Letrozole, daarna Bemfola + Pregnyl

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Veve94, 29 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veve94

Veve94 Lid

29 dec 2021
    28
    21
    3
    Vrouw
    Hey allemaal,

Ik ben niet van NL maar van BE. Ik was benieuwd of hier nog meerdere mensen zijn met bovenvermelde ervaring, maar dan goede ervaringen. Ik denk dat ik hier wat hoop uit zou putten :)

Mijn verhaal;

ik was gestopt met de pil in januari 2021. Maar na mijn maandstonden hield het bloeden niet op. Eerst hoorde ik dat het kon liggen aan de aanpassing van mijn lichaam naar een leven zonder anticonceptiepil dus dat ik wat geduld moest hebben. Het beterde wel, maar bloedverlies ging van paar dagen niet, naar een week wel, paar dagen niet, weer paar dagen wel,… In juni 2021 besloot ik om langs de gynaecoloog te gaan. Die uiteindelijk dan vaststelde (na onderzoeken uiteraard) dat ik geen eisprong had. In augustus begon ik met letrozole, eerste maand met laagste aantal tabletjes succes want ik had mijn eisprong. 2de maand geen reactie meer op de medicatie, dus dosis verhoogd. Na verhoogde dosis ook geen reactie. Hierna moest ik weer even wachten en op controle. Bleek na 2 weken dat ik een late reactie had gehad op de letrozole en toch een eisprong ging hebben, maar niet zwanger geraakt. Gynaecoloog besloot omdat ik veel bijwerkingen had van de letrozole over te stappen op Bemfola injecties. Lang moeten zoeken naar een dosis waarop ik reageerde. Ik mocht na controle en goede bloedwaarde de pregnyl 5000 inspuiten afgelopen zondag. Mijn eisprong was gisteren (naar wat ik kon voelen) en nu is het in spanning afwachten of het is gelukt.

moedeloos werd ik sowieso iedere keer als ik slecht nieuws kreeg bij mijn gynaecoloog. Ik moest om de week op controle om alles in de gaten te houden. Dus elke week hakte dat er wel in. In mijn omgeving is de broer van mijn vriend net papa geworden. Eigenlijk is iedereen in mijn vriendenkring zwanger of heeft net een kindje gekregen.

Ik wil mijn omgeving ook niet te veel lastig vallen met mijn ‘gezeur’ over hoe ik mij voel omdat ze gelukkig zijn met hun zwangerschap of pasgeboren kindje. Dus ik gun hun dan dat geluk oprecht!

Deed sowieso nu al even goed om mijn verhaal te kunnen neerschrijven.

alvast bedankt voor de eventuele reacties met jullie ervaringen! ☺️

Veve

2. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Hallo,
    Ik ben ook van BE en in januari 21 ook gestopt met de pil. Na zeer onregelmatige cyclus werd pcos vastgesteld (skinny variant dus geen uiterlijke kenmerken) en in oktober gestart met letersone laagste dosis. Maar ei groeide niet voldoende dus ronde daarna met dubbele dosis, en pregnyl spuit en toen is de eisprong goed gelukt, wel niet zwanger geraakt helaas. Nu bezig met 3de ronde leterosone, zijn 2 eitjes goed gegroeid en heb pas preggnyl spuit gehad dus nu afwachten. Dus heb wel goede ervaring tot nu toe met leterosone, geen bijwerkingen. Wel zag gynaecoloog dat baarmoederslijmvlies nog steeds aan dunne kant blijft dus als deze ronde mislukt gaan we de volgende ronde overschakelen op chlomid om te zien of dat nog beter aanslaat. Mijn eisprong is gisteren ook geweest dus ik wacht samen met jou in spanning af !!!

3. Veve94

Veve94 Lid

29 dec 2021
    28
    21
    3
    Vrouw
    Hey,

bedankt voor jou reactie!

