- s nachts de stroom afhalen van alle apparaten beneden (waaronder de modem) + hd recorder alleen aan de stroom als we tv kijken (vreet echt energie in stand by stand) + de functie van hd recorder dat je een programma dat je kijkt op pauze kunt zetten uitschakelen, omdat hij dan continu onnodig aan het opnemen is en dat vreet ook energie. - zeer regelmatig vegetarisch eten (bijvoorbeeld spaghetti met een blik tomaten en wat goedkope groente: een echte maaltijd voor 2 euro) - weekboodschappen met een weekmenu + rekening houden met aanbiedingen - waar het kan wassen met lage temperaturen - alleen kleren enzo kopen als het nodig is, niet als retail therapy - niet roken en weinig alcohol drinken (= hartstikke duur als je het uitrekent) - zelf taart bakken op verjaardag: goedkoper en leuker - thee en ranja drinken ipv frisdrank (en dan natuurlijk soms genieten van een blikje van je favo drankje) - lidmaatschap bibliotheek ipv boeken kopen - goedkope uitjes dichtbij huis, zoals een mooie fietstocht ipv naar pretparken enzo - in de winter kliekjes die in de vriezer moeten eerst even in een bakje buiten zetten zodat het gratis afkoelt. - niet koken met dure pakjes en zakjes maar zelf leren omgaan met kruiden, specerijen en dingen als sojasaus en azijnen. En zo kan ik nog wel even doorgaan met dingen die wij ons door de jaren heen hebben aangeleerd. Denk dat de weekboodschappen in combinatie met zeer regelmatig vegetarisch eten het meeste opleveren uiteindelijk.
Wij hebben een vrieskist aangeschaft. Kopen nu alleen nog brood in de aanbieding (ik lus alleen bakkersbrood...in de aanbieding is dit 1.20 ipv 1.70). Verder eten we minder vlees en kopen we het vlees ook alleen in de aanbieding. Ik let op korting op kleding. Veel winkels geven ook aan het begin van het seizoen korting. Zo had VD afgelopen weekend 20% korting...dat scheelt nogal! Tot slot met enige regelmaat naar de kringloop. Laatst nog in zeer goede staat merkjas voor de zomer...voor maar 2,50 (voor kids). Daarnaast halen we er spelletjes vandaan. Die zijn hooguit 2 euro ipv 20-25 nieuwprijs in de winkel. En we hebben tegenwoordig een scooter die manlief naar het werk gebruikt ipv auto. Dat scheelt ook behoorlijk! Oh, minder bellen met de vaste lijn..maar eerst belminuten mobiel opmaken.
Ik vind het echt heel erg knap, al jullie bespaartips! Ik doe 1x in de week boodschappen.. Bij de Lidl haal ik vrijwel alles, bij de andere supermarkt in hetzelfde winkelcentrum haal ik de A-merken. Vaak ben ik dan in totaal zo'n 50-60 euro kwijt. Ik heb ook wel eens bespaard op brood, maar daar ben ik snel van teruggekomen. Wij hebben een heerlijke bakker, en hoewel die vrij prijzig is (2.45 voor één brood), vinden wij dit allemaal het lekkerste. Ik koop daarom één keer in de week bij de bakker twee broden (betaal dan een actieprijs van 4,70 - nog duur, maar soit). De overige broodjes haal ik bij de AH of afbakbroodjes (weekend) bij de Lidl. Verzorgigsproducten haal ik bijna allemaal bij de Action (A-merken voor een leuke prijs), of in de aanbieding bij DA of Kruidvat. Ook wasmiddelen sla ik ruimschoots in zodra deze in de aanbieding zijn. Heb op de badkamer een hele schap vol met wasmiddelen, crèmespoeling, zeepjes, tandpasta... Laatst waren de wc-blokken in de aanbieding bij de AH , van 2,50 voor 1,00. Vindt een frisse wc heel erg prettig, dus daar ook weer een aantal ingeslagen. Hier ligt de vriezer ook vol met vlees e.d. Als ik pastagerechten maak, maak ik altijd ruimschoots zodat ik porties kan invriezen. Op dagen wanneer we bijna geen tijd hebben (of wel eens niet zo'n zin hebben om te koken) ligt er altijd een verse maaltijd voor ons klaar. Besparen door mijn was met azijn te wassen ga ik niet doen. Ik begrijp dat het allemaal kostenbesparend is, maar ik vind ook dat mijn kleding lekker moet ruiken. Heb een man die met veel klanten in aanraking komt, en ook ik kom met veel mensen in contact..... Wil wel dat we er fris bijlopen. Vriendin van me wast ook met azijn maar ik vind daar altijd een naar luchtje aan zitten. Dus voor mij wordt dat niets. De was hang ik hier wel op (boven). Mijn huis ruikt dan fris, en ik bespaar weer op de droger. De droger hebben we wel maar al zo'n 1,5 jaar niet gebruikt. Geloof dat ik daar ook aardig op bespaard heb.
