Mijn vraag aan jullie: Zijn er mensen die weten hoe belangrijk een weekritme is voor kleine kinderen? Ik heb een dochtertje van 15 maanden en een zoontje van 25 maanden, en omdat ik ziek ben (ziekte van Lyme) hebben ze eigenlijk nooit een vast ritme gehad. Op woensdag gaan ze naar de opvang dat wel standaard. En di en do een halve dag naar opa en oma. Maar de rest ziet er altijd wel anders uit. De weekenden gaan ze met man op reep. Ma di en vrij is meestal kijken hoe ik me voel. Ik doe er ALLES aan om ze dan bij mij te houden, maar soms lukt dat echt niet en soms een halve dag. Ik voel me daar veeeeeeel schuldig over. Het doet me echt verdriet. Maar nog belangrijker..... is het op een bepaalde manier slecht voor ze? Voor de ontwikkeling of op welke manier dan ook? Groetjes Verdrietige mama
Kleine toevoeging: Ik bedoel daar mee dat ze nooit echt weten wat er gaat komen die dag. Gaan ze naar opa en oma? Mama? Andere oma of maar een halve dag?
Heb je zelf het idee dat ze last hebben van de onregelmatigheid? zo nee, dan zou ik het loslaten. Het is zo als het is.
Euhm, ik merk dat ze wat aanhankelijk zijn naar mij toe en soms verlatingsangst hebben, maar goed welke kindje heeft dat niet op deze leeftijden. Verder is mijn zoontje wel ook juist wat boos toe naar mij, in de zin van dat hij tijdens het knuffelen ineens een pets geeft of knijpt. Maar schijbaar hebben ook meer kinderen dit. En ze zijn altijd euforisch als ze me zien haha maar goed ook dat zegt niet altijd iets. Ik weet het dus niet...... bij welk gedrag weet je dat ze er last van hebben? Ook zoiets abstracts natuurlijk. ..
hier wisselt het ook. Mijn werkdagen zijn vast, de rest niet. Soms gaan we zwemmen, soms naar de bibliotheek, soms doen we boodschappen en soms blijven we thuis. En er zijn ook veel ouders in de zorg die onregelmatige werktijden hebben. Ik denk dus dat het niet uitmaakt, zolang je maar duidelijkheid geeft aan een kind. Dus duidelijk vertellen dat ze naar oma gaan en niet zo uit hun spel halen (maar volgens mij doe je dat ook wel )
Dankjewel meiden, dat is inderdaad heel slim om alles te vertellen. Probeer zoveel mogelijk alles uit te leggen sochtends. Maar misschien is het wel helemaal niet "schadelijk" voor de kindjes, maar alleen voor mijn gemoedstoestand hahaha.