LET OP: Oververhitting bij honden

Discussie in 'De lounge' gestart door jamejozie85, 12 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jamejozie85

jamejozie85 Niet meer actief

Hoi Hoi,

ik wil graag toch iedereen die een hond heeft nog een keer waarschuwen met het warme weer, want afgelopen zaterdag heb ik het vreselijk mis zien gaan...

waarschijnlijk 2 honden gedumpt,weggelopen, ontsnapt of iets dergelijks hebben zaterdag beide de gevolgen gehad van oververhitting waarvan 1 van beide dit niet heeft overleefd.

Het ging hier duidelijk om 2 verzorgde huishonden, een dogachtige en border collie-achtig.

ik kwam er achter doordat de dierenambulance de bestemming niet kon vinden. thja het was een gebied als je daar de weg niet weet blijf je rondjes rijden, dus ze heeft aan ons de weg gevraagd, wij er vooraan geraced. hond in de bosjes onder een parasol gelegt door omstanders die de hond overgoten met koel water... De hond was al in shock. De vrouw van de ambulance heeft nog energiedrank en water proberen naar binnen te krijgen, en wij hebben nog verder proberen af te koelen door middel van koelelementen, maar helaas het heeft niet mogen baten.... de andere hond was er gelukkig beter aan toe, ook duidelijk last van de hitte, maar vier genoeg om nog rond te lopen.

de dierenambulance heeft beide dieren meegenomen, en hoopt de eigenaar te achterhalen...:x:x dus mensen let a.u.b. op.

voor meer info : Oververhitting bij de hond | Diversen | Honden ziekten

ohja even toevoegen, desnoods als je geen water bij de hand heb, gooi de hond dan in de sloot, met de kop boven water en bel om hulp

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Heel goed om dit te vermelden inderdaad.

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wat vreselijk om te lezen zeg. Arme honden.

Goed dat je dit plaatst. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met honden en de hitte

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wat erg :(

Goed dat je het neerzet.

Wij hebben het ook gehad, het was niet eens zo warm, maar wij hebben een duracell hond, met andere woorden, al was het 100 graden, dan rende hij nog alle kanten op. Op een gegeven moment liep hij achter ons, wat raar is want normaal loopt hij ver voor ons. Toen ik omkeek zag ik 'm waggelen over het pad alsof hij dronken was, tong op de grond. Ik heb hubbie geroepen, en die heeft 'm opgepakt en is toen met hond en al de Schelde in gelopen ... hielp gelijk ... hij heeft een rondje gezwommen, en daarna zijn we heel rustig teruggelopen naar de auto. Dit keer wel aan de riem overigens, want anders zou hij gelijk weer gaan sprinten.

5. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    goed dat je dit plaatst inderdaad!

6. heitjekarweitje

heitjekarweitje VIP lid

14 jan 2009
    12.710
    2
    38
    Wat erg! :(

Geldt dit ook voor katten? Of zijn die beter in staat zich koel te houden?
    Hier voeren ze niks uit met het warme weer en regelmatig gaan ze languit op het laminaat liggen, dat is nog lekker koel.

7. jamejozie85

katten zoeken over het algemeen zelf de koelte op, maar kunnen ook oververhit raken, denk bijv. aan het vervoeren in een bloedhete auto.... zie onderstaand artikel, maar als je geen rare katten heb zoals ik, die mee gaan de honden uitlaten, hebben katten hier minder snel last van
    Katten met warm weer | Dier en natuur | Huisdieren

8. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    zo heb ik al zo vaak ruzie gehad met mensen.
    probeer ze altijd eerst netjes en duidelijk de gevaren uit te leggen.
    vaak zeggen ze dan ik doe dit altijd, fietsen, bal gooien enz enz.
    onze rottweiler komt met dit weer niet ver, het is ff plassen en ik weet altijd precies of hij moet poepen en dan snel weer naar binnen.

9. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Goed dat je het neerzet!!
    Nu ga ik nog vaker met de hond zwemmen :) vind ze heerlijk! en minder lopen op zand... wist ik gewoon niet dat dat pijnlijk kan zijn:(

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Kijk dan wel weer uit voor blauwalg in het water waar je ze laat zwemmen.

