Hoi Meidenhuis. Wat leuk dat je meisje al zo lekker aan de slag wil joh! Ik ben zelf juf en wat wij doen met jonge kinderen als voorbereidend schrijven is het volgende: Grote lussen en 'lettervormen' schilderen op a3 papier/op het krijtbord/in zand/in scheerschuim. Een letter neerleggen met touw in de speelzaal en de letter lopen. Letters schrijven in de lucht zo groot als je kan Letters 'tekenen' met je vinger op tafel (ook weer groot) Kinderen leren alles eerst in het groot en dan in het klein. Dit omdat de fijne motoriek van jonge kinderen nog lang neit toereikend is om in het klein te schrijven. Als je dus werkbladen uitprint zou ik deze lekker vergroten tot bv A3 ofzo. Veel plezier met je kleine meid! groetjes the angels
Wat een ontzettend leuke ideeen!!! Leuk, leuk, leuk, leuk!!!!! Echt leuke ideeen! Maar ik heb wel een vraag: Caithlynn 'schrijft' al klein. Zij probeert echte letters te schrijven maar dan ook in de normale grootte. Ze is een pietje precies die alles tip top perfect wil hebben. Het verschil met haar en haar zus van 3,5 jaar is dan ook dat de oudste alles in het groot en onbeheerst doet terwijl Caithlynn alles klein en beheerst doet. Caithlynn houdt in het algemeen al niet van 'groot'; kleine hapjes, kleine stapjes, kleine dieren, kleine natuur-objecten, klein speelgoed, kleine kinderen, kleine stukjes maken, kleine beetjes, kleine stukjes klei etc... Hoe slecht ze ook ziet, ze heeft echt oog voor (kleine) details. Moet ik haar dit 'afleren' of juist stimuleren? Ze maakt de': a, c, e. i, n, o, u & 1, 2, 6, 8, 9, 10. (bij de oogarts kan ze de C niet goed zien maar toch schrijft ze hem klein) Zijn dit ook de letters en cijfers die het makkelijkste zijn.
Ken je schrijfdans? Dan begin je eerst op muziek met grote bewegingen. Daarna doe je dezelfde bewegingen met een dikke kwast op een groot vel papier en daarna dezelfde beweging met een pen of potloodje. Veel plezier.
Ook al zoooo leuk!!! Waar kan ik liedjes of een voorbeeld vinden van de schrijfdans? Ik weet zeker dat mijn oudste dit ook leuk zal vinden (hoewel het hier dan om mijn middelste gaan)
Hier nog een juffie! Weten jullie al naar welke basisschool jullie dochter straks gaat? Het is misschien vroeg om daarover na te denken. Maar als je het al weet, zou je langs kunnen gaan en vragen welke schrijfletters ze aanleren en of ze misschien een oefenmateriaal of iets dergelijks hebben die je kunt gebruiken. Binnen de huidige schrijfmethodes zijn wel degelijk verschillen in het schrijven van de letters. Zo zijn de hoofdletters H en L, en de kleine t, bij verschillende methodes anders. Wij stimuleren het werken in de zone van naaste ontwikkeling van jonge kinderen, je zou bij ons zeker al werk meekrijgen. Dus ik zou zeggen; gewoon langs bij de toekomstige school van jullie dochter!
Deze lijkt me ook wel leuk. LETTERS ABC | ALFABET KLEUTERS Een bezoekje aan de toekomstige school wel heel handig, dan weet je tenminste zeker dat je het goed aanleert! Lotte
Volgens mij is dat echt onzin; zowel mijn zusje als ik zijn links en we zijn absoluut niet creatief en ook niet extreem gevoelig. het is wel zo dat bij linkshandigen de rechter hersenhelft beter ontwikkeld is, en bij rechtshandigen de linker hersenhelft. Daardoor kun je nog weleens verschillen zien. Maar ik merk er zelf niets van.
Bij ons op school zou je geen werk meekrijgen, puur omdat we de begeleiding pas kunnen bieden vanaf vier jaar. Hoe staan de krachten op het kdv ertegenover? Misschien dat die ook wat kunnen aanbieden. Ik denk vooral toch groot, groot, groot. Ondanks dat je meisje het misschien erg leuk vindt om te kopieeren. Ze kan er ontzettend van gaan verkrampen omdat haar spiertjes ed nog niet zo ver ontwikkeld zijn. Maar ik heb hier al heel leuke ideeen gelezen om groot bezig te zijn. Doe de pen voorlopig nog maar even in de kast , lekker verven en met de vinger letters maken is al uitdaging genoeg bij 2 jaar! Succes en plezier met je leergierige dochter!