E-reader

Discussion in 'De lounge' started by FB1984, Dec 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik wil graag een E-reader gaan aanschaffen.

Maar heb er totaal geen verstand van!

Waar moet ik op letten?
    Hoe zet je er nieuwe boeken op?
    Kan je er ook tijdschriften opzettten? Zoiets als anoniem, mijn geheim ed?

Welke adviseren jullie? 😁

2. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Ik heb net zelf een nieuwe besteld. Ik ben gegaan voor de kobo aura. Die scheen erg goed uit de test te komen bij de Consumentenbond.
    Een meer basic reader als pocketbook is ook goed.

Zorg dat je in ieder geval e-ink of pearl neemt. Dat leest rustiger. De Icarus heeft bijv een lcd scherm en dan krijg je toch meer last van je ogen.
    ( als je niet veel leest is dat natuurlijk minder een probleem)
    Bovendien is lezen in de zon lastiger met lcd, met e-ink geen probleem.

De kindle heeft zijn eigen boekwinkel online en ik meen dat die niet elke format pakt. In nl is de meest gebruikte format ePub. Tijdschriften kunnen ook gelezen worden, maar dat vind ik zelf minder. Die komen dan in pdf format

3. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Het er op zetten van boeken verschilt van ereader tot ereader, meestal met Adobe. Maar dat staat wel in de handleiding die je er bij krijgt

4. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    de kobo bevalt ons ook goed idd. erg fijn lezen. ook in bed met het achtergrond lampje. als 1 van ons wil lezen dan hoeft er geen nachtlampje aan en dat scheelt voor de ander dus.

5. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf een sony maar deze worden helaas niet meer gemaakt.
    Zorg dat je er eentje neemt met e-ink. Van lcd krijg je sneller moeie ogen, het is net of je dan van een tablet zit te lezen.
    Zelf vind ik achtergrond verlichting helemaal niks, geeft mij het gevoel dat ik op een tablet zit te lezen. Ik heb er liever een lampje boven, bijv. Nachtlampje of lichtje in de hoes van de reader.
    Ik heb mijn oma laatst een kobo cadeau gedaan, pffff wat een ingewikkeld gedoe om die boeken erop te krijgen. Uiteindelijk heb ik het via de windows-verkenner gedaan want dat programma dat erbij hoort werkt dus voor geen ene meter. Maar misschien als je het wat vaker doet gaat het makkelijker.
    Maak voor jezelf een lijstje met wat je belangrijk vindt. E-ink of lcd, achtergrond verlichting of niet, moet hij goed uit de testen van de consumentenbond komen of maakt dat niet uit, .
    Verder is de hoeveelheid geheugen niet echt van belang. Ik zet er altijd 20 boeken op en die ververs ik eens in de drie maanden ofzo. Als je in je complete bibliotheek een bepaald boek zoekt ben je echt uren bezig omdat het er zo ontzettend veel zijn. Dus giga veel geheugen heb je niet nodig.
    Of je er ook magazines op kunt lezen hangt er denk ik vanaf of er een programma op je reader staat waarmee je op internet kan, er bestaan vast digi abonnementen op tijdschriften maar ik betwijfel of ze dan op e-pub formaat worden geleverd.

6. blike1987

blike1987 VIP lid

Aug 14, 2010
    6,656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ik heb een kobo glo erg tevreden over!!

7. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Niet elke ereader heeft licht in het scherm zelf. Ik vind dat persoonlijk wel erg fijn, want dan hoef je geen apart lampje te kopen..
    De kobo heeft oa dit

8. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,546
    2,016
    113
    hier kobo glo en erg tevreden.
    Scherm leest fijn en lampje in scherm.
    Beeld is erg rustig aan de ogen

9. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Ik heb nu een kobo hiervoor een sony. Ik vind de sony vele malen beter en fijner in gebruik. van de kobo vind ik alleen de achtergrondverlichting fijn..

10. RSL

RSL Fanatiek lid

Oct 16, 2008
    2,352
    42
    48
    Overijssel
    Ik heb de kobo glo. Ik vind hem heerlijk.. goed formaat en licht in het scherm.

11. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Bedankt!
    Ik ben al een stuk verder.
    Weet nu wat meer waar ik op moet letten 😁

12. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

Oct 6, 2014
    1,996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Hier een Sony prs t3, erg blij mee!
    Heb ook via via heeeeel veeeeeeel e-boeken gekregen, heb voor een lifetime aan boeken.
    Koop ook wel eens een ebook via bol.com, zo fijn die ereader.
    Hij gaat op vakantie in mijn handbagage in plaats van 6 zware boeken in mijn koffer!

13. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Heb de kobo glo. Helemaal tevreden mee.
    Zet de boekem er gewoon simpelweg via de verkenner op, kan ook via bijbehorende programma hoor.
    Ik vind het erg prettig dat de achtergrond verlicht is leest erg prettig. Je kunt ook zelf instellen hoe fel je deze wilt hebben. Je kunt ook de lettertype en grote aanpassen wat ook echt erg prettig kan zijn.
    Ik heb er al vele boeken mee gelezen en waar ik eerst zei dat niets boven een echt boek ging.....ntja ga ik nu toch echt voor de ereader😄

14. Marcy26

Marcy26 Bekend lid

Nov 1, 2010
    594
    58
    28
    Ik heb de kobo aura. Hoe hard ik eerst riep dat ik liever uit echte boeken las zweer ik nu bij mijn e reader. Leest heerlijk! Echt een goede koop geweest
    Mijn man zet de boeken erop en zo heb ik er nu ook boeken op staan die ik anders niet zou kopen maar wel graag wilde lezen.
    De kobo aura is ideaal.. ligt lekker in de hand en het lichtje erin vind ik echt ideaal.Nu kan ik s'nachts lezen als ik niet kan slapen zonder dat mijn man er last van heeft!

15. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Ik heb een icarus (e-ink versie). Daarvoor al een iRiver versleten. Kobo is momenteel marktleider. Let erop welke formaten de reader aan kan. Nederlandse boeken zijn vrijwel altijd in ePub. Pdf is ook handig (zeker met tijdschriften, maar tijdschriften op een ereader vind ik niet ideaal). Engelstalige boeken zijn vaak in mobi. Eventueel kun je zelf een formaat omzetten met het gratis programma calibre, mocht je een ereader met alleen ePub en pdf kiezen.

16. Kuki

Kuki Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    3,195
    225
    63
    Gelderland
    Ik heb een Sony PRST2 en mijn echtgenoot een Kobo. Ik vind de mijne prettiger, hij de zijne. ;)

De Kobo heeft een ingebouwd lichtje, de Sony dus niet dus de batterij gaat langer mee. Ik heb een hoesje voor mijn e-reader, daarin zit een lampje en die werkt op 1 penlite.

Maar wat al hierboven werd geschreven, de Sony's worden niet meer gemaakt helaas.

ik heb gisteren zelf ook Calibre geïnstalleerd op mijn pc, dat werkt echt heel fijn met boeken uploaden en verwijderen. Veel makkelijker en prettiger in gebruik dan het programmaatje dat standaard wordt geïnstalleerd als je de e-reader aan je pc hangt.

heb gisteren even snel 200 nieuwe boeken op mijn e-reader erbij gezet dus kan weer even vooruit. :)

17. wondertjeinmaak

wondertjeinmaak Fanatiek lid

Sep 2, 2012
    4,652
    7
    38
    Female
    Ik heb een sony, vind het erg fijn. Gaat overal mee naar toe. Prettig lezen. Er zit geen lampje in maar met een klein lampje is het zo opgelost. Het leest voor mij veel prettiger dan een tablet. Het beste is om een e-ink te nemen.

Mijn ereader gaat 2 maanden mee op de accu.

18. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

Feb 11, 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Dit is mijn derde al...

De eerste was een Bebook. Die liep om de haverklap vast. e-ink scherm was wel prettig te lezen. Mijn zus heeft exact dezelfde gekocht toen en die van haar gaat nog steeds mee. (nu zo'n 4 jaar terug)

Toen had ik een andere van de kijkshop, weet even het merk niet meer. Die werkte met ingebouwde verlichting. Soort lcd schermpje. Ging ook prima. Was op vakantie wel handig, hoefde ik geen lampje mee te nemen. In de zon lezen ging alleen gewoon niet.
    Deze stuiterde een paar weken terug helaas van de trap :'( Dus moest een nieuwe hebben ;)

Toen heb ik de kobo glo gekocht. Wat een heerlijk ding. Hij is kleiner dan de andere die ik had; 6 inch, maar het leest prima. Er zit een e-ink scherm in met verlichting die je zowel aan als uit kunt zetten en de sterkte hiervan kun je ook instellen. Met boeken erop zetten heb ik geen problemen ondervonden. Ik plug hem in de computer. Open het via deze computer en sleep de bestandjes (e-pub meestal) naar de kobo. Dan staan ze er al bij.

Ik vind het een super ding!

19. Trueno

Trueno Actief lid

Jul 5, 2014
    302
    4
    18
    Alles is eigenlijk al gezegd, maar hier ook de Kobo Glo, helemaal top dat ding! De verlichting is ideaal, handzaam model en boeken zet je er makkelijk op met het gratis programma Calibre.

20. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik heb een Bebook mini, al jaren. Ik gebruik hem nu niet meer zo vaak, omdat ik een e-reader app op mijn telefoon heb geinstalleerd. De eboeken heb ik op mijn SD-card gezet en kan ze nu gewoon op mijn telefoon lezen.

Het lezen van een e-readerscherm is wel iets fijner. Het scherm is groter, en idd, van het turen naar je smartphone krijg je soms zere ogen. Maar de telefoon is weer makkelijker mee te nemen.

Share This Page