Onze hond gaat met dit weer standaard 3 keer zwemmen. Maar wij hebben dan ook mooi vaarwater tegenover ons huis.

11. jamejozie85

en bruinalg, blauwalg worden honden en mensen echt ziek van, maar van bruinalg kan je hond ook goed aan de diaree gaan. trouwens ook van zeewater, dus laat je hond zo min mogelijk zeewater drinken, dit droogt daarbij ook uit.

12. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Gooi aub niet zomaar een hond in het water. Op die manier kan hij een hartaanval krijgen. Juist doordat ze oververhit zijn geeft het koude water een te harde klap op hun lichaam. Liever de poten en kop koelen.

Er zijn hele handige koelbanden te koop voor honden. Echt een aanrader.

Fietsen, met de bal spelen etc zijn echt not done op dit moment.

13. jamejozie85

thja maar als je echt niks anders kan, gooien is ook overdreven, maar langzaam hem het water in laten zakken..... waar dit gebeurde was eigenlijk ook niks, doordat het vlak bij een recreatieplas was waren er mensen, maar anders is het een stil en verlaten weg, zonder woningen... er liep wel een (ONDIEPE)sloot, dus beter iets als niets.... al had ik al een confrontatie met de dierenamulance medewerkster, namelijk niet de zolen afkoelen maar wel de buik.. :(:( thja meningen verschillen, voorkomen is in ieder geval beter als genezen.

14. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    die koelbanden zijn ook niet altijd wat, tosca word er heel erg ziek van en ik vind ze ook nog wel vrij prijzig.
    ze gaan ook snel kapot.

15. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik maak voor onze hond (franse bull) een handdoek nat met koud water, uit wringen en op zijn rug. Vind ie heerlijk! Hij houd normaal helemaal niet van nattigheid!

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Een koelband heeft voor mijn hond totaal geen zin, ik heb een poolhond met dubbele vacht, waarvan de bovenvacht langharig is. Ik heb meer haar dan hond zeg maar. Ik heb ooit een koelkleed geprobeerd, maar daar gaat ie niet op liggen en kost een hoop geld (zo'n 50 euro). In mijn geval liepen wij op een locatie waar je niet ff snel naar de auto kon, dus de Schelde was de enige oplossing.

Maar nu loopt hij alleen 's ochtends vroeg en 's avonds pas om een uurtje op 12. Voor de rest ligt hij voor pampers in de schaduw buiten ...

17. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    hoi, heel goed om t even neer te zetten idd, maar mij hebben ze altijd gezegd dat als een hond overhit is mag je die nooit met koud water af laten koelen ivm shock, maar met lauw warm water:(

klopt dit? ik weet er t fijne niet van daarom vraag ik t even.:)

xxx kim

18. jamejozie85

begrijp me niet verkeerd, het moet natuurlijk GEEN IJSKOUD water zijn maar inderdaad lauw licht koud want idd anders is de overgang te groot, met warm water koel je natuurlijk ook niks, denk aan jezelf als je een brandwond koelt, dat doe je ook met lauw/ licht koud water.want te snel afkoelen is natuurlijk ook niet goed, en zorg bij oververhitting voor iets van een sportdrankje zoals extran of AA drank, ivm suikers....

19. danip

danip Niet meer actief

Goed dat je het zegt inderdaad! Ik zet de honden met hun poten in het water om even af te koelen. We hebben een schelp zwembad in de tuin voor hun, en gaan nu steeds naar een meertje om ze te laten zwemmen. Als het echt te warm is laat ik ze binnen, en komen ze er alleen uit als we gaan wandelen, en 's avonds als het wat afkoelt. Die van ons gaan namelijk zelf pal in de zon liggen 8)

20. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    goed topic!! mensen hebben vaak niet in de gaten hoe gevaarlijk dit weer voor mensen en dieren is.... zie hier ook regelmatig honden vastgebonden voor de supermarkt liggen op het heetst van de dag in de volle zon!..pfff... mooi gewacht tot desbetreffende persoon terug was... aangesproken, mensen zijn verbaasd..."ja maar, hij had net gezwommen.." ja, mevrouw, maar het is wel een zwarte hond in de volle zon, zonder schuilmogelijkheden.. echt dierenmishandeling!!

Deel Deze Pagina