Wasdroger hebben wij wel. Maar ik ben dan ook zelfstandig ondernemer dus ik denk erg in tijd = geld. Als ik een half uur kwijt ben aan het ophangen van 40 sokken en 20 onderbroeken kan ik in diezelfde tijd ook werken voor een klant en meer verdienen dan ik zou besparen zonder wasdroger. Dat kan ook een overweging zijn in besparen.
Vind het altijd zo leuk om te lezen hoe jullie besparen -Hier kopen wij brood ook bij de AH 2 voor 1.50. Hou niet zo van brood dus hoef niet perse van een bakker. -Man heeft een volkstuintje, eten nu al een aantal maanden alleen groente/fruit van de tuin. Voor hem was het puur hobby, niet perse om te besparen! -Vlees kopen we vaak met sticker, of bij de C1000 zo'n 5 bakjes 10 euro. Doen dan de helft van het bakje (als het bv 4 speklappen zijn) in de vriezer. Dus eten dan per keer voor 1 euro aan vlees! -sinterklaascadeautjes van de kinderrommelmarkt! Zo heb ik nu al voor mn dochter een prachtig kinderwagentje voor 1,50! Was nog niks beschadigd en alle hoesjes moet nog ik nog even uitwassen. En een puzzel van Bumba, zat nog in de verpakking. - kleertjes ook vaak vooruit kopen in de uitverkoop. Zo was pas bij Jola alle winterkleertjes van Persival van vorig jaar alles voor 2/3 euro. Heb 3 stelletjes gekocht!
Ik ben ook zelfstandig ondernemer. De was ophangen kost mij echt niet meer dan 10 minuutjes per keer. Als de kleine man in bad gaat, of voor het slapen gaan, hang ik de was wel even op hoor!
Gewoon t-shirts enzo kost mij ook weinig tijd, die gaan dus ook niet in de droger. Maar alle sokken is mij te veel gedoe. Maar het duurt in ons huis ook lang voordat was droog is en zonder droger loop ik dan snel achter met de was. Dat speelt ook mee. Of misschien is het wel gewoon verworven luxe
Ik dacht ook altijd dat de was ophangen heel veel tijd kostte, tot ik het eens ging timen. Met 10 minuutjes heb ik een was opgehangen en terwijl ik onder de douche sta vouwt mijn man het vaak op en kletsen we gelijk de dag door met elkaar Maargoed, inderdaad, per wasje ben je er 10 minuten extra mee bezig (opvouwen moet ook als het uit de droger komt), en je bespaart er zo'n 40 cent per keer mee.... Da's inderdaad geen hoog uurloon Maarja, vele kleintjes maken wel weer een grote...
