Bij de titel bedenk ik mezelf al; vast niet door er nog meer aandacht aan te besteden met een topic ha ha. Maar serieus; een flink aantal maanden geleden overspannen geweest en daar denk ik nog dagelijks aan. Buiten dat mij spreekwoordelijke batterij helemaal leeg was en ik veel te druk ben geweest, kreeg ik gedoe met een klant op mijn werk. Met mijn verstand weet ik dat er niet daadwerkelijk iets negatiefs is gebeurd, maar in mijn hoofd is het zijn eigen leven gaan lijden en kan ik het alleen maar negatief zien. Terwijl collega's en mensen om mij heen totáál met mij eens zijn. Ik vermoed dat het moet slijten en ik weer positieve ervaringen moet krijgen, maar tegelijkertijd ben ik zo bang dat ik er nog zo lang over na zal blijven denken tijdens mijn verlof bijvoorbeeld. Misschien moeten er eerst écht negatieve dingen gebeuren, waardoor ik het gedoe op mijn werk naar de achtergrond laat plaatsen.. ik wou gewoon dat het nooit gebeurd was, maar ik weet natuurlijk wel dat het leven niet zo werkt Lang verhaal en misschien beetje vaag, maar ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.
Als je er echt zoveel last van blijft houden wil een EMDR sessie wel werken. Ik heb er 16 gehad (voor hele andere dingen hoor, langdurige PTSS o.a) maar met 1 of 2 moet je al een heel verschil merken!
Heyy, Uit eigen ervaring met een traumatische ervaring waar ik emdr therapie voor heb gehad en ook een soort van overprikkeld was in die tijd ( gevoel in jezelf dat je in je hoofd rent ipv loopt) daarna in drukke periodes had ik de neiging om weer te gaan rennen in m'n hoofd. Ik denk dat dat een zwakke plek blijft al kan k zeggen na 5jr is het stukke minder. Is praten met een psycholoog niet iets voor jou? Soms kunnen ze je wat meegeven om te leren met bepaalde gedachtes om te gaan. Of overdrijf je gedachten en denk er dan bij En Dan Hoop dat je er iets aan hebt. Succes!
Tijdens mijn burn out kwamen confrontaties dubbel zo hard binnen. Ik heb toen ook een woordenwisseling gehad en daarna gewoon bang voor die mensen geworden. Jaren later weet ik dat het gesleten is, alleen vertrouw ik ze nog steeds niet. Je bent gewoon ontzettend gevoelig. Ik heb toen een poging gedaan voor EMDR, maar kon er niet zoveel mee. Er over praten met een psycholoog kan. Ik kreeg toen ook een oefening mee, welke mij hielp om piekerdingen te relativeren. Zoek afleiding, sta jezelf toe om bijvoorbeeld per dag een kwartiertje erover na te denken (piekerkwartiertje), schrijf het op, herschrijf de situatie in je hoofd, probeer als buitenstaander naar de situatie en je gevoel te kijken. Sterkte.
Dank voor je reactie! Zo voel ik het ook. Als ik zelf beter in mijn vel had gezeten, had ik het mij minder aangetrokken. Collega's verbaasden zich er ook over dat ik mij er zo druk om kon maken en nog steeds druk om maak. Het is nu zó opgeblazen en ik kan ook wel noemen dat ik als de dood ben ik die klant of haar familie weer tegenkom. Ben haar zelf wel eens tegengekomen, dat ging in principe prima. Maar ik ben telkens bang voor een confrontatie, met name met familie van haar, waarin ik dan bijvoorbeeld niet meer normaal kan reageren en het dus alleen maar erger wordt. Tuurlijk is het de afgelopen maanden wel minder geworden en krijg ik niet meteen een stressreactie als ik aan de klant en haar familie denk. Misschien moet ik gewoon geduld hebben en beseffen dat het slijt. En dat die familie wel wat beters te doen heeft dan zich druk maken om mij ha ha.
@esklessebes en @Bailey07 jullie ook super bedankt! Ik hoor veel positieve ervaringen over EMDR. Ik wil het toch nog even uitstellen om het juist niet wéér te benadrukken.
Ik heb nog even opgezocht welke invuloefening ik toen heb gekregen. Volgens mij was het een soortgelijke als deze. https://pratenendoen.nl/downloads/ret-schema.pdf Bij de uitleg staat ook duidelijk dat je niet dingen in moeten vullen voor een ander. Met andere woorden, je kunt niet gedachtenlezen. Je zult nooit weten hoe iemand anders denkt. Meestal maak je het zelf groter in je hoofd, terwijl een ander er niet meer aan denkt.
Hier ook langdurige ptss en daarvoor onder behandeling bij een psycholoog. Heb EMDR gehad en dat heeft me heel erg geholpen. Al moet ik zeggen dat ik het intensief heb gehad en het de eerste 4 a 5 keer vreselijk vond. Daarna ging het steeds beter. Je moet alles omhoog halen en omdat het bij mij al 15 jaar geleden was vond ik dat heel heftig. Maar als je last blijft houden zou ik vooral niet te lang wachten met aanpakken..
Dit inderdaad. En toch denk ik dat ik binnenkort weer wil en ga. Want het heeft me onwijs geholpen en ik merk dat ik nu een terugval heb en geen kant op kan. EMDR kan dan net die schakel zijn om te 'moeten' waardoor het wel in gang word gezet.
Ik zou ook emdr proberen. Je merkt heel snel of t werkt en het is eigenlijk zonde om er nu zo mee rond te blijven lopen. Er is een grote kans dat je met een paar keer emdr veel minder last hebt.
Hier ook veel baat gehad bij EMDR na postnatale depressie, kon t niet verwerken en bleef me schuldig voelen naar kleine. Een familielid heeft t ook gedaan nadat ze na een inbraak zich niet meer veilig in eigen huis voelde (angst)
Een vriendin van mij heeft iets soortgelijks meegemaakt: een agressie incident met een client waar geen fysiek letsel is toegebracht. Zij heeft 2 EMDR sessies gehad en het gaat stukken beter, terwijl ze vooraf heel sceptisch was over de EMDR.
Zoals vele andere zeggen EMDR. Ik heb ivm postnatale depressie en angststoornis 10 sessies gehad. Maar denk dat als het om 1 iets gaat je wel genoeg aan 2 hebt.