proces van leeghalen, verve, behangen, vloerbedekking kiezen en bed in elkaar zetten meegemaakt en bij alles hebben we verteld dat dit haar nieuwe kamer werd. Toen het eenmaal klaar was hebben we samen de kleertjes en de knuffels naar haar nieuwe kamer gebracht en daar ging ze dan slapen. De eerste nacht was een beetje moeilijk voor haar, ze wilde eigenlijk spelen want speelgoed had ze niet op haar oude kamer en nu wel, maar toen ze eenmaal sliep ging het goed. We hebben een GULLIVER bed van IKEA, daar zit een hekje bij zodat ze er niet uit valt. Tegenwoordig houdt hij meer speelgoed tegen want het bed ligt propvol met zooi haha! We hebben haar oude kamer een tijdje dicht gelaten, totdat ze helemaal gewend was en toen heb ik voorzichtig laten vallen dat de baby dan wel in die andere kamer kon slapen. Dat vond ze ook wel logisch dus sindsdien roept ze steeds dat de baby slaapt in die kamer. Ze heeft helemaal niet het gevoel dat ze plek moest maken voor de nieuwe baby gelukkig Al met al is alles perfect gegaan op deze manier, misschien heb je er iets aan...
Bedankt voor de tips! We gaan het weekend de meubels verzetten en haar nieuwe meubels opbouwen. Ik ben benieuwd hoe ze het allemaal vind! Ze blijft op dezelfde kamer, krijgt een peuterbed met dekbed, een nieuwe kast en speelhoek met kleed. We zijn al een tijdje bezig met de babykamer, verven enz . . . Dat vind ze super leuk, papa helpen! Als de meubels staan, dan ga ik samen met haar de kamer inruimen en lekker spelen en dollen op bed. Ik denk dat ik de eerste paar keer met slapen, bij haar moet gaan zitten, naast het bedje. Wil haar eindelijk wel meteen in haar nieuwe bed leggen. Even een andere vraag. Onze dame gaat nog steeds in haar bad met standaard. Dit word wat minder handig, dus ze gaat geregeld mee onder de douche. Vaak bij mij of papa op de arm. Ze vind het niet leuk om echt zelf onder de douche te staan en heeft een hekel aan het water over haar hoofd. Speels gaat het wel. Hoe doen jullie op deze leeftijd goed wassen? Groetjes Linda.
Hier nog altijd met 1 van ons onder de douche, maar dan ook zelf staan. of ze gaat in het grote bad, hebben we hier ook.
Als ik douche met Simone (sporadisch) dan til ik haar nog wel op. Maar ze vindt zelf in bad gaan het allerleukst. Ik heb zo'n krokodil van IKEA op de bodem liggen zodat ze niet uitglijdt.
Onze peuter was 20 maanden toen ze naar een peuterbedje ging. Wij zijn verhuisd naar een ander huis en hebben daar een nieuw kamertje gemaakt voor haar. Een paar keer wezen kijken en uitgelegd dat het voor haar was, en vanaf dag 1 ging het slapen zonder problemen. Denk dat we best geluk hebben gehad Maar het kan dus gewoon goed gaan hè? Ze slaapt in het peuterbedje met een dekbedje. Douchen vindt ze niks trouwens. Alleen op de arm idd. Ze gaat in het grote bad en haren wassen vindt ze gelukkig wel goed. Snapt inmiddels (26 maanden) ook dat ze haar hoofd achterover moet houden met spoelen en ze helpt mee met haren wassen.
Mn dochter zit op de grond in haar badje te spelen terwijl ik boven rommel. Door te kletsen houden we contact. Vaak doe ik tegelijk mn zoon op de standaard in bad, we hebben dus 2 babybadjes.
Echt? Zou ik niet durven... Wat als er iets gebeurd met de oudste? Waar laat je je baby dan zo snel? Misschien ben ik een schijterd (ik hang ook het gordijnkoord van de lamellen omhoog), maar moet er niet aan denken. Soms ga ik douchen als de oudste nog in bad zit, maar dan douche ik met het douchegordijn open, zodat ik haar altijd kan zien.
Ik lees even mee, want wij denken over een tweede en ik vroeg me laatst gewoon af wanneer een kind naar een peuterbedje kan verhuizen. Maar op je bad/douchevraag kan ik wel antwoorden. Ons zoontje is bijna 20 maanden en gaat eigenlijk altijd met ons in het grote bad. Dat is op zaterdag en zondag. Op dinsdag gaat hij bij opa en oma in het zitbad en op donderdag met papa naar babyzwemmen waarna ze onder de douche gaan. Maar meer dan haren wassen gebeurt daar niet, want m'n vriend durft de zwemluier niet uit te trekken onder de douche, want hij is bang dat ons zoontje dan ineens gaat poepen, hihi. (dat gebeurde een keer bij een ander kindje en daar heeft hij geen zin in ) Maar goed: het grote bad dus met de ikea krokodil op de bodem en douchen vindt hij ook niet erg.
Ik heb even meegelezen, want onze dochter krijgt straks ook een nieuwe kamer en de baby haar "oude" kamertje. Haar er dus juist bij betrekken is belangrijk, dus samen het kamertje klaar maken en inrichten. Fijn om dat even te weten!! Betreft in bad gaan. Ze is dol op douchen! Door de week gaat ze 1x alleen onder de douche, pop gaat dan ook mee en die gaat ze wassen. Ze is dan aan het spelen onder de douche en onderhand was ik haar haartjes en ga haar wassen. Shampoo uitspoelen vindt ze niet leuk, maar ja t moet gewoon even. Dus gauw uitspoelen en dan gelijk weer verder spelen. In het weekend gaan ze met 1 van ons onder de douche, vindt ze ook erg leuk.. Zelfde ritueel dan eigenlijk maar dan zitten we erbij onder de douche ipv erbuiten.
Hallo allemaal. Nou, ik moet het even afkloppen. Onze dreumes van 18 maanden ligt al bijna een week ik haar peuterbed en het gaat goed. We hebben alles samen met haar gedaan en inderdaad de hemel in geprezen. Ze vind het zelfs niet erg om in de babykamer op de commode verschoont te worden. De eerst twee dagen ben ik naast haar blijven zitten tot ze sliep, dat vond ze wel prettig. Nu doen we gewoon haar ritueel, leg haar in bed, kus, muziekje aan, nachtlampje aan en deur dicht. Ze valt zelf in slaap. Als ze slaapt gaat de deur weer open, want ik wil dat ze ten alle tijden eruit kan. Tot nu toe is ze nog niet zelf uit bed gekomen. We hopen dat het zo goed door gaat. . . We hebben helaas geen groot bad, dus ze gaat nog maar even in het bad met standaard. Dan proberen we het onder de douche langzaam uit te bouwen, ook af en toe even staan en met de sproeier spelen. . . Ik las laatst dat een dekbedje onder de twee jaar niet goed is i.v.m. eronder rollen en warmtestuwing. Ik heb niet het idee dat onze dame daar last van heeft. Wat vinden jullie? Hebben jullie ook een zeiltje onder de hoesovertrek liggen. Ik doe dit i.v.m. nog weleens doorlekken van de luier met een grote plas. Dan heb ik niet het hele matras vies. Groetjes Linda.