We gebruiken hier maar 1 wasmiddel ivm allergie, maar die koop ik altijd groots in als het 1 + 1 gratis is. Dit doe ik ook met alle verzorgingsproducten en luiers etc, het is gewoon een sport om alles te kopen met een goede aanbieding. Tegen de tijd dat er iets van de voorraad begint op op te raken open ik de folder app en zoek een leuke aanbieding of in de komende weken. De meeste boodschappen in 1 keer doen. Ik ben alleen afgestapt van alle groente in 1 keer, want dan gooiden we toch dingen weg die er niet fris meer uitzagen. Ik haal dus 1 keer in de week extra groente/fruit, en altijd van het seizoen/aanbieding. Alle was zodra het kan buiten hangen, en anders gespreid wassen zodat het binnen kan drogen. De droger wordt zo min mogelijk gebruikt. Spullen op mp verkopen als je ze niet meer gebruikt, en ook op mp kopen als iets niet perse nieuw hoeft te zijn. Verzekeringen nalopen, en samenvoegen(pakket korting scheelt veel). En zoeken naar een collectief voor de zorgverzekering. Als je getrouwd bent/geregistreerd partner en je bent allebij anwb lid, 1tje omzetten naar partnerlidmaatschap, scheelt de helft geloof ik. Boeken bij de bieb lenen.
Recept vanille plaatkoek: 2 eieren 140gr suiker 160gr zelfr.bakmeel snufje zout 2 zakjes vanille suiker Klop de eieren met suiker, vanillesuiker en het zout. Roer daarna met een lepel steeds beetjes van het bakmeel erdoorheen. (dit mag dus niet met de mixer) Doe dit mengsel op een bakplaat met bakpapier. Ik schat zo'n 12min. op 200graden. Het moet iig beetje lichtbruin worden. Uit de oven nemen en gelijk in stukken snijden. Als het afgekoeld is, haal je de stukken eraf.
Met azijn wassen? Dat kan helemaal niet, want azijn bevat in geen enkele mate ook maar iets van zeep ofzo. Dus dan wordt het niet schoon, maar wordt het alleen gespoeld met azijn. Gebruik zelf wel eens azijn ipv wasverzachter, vooral bij nieuwe (fel gekleurde) kleding. Dan blijven de kleuren wat langer mooi (is mijn ervaring tenminste). Wasverzachter kopen wij vrijwel nooit, wasmiddel kopen we misschien 2 keer per jaar een grote verpakking (hoeven weinig wasmiddel te gebruiken in onze machine.
Uit een onderzoek is gebleken dat als je de was doet met halve hoeveelheid wasmiddel en dan aangevuld met azijn, dat het dan even goed werkt als wanneer je alleen wasmiddel gebruikt.... Maar alleen azijn werkt inderdaad niet
Ik heb het een tijdje geleden eens nagezocht wat je kunt besparen door de droger niet te gebruiken. Volgens mij is het 30 tot 40 cent als je een warmtepomp droger hebt. En 1 euro als een gewone of condensdroger hebt. Ik bespaar 3 euro per week door de was op te hangen.
Nog eentje in de categorie droger niet meer gebruiken: Wij doen tegenwoordig de pannen met de hand afwassen. Ze nemen zo ontzettend veel ruimte in beslag in de vaatwasser, dan we hem mét pannen 3 keer zo vaak aan moeten zetten als zonder.... Hetzelfde geldt voor dingen als de sla-kom... (Of had ik dit nou al gezegd?? Zwangerschapsdementie )
Als mensen horen dat ik naar de AH toe ga dan krijg ik vaak de opmerking dat ze dat knap vinden omdat ze daar geen budget voor hebben e.d. maar dan laat ik ze voor de gein mijn laatste bonnetje zien en dan kijken ze hun ogen open. Vandaag ook heb ik voor 65 euro voor een hele week boodschappen gedaan voor 4 personen inclusief een aankomend kinderfeestje. Gewoon met je snufferd over de grond voor de euroshopper dingen en verder vooral de bonus af als je het toch nodig hebt zoals fruit. Zo eten we elke week gevarieerd aangezien er elke week andere bonusaanbiedingen zijn. En goed opletten want bonus aanbiedingen zijn niet altijd goedkoper dan het euroshoppermerk. Dus daar trap ik dan ook