Lesbisch en zwanger worden: verzekeringsvragen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door LouiseL, 30 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LouiseL

    LouiseL Nieuw lid

    30 dec 2020
    2
    0
    1
    Vrouw
    Technisch Consultant
    Noord-Holland
    Hi allemaal! Wat een wereld gaat er hier voor ons open zeg:p

    Even voorstellen: mijn vriendin en ik zijn een koppel van 28&30, 5 jaar samen, komen uit Noord-Holland en beginnen ons langzamerhand te oriënteren op dat grote avontuur van kinderen krijgen.

    Er is een hoop te vinden op dit forum en op de rest van het internet over alle verschillende (medische) manieren om zwanger te worden, maar het is ontzettend lastig om duidelijke info te vinden wat precies het proces is over verzekeringen icm zwanger worden als lesbisch koppel (of als BAM) (voor hetero koppels is het een stuk duidelijker gedocumenteerd (en verzekerd ^^) wanneer het om een medische oorzaak draait).

    Ik weet dat maximaal 12 KID pogingen worden vergoed door de overheid via de subsidie regeling, maar hoe zit het met al die 'consults' / afspraken die je bijvoorbeeld daarvoor en daaromheen hebt met e.g. een gyneacoloog? Allemaal 100% basisverzekering?
    Verder ben ik ook een beetje bang geworden van die verhalen over mensen die op e.g. 28 december aan een behandeling begonnen zijn, waar vervolgens hun nieuwe zorgverzekering in januari niks meer voor wilde vergoeden omdat ze 'het traject al begonnen waren'. Iemand daar ervaring mee?

    Zijn er lesbische koppels (of natuurlijk BAMs) die iets meer informatie zouden kunnen delen over de kosten die zij hebben gemaakt versus wat de verzekering/overheid heeft gedekt rondom het gehele proces van zwanger worden (dus ook het 'voortraject' voordat de echte inseminatiepogingen beginnen?)

    Advies van hetero koppels uiteraard welkom, maar weet dat dus sommige zaken niet voor BAMs of gay koppels gelden mbt verzekering/financiering.

    Dankjewel allemaal! :)
     
  2. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Welkom op het forum! Wat spannend dat jullie samen de reis gaan beginnen!

    ik ben zelf geen bam maar mijn beste vriendin wel. Ik heb met haar samen in januari 2020 een en ander uitgezocht.
    Ze is normaal verzekerd met wat aanvullend pakket. Ze vertelde dat de behandelingen allemaal vergoed werden (zij ging naar kliniek Nij Geertgen bij Helmond in de buurt dacht ik). Ook de intake en de inseminaties etc. Dit komt uit de basisverzekering. Hoe dat zit als je al begonnen bent op 28 dec met een traject dat weet ik niet precies bij dit traject. Normaal opent een behandelaar een DBC om te declareren bij de zorgverzekeraar. Zo lang die dbc open blijft, kan hij hier op blijven declareren. Ook het jaar erna, je krijgt dan bijvoorbeeld halverwege het jaar nog een narekening van je eigen risico van het vorige jaar als dat nog niet op was. De startdatum bepaalt normaal het jaar waarover gedeclareerd wordt, niet de datums van de behandelingen. Meestal is een dbc een jaar geldig. Al weet ik niet zeker of dat ook is bij een fertiliteitstraject..
    Ik denk dat je deze vraag het beste ook bij je kliniek of ziekenhuis kan stellen, die weten dat vast hoe dat werkt!

    Het enige wat niet vergoed word zijn de rietjes. Die moet je zelf kopen. Daar zijn verschillende opties voor, die de kliniek jullie gaat uitleggen. Je kunt je al eens verdiepen in een Nederlandse of Deense spermabank, en wat extra opties kosten die je wilt weten van de donor. Nederlandse spermabank is helaas beperkt en heeft een wachtlijst. De Deense bank is wat uitgebreider en heeft geen wachtlijst dacht ik, of in elk geval minder lang.