Dat probleem had ik dan weet net niet. Mijn baarmoederslijmvlies is elke keer mooi ‘dik’ of goed gevormd (weet niet zo hoe het uit te drukken). Ik ben momenteel 10DPO en heb spotting intussen, maar is het van de aankomende menstruatie of een innesteling. Dat weet ik niet. Ik ga er maar van uit dat de menstruatie eraan komt eerlijk gezegd, ben ik ook niet zo teleurgesteld achteraf ‍♀️

Ik duim allensinds mee voor jou!

4. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Wat was de reden dat je na de leterozone onmiddellijk bent overgestapt op de spuiten ? Waarom niet eerst chlomid ? Weet je dat ? Ik duim heel hard mee voor je , ben benieuwd :)

5. Veve94

Veve94 Lid

29 dec 2021
    28
    21
    3
    Vrouw
    De letrozole gaf geen resultaat meer op mijn eitjes ofwel veel te laat. Ook had ik er veel bijwerkingen van en zouden de bijwerkingen van Chlomid nog groter zijn. Vandaar stelde gynaecoloog voor om met de bemfola spuiten te beginnen. Dit is zo mijn eerste ronde :)

Lexa vindt dit leuk.
  6. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Begint vandaag normaal je NOD? Heb je al nieuws ?

7. Veve94

Veve94 Lid

29 dec 2021
    28
    21
    3
    Vrouw

Normaal 14 dagen na eisprong maximum zou de menstruatie moeten doorkomen en ben nu vandaag op 13dpo. Heb wel nog steeds menstruatie achtige krampen (al een week ongeveer denk ik). Maar verder nog niets. Vorige rondes met letrozole had ik rond 10-11dpo al menstruatie, maar deze keer laat ze wat op zich wachten. Ik wil niet testen, want wil niet weer een negatief resultaat aflezen, dus ik wacht het nog even af. :)

Lexa vindt dit leuk.
  8. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.115
    2.463
    113
    Vrouw
    Hey Dames ik sluit me graag aan.

sinds een maandje de diagnose PCOS. mijn eitjes rijpen te traag waardoor ze van slechte kwaliteit zijn. Dit zou eventueel behandeld kunnen worden.
    ik heb woensdag mijn intake en hoop dat ik snel mag starten. :thumup:

Ik ben trouwen ook van België! :)

Veve94 en Lexa vinden dit leuk.
  9. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Welkom! Tof dat je ook van België bent ;) denk wel dat je snel mag starten als de diagnose pcos gesteld is, bij mij was dat doen onmiddellijk. Ben benieuwd welk traject ze bij jou gaan voorstellen.

10. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.115
    2.463
    113
    Vrouw
    Ooh wat fijn om te horen!! Doet echt deugd want heb de laatste dagen heel de dag aan het huilen omdat ik schrik heb dat ze me gaan terug sturen. Ik heb het wel vaker gehoord met PCOS, maar dat kan dan wel aan gewicht liggen. Ik heb een ‘normale’ BMI. Ben er ook benieuwd naar. Maar ik vond het in ieder geval al fijn om jullie ervaringen te lezen, want ik weet echt niet wat te verwachten.

Lexa vindt dit leuk.
  11. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Ja bij pcos en overgewicht kan het idd vaker zijn dat de hormoontherapie wordt uitgesteld tot het gewicht naar beneden is gegaan, maar als je een normaal bmi hebt zie ik geen reden waarom ze er niet mee zouden starten. Ik heb zelf ook een normaal bmi, lean of skinny pcos hebben we dan :D ik ben aangesloten bij een pcos groep op Facebook , en daar heb ik geleerd dat de klachten van pcos waaronder uitblijven eisprong/menstruatie wel degelijk verminderd kan worden op natuurlijke wijze zoals aanpassen van je levensstijl en voeding etc , moest je toch niet onmiddellijk willen starten met 'medicatie'. Ik was alvast heel blij dat ik wel onmiddellijk mocht starten met de medicatie. Ik duim mee voor jou maar komt goed

12. Veve94

Veve94 Lid

29 dec 2021
    28
    21
    3
    Vrouw
    welkom inderdaad! Hopelijk heb je een goed en informatief intake gesprek! We duimen op een snelle opstart! Ik vermoed dat het pilletjes zijn in het begin, in de hoop dat die aanslaan, maar ben natuurlijk geen dokter ;)

Newbie123 vindt dit leuk.
  13. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Hoe is de intake gegaan ?

14. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.115
    2.463
    113
    Vrouw
    Eigenlijk alles behalve wat ik er van verwacht had. :(
    Ze willen opnieuw bevestigen dat ik PCOS heb. Er werd bloed getrokken en ik moet opnieuw een inwendige echo laten doen. De grote grap is dat daar een wachtlijst voor is en dit pas op 7/2 kan gedaan worden. o_O

Ik ben dus helemaal niet wijzer geworden uit dit gesprek en heb het gevoel dat we dus nog nergens staan.

15. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Hoe stom is dat... zo een lange wachtlijst... een echo en bloedafname is zo snel gebeurd, hoe frustrerend

16. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.115
    2.463
    113
    Vrouw
    Ja ik vind het zo belachelijk. Want uiteindelijk als je in een traject zit wordt je afspraak voor een echo toch gewoon bijna de dag zelf of dag voordien vastgelegd. :$ Ik heb dan 9/2 de bespreking van de onderzoeken en ze sprak dan dat ze wel een snelle opstart met medicatie kunnen doen maar dat ze dat altijd aan het begin van een cyclus doen. Dus ik zeg al zo ja ik ga dan net op dag 10 dagen in een cyclus zitten (van wie weet hoe lang de cyclus weer zal zijn. o_O) en dan zei ze wel dat ze die kunstmatig kunnen afbreken, maar ja dat had allemaal vermeden kunnen worden. :(

17. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Ja begrijp je frustratie. Toen ik de eerste keer bij de gynaecologe kwam had ze onmiddellijk echo gedaan dat is idd snel gebeurd.. het is idd wel zo dat ze je cyclus kunnen afbreken als je gaat starten met medicatie en je zit midden in je cyclus. Ik zat ook midden in een lange cyclus(+60 dagen) en toen hebben ze onmiddellijk pilletjes meegegeven die ik dan 5 of 10 dagen moest nemen om het baarmoederslijmvlies af te breken en de menstruatie te starten zodat een nieuwe cyclus gestart kon worden. Ik hoop dat het wachten niet te frustrerend gaat zijn en dat je je gedachten wat kan verzetten!

18. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Iemand nog nieuws ?
    Mijn 2de ronde met letrozole is helaas mislukt. Op naar de 3de ronde

19. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.115
    2.463
    113
    Vrouw
    Ooh wat spijtig. Hopelijk wordt dit je ronde!

Ik heb gisteren mijn echo gehad. Ik vond het een heel raar gesprek. o_O
    Tijdens de echo zei de gynaecoloog dat er 22 en 13 follikels per eileider zijn. Ze benoemde het al een typisch pco beeld. Niet mega erg maar het was er wel eentje. De kleinste follikel was ook echt nog klein vond ze.
    Na overleg met de hoofd gynaecoloog komt ze terug en zegt ze dat alles oké is en dat er niets is waarom ik niet zwanger kan geraken. o_O Ik vroeg haar dan naar de hoeveelheid van de follikels want dat benoemde ze eerst al niet helemaal oké. Nu dan zei ze opeens dat ze licht verhoogd zijn maar geen pco beeld. o_O Een normale vrouw zou er 8 tot 12 hebben. Vind ik dan heel raar dat 22 nog ‘licht verhoogd’ is.

Afwachten wat de fertiliteitsarts zegt.

20. Lexa

Lexa Lid

8 jun 2021
    68
    8
    8
    Vrouw
    Is idd een verwarrend gesprek. Ik had er ook een stuk of 20 en allemaal klein en enkel en alleen op basis daarvan ( naast uitblijven menstruatie) hebben ze ook pcos vastgesteld maar dat was wel ineens door de fertiliteitsarts. De gewone gynaecoloog had de echo enkel genomen maar verder geen uitleg bij gegeven en alles doorgestuurd naar fertiliteitsarts. Hopelijk krijg je snel duidelijkheid

Deel Deze Pagina