Let op, belastingdienst verrekent NIET meer automatisch te weinig kinderopvangtoeslag

Discussie in 'De lounge' gestart door Majo1983, 31 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.385
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik weet niet of jullie het wisten maar vanaf dit jaar verrekent de belastingdienst niet meer automatisch wanneer je te weinig kinderopvangtoeslag hebt ontvangen maar moet je dit met terugwerkende kracht wjzigen (net gedaan, gedoe met 2 kinderen bij 2 gastoudersen op de peuterspeelzaal). Maar even als tip! Zelf verminder ik het aantal uren namelijk met 10% vanwege vakanties, ziektes etc. maar in de praktijk is die 10% te veel en krijg ik dus altijd geld terug (+-500 euro).

Dit ontving ik van het gastouderbureau:

Controleer goed of u in 2016 niet meer uren heeft afgenomen dan u bij de Belastingdienst heeft aangevraagd. Indien u meer uren opvang heeft afgenomen dient u dit zelf door te geven via www.toeslagen.nl middels een wijziging voor het hele afgelopen jaar. U krijgt dan waarschijnlijk nog geld terug. Bij meeruren afname rekent de Belastingdienst NIET meer automatisch met u af.

2. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Thanks voor de tip! ;)

3. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bedankt voor de tip. Ik ga vanavond gelijk er werk van maken.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.144
    23.228
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar is dat dan ook zo met vaste uren kdv? Want ik gok natuurlijk ook maar ons inkomen, en zet het wat hoger, juist om terug te krijgen en niet bij te hoeven betalen.

5. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Oh dank je... Pff dat wordt ingewikkeld gezien wij flexibel werken en dus heel flexibele aantal uren afnemen en daarnaast in één jaar door omstandigheden twee keer van gastouder moesten wisselen. (De eerste stopte ermee, de tweede ging met zwangerschapsverlof)

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik ben nu op de site van de belastingdienst aan het kijken, maar daar staat nog gewoon de oude manier op.

U krijgt uw toeslag als voorschot. De hoogte berekenen wij op basis van een schatting van uw inkomen. Na afloop van 2017 weten wij pas hoeveel u precies hebt verdiend en berekenen wij uw toeslag definitief. Hebt u te weinig gekregen? Dan krijgt u het verschil alsnog. Was het te veel? Dan moet u terugbetalen.

7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Hoe kun je dat precies wijzigen dan? Ik heb de definitieve uren van afgelopen jaar nog niet gekregen dus moet daar eerst even op wachten. Ik denk zelfs dat ik moet terug betalen want heb minder afgenomen dan dat er in het pakket zat wat ik heb afgenomen. Gaat dat ook niet meer automatisch als hun geld van ons horen te krijgen?

Bedankt voor de tip trouwens:)

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb net toch even gebeld met de belastingdienst en zij nemen de uren van de jaaropgave van het kinderdagverblijf over zoals het er staat. Heb je meer uren afgenomen dan waarvoor je toeslag hebt ontvangen dan krijg je dat automatisch terug.

9. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Nou,ik heb over 2015 een bezwaarschrift ingediend en moest alle papieren opsturen omdat ik toch meer uren heb afgenomen.
    Gek genoeg als ze geld van jou moeten hebben weten ze het wel :x

10. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik had dit over 2014! Inderdaad passen ze wel achteraf je toeslag aan naar de hoogte van je inkomen, dat doen ze automatisch, maar niet of je misschien meer uren gebruikt hebt dan je aangevraagd hebt. In mijn geval was mijn dochter in 2014 meerdere dagen af en toe extra geweest naar kdv, en ik had dat niet doorgegeven. Dacht van dat zien ze vanzelf wel op jaarrekening en krijg ik het alsnog wel. Maar niet dus, wat je niet aanvraagt krijg je niet! Andersom weten ze je wel te vinden als je teveel aangevraagd hebt inderdaad... ;) Ik heb toen een bezwaar aangetekend en heb het alsnog wel gekregen.

Sinds 2015 vul ik inderdaad elke laatste dag van de maand in het exacte aantal uren dat dochter naar kdv geweest is die maand. Heel omslachtig, want die wijzigingen gaan zo traag dat ik telkens wijziging over wijziging krijg en weer geld terug moet betalen en dan weer terug krijg, terwijl ze het achteraf gewoon op de jaarafrekening kunnen zien

11. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Je kunt ook gewoon eind van het jaar het totaal aantal uren delen door 12 en een wijziging met terugwerkende kracht per 1 januari doen.. Dan kloppen het aantal uren en berekent de belastingdienst na je aangifte het definitieve bedrag adhv je toetsingsinkomen..

12. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.385
    113
    Vrouw
    Broek
    Precies, zo heb ik het nu ook gedaan.

13. 1548

1548 Niet meer actief

Misschien lees ik eroverheen, maar je hoeft je inkomen niet te wijzigen en het wordt verrekend bij de aangifte?

Ik had ons jaarinkomen hoger gezet dus als het goed is krijgen we nog een bedrag.

14. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Je moet zelf zorgen dat de uren kloppen, je inkomen verrekenen ze zelf na je aangifte.

15. 1548

1548 Niet meer actief

De uren kloppen dus dan hoef ik niks te doen. Dank je!

16. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Dubbel

Deel Deze Pagina