    Je betaalt zelf: de rietjes, het transport, de opslag van de rietjes. Het is het goedkoopste als je dit door de kliniek zelf laat regelen. Je kan het ook zelf doen maar dan zijn de kosten wat hoger.
    Kosten waren voor mijn vriendin ongeveer €300 per rietje, je hebt er 3-6 gemiddeld nodig. (Want de kans dat je meteen bij poging 1 zwanger word is klein helaas). Zij was bij poging 4 zwanger. Een van haar vriendinnen is ook bam en die was bij beide kindjes meteen bij poging 1 zwanger :rolleyes: je hebt geluk of je hebt het niet. Als je rietjes over hebt na een zwangerschap kan je die gewoon laten bewaren voor een eventuele volgende poging.

    Als je in je omgeving zelf een donor hebt dan is het goedkoper. Ik heb daar alleen geen ervaring mee omdat mijn vriendin met een donor van Cryos Denmark heeft gewerkt.

    Hopelijk hebben jullie hier wat aan, good luck! :D
     
    LouiseL vindt dit leuk.
  3. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Mijn vrouw en ik zijn onder behandeling van een ziekenhuis en maken gebruik van de donorbank bij het ziekenhuis. Wij moeten iedere maand alleen onze rietjes betalen, verder wordt alles vergoed. Wij zijn inmiddels bij ronde 15 aangekomen en bij ons worden de behandelingen dus ook nog steeds vergoed. Ik ben wel aanvullend verzekerd.
     
    LouiseL vindt dit leuk.
  4. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Ik ben dit jaar gestart als bam met iui-d. Indien het gebrek aan sperma niet medisch van aard is, wordt de behandeling niet vergoed maar val je in de subsidieregeling. Daar geldt een eigen bijdrage voor van een kleine €200. Verder moest ik de rietjes zelf bestellen, maar wat dat kost hangt erg af van de keuze die je zelf maakt. Eigen donor, donor van de kliniek of donor uit commerciële spermabank. En in dat laatste geval geldt: hoe meer je van de donor wil weten, hoe duurder het wordt. Qua kwaliteit vroeg mijn kliniek om tenminste MOT 10 te bestellen, maar het mocht wel ‘unwashed’ zijn. De kliniek kan je hier verder ook over informeren natuurlijk, maar hou dus rekening met de eigen bijdrage en de rietjes.
     
    LouiseL vindt dit leuk.
  5. LouiseL

    LouiseL Nieuw lid

    30 dec 2020
    2
    0
    1
    Vrouw
    Technisch Consultant
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie reacties!

    @DangerBlonde, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Weet je toevallig of dat aanvullende verzekeringspakket van jouw vriendin ook iets met de vergoeding te maken had of dat het allemaal ofwel basisverzekering ofwel subsidie was? Fijn om te horen dat het bij haar, en zeker bij die andere vriendin zo snel ging! :)

    @Narcisje, fingers crossed voor jullie ronde 15!! Ik hoop dat 2021 jullie jaar wordt :)
    Als het mag nog een aanvullende vraag voor jullie: hoe was het proces voor je bij het ziekenhuis terecht kwam: huisarts, verwijzing, gynaecoloog voor een OFO --> was het een ziekenhuis/kliniek en gynaecoloog naar keuze? Of bepaalde de huisarts naar welk ziekenhuis je ging?

    @Eevie82, duidelijk verhaal, dankjewel. Voor jou dus ook een spannend jaar, 2021 :)
    Welke 'intakes' heb jij nog moeten hebben voor je aan de ui-d kon beginnen? Een fertiliteitsonderzoek bij de gynaecoloog? Kwam die gewoon uit je basisverzekering?
     
  6. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Nee intakegesprek en OFO moest ik zelf betalen, goed dat je het vraagt. Is een vast bedrag, ging wel van eigen risico af. Gesprek met psycholoog was niet verzekerd en ging ook niet van eigen risico af. Daarna kreeg ik groen licht om rietjes te gaan bestellen bij Cryos. Dus in het begin even flink wat kosten, maar voor de behandelingen heb ik niets hoeven betalen.
     
    LouiseL vindt dit leuk.
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Qua rietjes: donorrietjes krijg je helaas nooit vergoed. Dat ligt niet aan het hetero of lesbisch zijn. Mocht je vragen hebben over Cryos Denemarken en waarom wij tot deze keuze zijn gekomen mag je altijd een pb sturen! Hier een heterokoppel, maar man is onvruchtbaar dus aangewezen op een donor.
     

Deel Deze Pagina