Leren schrijven

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meandor, 9 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf lerares en als je de letters van het lettertype comic sans aanhoud dan ben je een heel eind in de goede richting. De enige letter die niet klopt is de letter t, die kun je beter van het lettertype aanleren waarin dit berichtje staat.
    Ze is idd wel een beetje vroeg maar als het echt uit haarzelf komt zou ik daar geen punt van maken.

2. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter is ook al een tijdje enorm bezig met letters, probeert al wat te lezen en te schrijven..euh tekenen inderdaad :)

Eind september schreven we een kaart voor oma. Zij pakte de pen en schreef zoals ze altijd doet een heel verhaal..met allemaal golfjes zeg maar, dat dan woorden moet voorstellen. Vervolgens pakte ze de envelop en vroeg 'hoe schrijf ik oma'? Dus ik zei heel simpel 'de O, de M en A' (fonetisch dan, niet als letter). En ik was vervolgens stomverbaasd dat ze heel duidelijk OMA op de envelop zette. Dat heb ik haar dus niet geleerd, maar heeft ze zelf geleerd.

En gisteren kwam ze met een werkje thuis van het kdv waar ze papa, mama, opa en oma opgezet had :)

Ze doet dus wel alles in hoofdletters en ik probeer haar nu te laten zien hoe de kleine letters zijn, zoals iemand al zei, fout aanleren is moeilijk af te leren. Maar ach, ze is nu pas aan t wennen in groep 1, dus voor ze echt gaat leren schrijven hebben we dat vast wel afgeleerd ;)

Anderzijds..als ze een kleurplaat kleurt, dan is t niet meer dan krassen en houdt ze vaak de stift nog in dr vuistje, dus daar liggen haar kwaliteiten dan wat minder :D

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
  4. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dit zijn letters in vast schrift.
    Ze leren eerst los schrift en vastschrift pas in groep??? 5 ofzo.

Maar hangt er op school geen letterlijn dan?

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Bij mijn dochtertje nog niet, maar ze zit in groep 1/2 (zelf in 1). Hangen bij hun woorden waarmee ze bezig zijn in groep 2 met hakken of iets.. Dus boom: Buh (klap) - Ooh (klap) - Mm (klap).

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ooow dan zijn ze hier op school zeker heel snel met die dingen.
    Maar niet op onze school alleen maar in heel de gemeente, want zelfs klapjes worden hier al gedaan.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Gek dat dat zo verschilt he? Uiteindelijk komen al die kindjes toch op hetzelfde soort onderwijs uit bijv. bij universiteiten.
    Maar goed misschien verandert het nog wel hoor in de loop van het jaar. En ze hebben hier trouwens wel weer een aparte taalklas waar kindjes in kleine groepjes heengaan meerdere malen per week en ze hebben nog een aparte les in de week als voorbereiding op schrijven. Daar wordt dan dus meer individuele aandacht besteed aan taal en letters. Waarschijnlijk hangt daar wel een letterlijn..

8. krullenkop

krullenkop Niet meer actief

Bedankt voor de tip! Heb een aantal leuke boekjes kunnen vinden :).

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@wijffie: zo gaat het hier ook inderdaad :)

@nina: hier klapt groep 1 gewoon vrolijk mee met groep 2 :)
    Al is het soms wel "b oo oo oo oo oo oo m.. BOOM!"
    Dus dan vraag ik vaak boohoohoohoohoohooM? :D
    En dan moet ze heel hard lachen dus ik vermoed dat ze het gewoon expres doet :)

10. Meandor

Meandor Bekend lid

9 jan 2011
    906
    0
    0
    Friesland
    Wow, wat een hoop reacties, super!
    Eerst maar even duidelijk maken dat ik absoluut niet zo'n moeder ben die dr kind pusht om dit te doen. Ik zou liever hebben dat ze lekker ging rennen en spelen in de regen, maar goed, mevrouw zit het liefst aan tafel te tekenen, puzzelen en knutselen.. zo is ze gewoon. Ze begon hier zelf mee en het enige wat ik doe is een klein beetje stimuleren. Wat moet ik anders? Afremmen?

Maar goed, uitspreken van letters doe ik inderdaad op de kindermanier.. maar kleine letters leren dus..
    Iemand had het over stickers en stempels, maar dat zijn allemaal hoofdletters.. best stom eigenlijk! Heel onduidelijk voor de kindjes!

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@meandor: lijk me niet hè :)

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @Saskia: welke link van kleuterspelletjes is het, want er staan er heel veel op.

Mijn dochtertje van 2,5 begint zich ook enorm te interesseren in letters. Ze 'schrijft' ook al bewust, al lijkt het meer op de AEX-index.
    Ik wil haar wel stimuleren, maar niet forceren. Wat is dan leuk om te doen? Ik zat te denken om van de eerste 5 letters een boekje te maken of zijn er letters waarmee je het best kunt beginnen?

Deel Deze Pagina