Vanochtend heb ik van de huisarts een pufje voorgeschreven gekregen: Flixotide. Mijn zoontje heeft enorm gevoelige luchtwegen en is al weken erg benauwd. We hebben ook al Ventolin voor acute benauwdheid, maar nu dus ook Flixotide voor 2 maal daags gebruik. Nu gaat het puffen hier niet echt goed. Liam vindt het helemaal niets en wil er misschien 1 of 2 keer rustig in ademen en dan wil hij niet meer. Hij gaat dan of huilen of wordt boos en slaat het ding weg. Gevolg dat hij waarschijnlijk niet genoeg binnen krijgt. Misschien zijn hier meiden met tips? Doen jullie iets speciaals zodat het puffen beter gaat?
wij doen het met zijn 2en, ik zet haar op mijn schoot met haar rug tegen mij aan, dan hou ik de puf op haar gezicht en haar handjes vast en mijn man duwt op het pufje zodat hij sprayt, mijn dochter moet ook altijd huilen maar 1 voordeel, dan ademt ze wel diep in, hier lukt het nog om haar in bedwang te houden.
Wij deden het ook samen. Mijn man hield vast, ik bediende de 'toeter'. We lijdden hem af, door bijvoorbeeld tot 10 te tellen met vingers omhoog (is dat een beetje duidelijk..?). In het begin was het drama, maar na een week of twee was hij eraan gewend en ging het goed. Geduld en doorbijten zijn mijn beste advies vrees ik...
Bij de Ventolin kreeg ik een grote inhalator maar bij de bijkomende medicijnen (Q var) een kleine inhalator. Deze is maar de helft van de grote toeter en is veel makkelijker te bedienen. Toch proberen we het met z'n tweeen te doen en dan na de fles, dan is hij wat rustiger.De een houdt zijn handjes vast en de ander puft. En daarna leiden we hem wat af met b.v. een liedje zingen. Tot aan het eind van de winter moeten we er mee doorgaan dus voorlopig zijn we er zoet mee.
Niets moet he? Je kunt de fles ook vooraf geven en na het puffen even een slokje water. Ik vind het idee van tot 10 tellen ook wel goed! Dat gaan we vanavond eens proberen. Helaas gaat het "samen" hier niet altijd lukken: mijn vriend is rond de avond en ochtend vaak al weg als er gepuft moet worden. En in je eentje met een boze dreumes en zo'n grote toeter das best onhandig!
Je moet idd spoelen na flixotide, maar dat kan ook met een beetje water of ander drinken. Als je maar spoelt. Wil het misschien ook beter zonder voorzetkamer? Dat hoor ik tenminste wel eens vaker...
Hallo, Mijn dochter moet ook dagelijks ventolin gebruiken. Wat ik in het begin deed is haar daarmee laten spel (toeter) en als ze de juiste positie aanhield dat deed ik klappen en haar belonen. Sindsdien gaat het altijd goed. Ze vind het altijd leuk. Wat ik ook doe...is samen met haar tellen (15sec) Succes
wij gebruiken hier al bijna 2 jaar de pufjes Heb je een gesprek gehad met een Astma consultent? Anders daar even een afspraak bij maken. Zij kunnen alles heel goed uitleggen hoe alles werkt, en kan je ook met vragen bij terecht. Vonden wij heel erg prettig Zoals er gepuft moet worden is dat je je kindje met het ruggetje tegen jou buik gaat zitten. Op deze manier kan je je kindje ook het makkelijkste in bedwang houden. De puffen moeten minimaal 10 tellen Probeer er een vaste ritueel van te maken, met steeds bijv het zelfde liedje, en juig als een gek als hij het goed heeft gedaan. Wat wij ook een tijd hebben gedaan is, eerst mama puffen (nep) en knuffeltje en dan je kindje.
Heb persoonlijk geen ervaring met het geven van pufjes aan kleintjes, maar wel in adviseren (). Wij adviseren altijd om de kleine even te laten spelen met de "toeter" dan "kennen" ze het apparaat. Het is niet niks wat er op ze af komt. En ze hebben zelf niet in de gaten dat het iets is waar ze beter van worden. Succes ermee....
He super bedankt voor de tips: het heeft nu al geholpen! Ben rustig met Liam in de zitzak op zijn kamer gaan zitten en heb hem even laten spelen met de puffer. Daarna het medicijn erin, op zijn neusje gezet en samen tot 10 geteld. Ging helemaal goed! Hij zat heel geconcentreerd in dat mondstuk te ademen haha. Naderhand was ik hem aan het verschonen en kon hij blijkbaar bij de puffer komen (zonder het medicijn erin hoor) en die zette hij uit zichzelf op zijn neusje
mijn zoontje vond het eerst ook niet leuk maar deed het eerst voor bij z'n grote zus niet dat ik de ventolin indrukte hoor hij liet het toen toch een beetje toe maar als hij gaat huilen krijg hij de meeste toch binnen omdat ze dan sneller adem haalde