Ik heb een vraagje, heb eigenlijk nergens het antwoord kunnen vinden, misschien weten jullie het: onze fert.arts heeft bij ons een keer gesproken over IVF. Nu is dit bij onze vierde ronde bij hem met hormonen, maar toch..... mijn vraag is: als je drie maal IVF hebt gehad en het is niet gelukt, mag je dan nog doorgaan met 'gewone' behandelingen met bijv. gonal F en pregnyl? of is het het 'trappetje op qua intensiteit van behandeling' en je mag niet meer terug? (qua vergoeding bedoel ik)
Beste Loe, Ik snap je vraag niet helemaal.... In het algemeen zit het zo: Je mag 3x een IVF/ICSI behandeling doen, deze 3x worden door de zorgverzekering vergoedt, aangezien dit in het basispakket zit bij elke verzekeraar. Wil je na de 3e behandeling doorgaan met behandelingen dan zul je deze zelf moeten betalen. Wel kan je voordat je aan IVF/ICSI begint 6x IUI doen, maar dit is afhankelijk van de zaadkwaliteit van je man en of met jou alles goed is. Is je vraag zo beantwoord? Of bedoel je iets anders?
Oh ja.... IVF/ICSI wordt bijna altijd met hormonen gedaan, aangezien je meerdere eitjes wilt laten groeien.
Misschien bedoelt ze dat je na 3x IVF/ICSI teruggaat naar bijv. IUI met hormonen (dus een minder intensieve vruchtbaarheidsbehandeling)? En of die IUI dan nog steeds vergoed wordt? Ik heb geen idee. Ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk.
Ja Be Happy, dat bedoel ik! Sorry dat het niet duidelijk was. Krijg je dus na IVF wel weer de medicatie vergoed als je toch door wilt gaan met ovulatieinductie? (misschien is t zo duidelijker) Wij krijgen vermoed ik geen IUI, omdat het zaad heel goed is.
Volgens mij mag dit nog wel hoor Loe, zeker omdat die hormoonbehandelingen vanuit het basispakket vergoedt worden. Het valt onder Ovulatie Inductie. Maar starten ze voor IVF niet eerst met IUI, mits de zwemmers goed zijn? Liefs
ook(juist?) als de zwemmers goed zijn kun je IUI doen. Als de zwemmers daar te slecht voor zijn ga je meteen door naar IVF/ICSI (beetje kort door de bocht uitleg) Volgens mij krijg je ovulatieinductie oneindig vergoed, mits in je verzekering
Elke verzekering heeft ovulatie inductie. Die wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Hier ben ik achter gekomen, doordat mijn verzekering me even grof gezegd wilde naaien . IUI kan je al doen vanaf 1 miljoen goede zwemmers. Mits het daaronder is dan ga je inderdaad door naar IVF of ICSI. Maar volgens mij waren de zwemmers van Loe haar mannetje goed, ja toch Loe?
Toen ik een intake gesprek had voor IVF vertelde de arts mij dat er na IVF meestal niet word teruggegaan naar IUI. Natuurlijk word het wel vergoed, maar alleen als een arts het voorschrijft, als je geen arts kan vinden die de IUI nog wil proberen word het toch lastig. IUI is toch een stap terug, want IVF is meestal pas na gemmideld 6 x IUI, als de 3 x IVF niet werkt is de kans dat een IUI gaat werken wel ontzettend klein, is de redenatie van de artsen. Het zal misschien verschillen per arts, maar dit is mijn ervaring.
ik bedoel meer ovulatie inductie dan na IVF, zonder IUI..... Zwemmers hier zijn goed. We hebben eigenlijk 2 docs.......de ene heeft t over IUI misschien en de ander zegt: heeft geen zin, we gaan IVF-fen... Dat komt omdat mijn eisprong niet goed is. De zwemmers zijn 242 miljoen,dat zit wel snor. Ik denk zelf dat we meer hebben aan IVF dan toch? Het 'probleem' ligt bij mij. Maar goed, stel dat hij al snel wilde beginnen (na een paar maanden nu) dan wilde ik graag weten of ik dus wel weer terug kan als het niet slaagt na fsh/pregnyl spuiten of dat dat dan niet meer mag van de verzekeraar.... Pff, mag toch echt hopen dat het voor IVF of met IVF raak is!
Ovulatie-inductie wordt onbeperkt vergoed, dus qua verzekering zal het wel kunnen. Alleen is het niet gebruikelijk om een stap terug te gaan wat de behandelingen betreft. Meestal houden artsen zich aan protocollen en is IVF/ICSI de laatste stap. Daarna opnieuw verder gaan met alleen hormonen, zal niet in elk ziekenhuis kunnen. Dat zou je aan je eigen gyn moeten vragen. Mag ik vragen waarom je dan al zo snel met IVF zou beginnen? Je eisprong valt te reguleren mbv hormoonmedicatie en als de zaadkwaliteit zo goed is, is er in wezen nog geen indicatie voor IVF. IUI zou dan een eerste optie zijn, lijkt mij.
Jippie, begrijp me niet verkeerd hoor, vind het aardig dat je reageert. Maar het komt bij mij al een paar keer vrij betweterig over. ik vind dat niet zo prettig. Je schrijft als de zaadkwaliteit 'zo'goed is. Ja, die is zo goed ja, dat klopt. En mijn fert.arts weet zelf wel wat hij moet doen. Het heet niet voor niets een fertiliteitskliniek. Sorry dat ik zo reageer, maar ik merkte dat me ergerde aan je antwoord, omdat het zo belerend maar ook negatief naar mijn fert.kliniek overkomt. Het is natuurlijk hartstikke fijn als iemand interesse toont in hoe en wat bij ons, maar de reactie van jou komt op mij meer geirriteerd over dan geinteresseerd. En daar heb ik geen behoefte aan en ook dit topic niet voor gestart.
Kom op dames, lief zijn voor elkaar!! Loe bedoeld volgens mij ook dat ze denkt dat IVF het middel zal gaan zijn omdat Pregnyl bij Loe niet altijd voor een goede sprong zorgt, toch Loe??
@ Loe, ik weet wel dat als de gyn akkoord gaat (wat vaak gebeurd) je ovulatie-inductie gewoon volledig vergoed krijgt (moet overigens ook volgens de basisverzekering) . En dan bedoel ik na IVF of IUI. Bedoel je kan ook zelf klussen en snap best dat voor sommige mensen een droom in duigen valt als de IVF mislukt. En dat als de zaadkwaliteit goed is en het eitje goed groeit d.m.v. hormonen dat ze dus de mensen weer zelf laten klussen. Het wordt in ieder geval vergoed meis, dat weet ik zeker .
Ja hoor, heb een goede intake gehad in DD!! We hebben weer vernieuwde hoop!! Trek jij het allemaal nog een beetje?
fijn joh! Kundige, aardige menschen dort? Ja hoor, als dit een fatsoenlijke progesteronwaarde oplevert gaat t wel. Vorige maand was echt bagger qua eisprong dan. Geen pregnyl gehad. Maar ja, deze maand hoefik van de doc niet te prikken,dus ik zal t helaas niet te weten komen. ik heb wel voor mezelf zoiets, overleggen met doc hoeveel rondes nog zo en wat dan gaan doen. Word 35...... Good luck in DD!
Jammer dat ze die progesteron niet elke cyclus prikken! In mijn kliniek doen ze dat wel standaard. Het levert toch onzekerheid op het niet te weten of de eisprong goed was.