niet altijd in. Verder doe ik hetzelfde als ik hier al gelezen heb, ik heb een budget dag waarop we soep of pannekoeken eten. Heb altijd voldoende melk en eieren in huis en pannekoekenmix van euroshopper is maar een paar cent. Zo heb je onder de 1,- een maaltijd voor 4 waar iedereen dol op is. Ook kook ik veel schotels waar we 2x van kunnen eten zoals Lasagna, pasta, aardappelanders, groentetaart of wat voor ovenschotel dan ook. Ben nog nooit meer dan 75 euro in de week kwijt geweest aan de boodschappen en hoef de hele week niet meer terug naar de AH. Buiten de boodschappen om hang ik de was vaak op ipv in de droger. Zo ruikt de zolder heerlijk en bespaar je. Ik was trouwens ook maar 1x per week. ik doe dan vaak 1 a 2 kleurenwasjes, een zwarte en witte was. Soms als er niet genoeg zwart of witte was is en het is niet nodig in de a.s. week sla ik het een week over. en wasmiddel/wasverzachter koop ik altijd op actie in, ongeacht of ik het nodig heb of niet. Ik pleur ook alle stekkers eruit als we gaan slapen (alhoewel ik knik de knop van het stekkerblok uit en alle apparatuur die eraan zit kan uit snachts. Beetje lullig om de koelkast uit te doen natuurlijk Ook let ik erop dat er geen water loopt tijdens het tandenpoetsen o.i.d. en dat de koelkast op tijd weer dicht gaat na het juiste gepakt te hebben. Wij drinken trouwens geen prik dus dat scheelt ook. onze koelkast staat vol met euroshopper IceThee (41 cent geloof ik) en Wicky (68 cent) en elke week zit daar een bonusaanbieding bij van 70 cent per pak ofzo. Nu was dat spa reine. Snoepen doen we ook vrijwel niet, we hebben gevulde koeken, chips, nootjes en zoutstokjes. En ik zondig soms wel eens onder het mom van zwangerschap of sinterklaas ofzo maar vaak is dat impuls en heb ik er in de loop van de week niet eens zo'n zin in... Zorg ook dat ik altijd gegeten heb VOOR ik boodschappen ga doen, scheelt een hoop!
scheutje witte azijn werkt goed als wasverzachter en je ruikt er niets van, sterker nog zweetluchtjes verdwijnen. Mijn fietskleding ruikt altijd fris. Verder doen wij veel boodschappen in Duitsland. Pampers tot nu toe fors goedkoper (nu wat meer rekenen met acties van Kruidvat), shampoo en dergelijke ook veel goedkoper. Laatst Pantene shampoo gehaald voor 1,99 voor fles 250 ml, die bij Kruidvat en supers voor ruim 4 euro stond. Kinderkleding haal ik vaak bij de Moeder Theresa-stichting in Ulft, vrijwilligersorganisatie die geld inzamelt voor Roemenië. Zij kopen merkkleding als Tumble and Dry, Dirkje enz in en verkopen dat stukken goedkoper dan in gewone winkel (vrijwilligers en weinig kosten pand). Tot vorig jaar veel Villa Happ gekocht daar, hingen de werkelijke winkelprijzen van 40-50 er nog aan en het eigen kaartje van een tientje . Omdat ik veel op de weg zit tank ik bij voorkeur alleen bij onbemande tankstations, scheelt een hoop geld en geen verleiding bij de kassa. De vorige auto was benzine, daarvoor altijd paar km omgereden naar Duitsland, nu met diesel niet meer haalbaar. Met eten: macaroni en nasi grote hoeveelheid maken, helft invriezen. Grote pannen soep en invriezen, idem met stamppotten en zo. Groente vooral bij groenteman, vaak goedkoper dan bij super en dan al helemaal met de enkele verpakking kant en klaargroente die we kopen. Snij liever zelf de handel, kost wel iets meer tijd maar bespaard lekker in de kosten
Ik heb niet alles gelezen: - wassen met 1/3 wasmiddel en 2/3 azijn. Azijn versterkt de weking van het poeder en behoudt de kleuren in de was. Zo hoef je veel minder poeder te gebruiken en ruikt het toch lekker. - eten voor je boodschappen gaat doen - heel hoog of heel laag in de schappen kijken daar staan de goedkoopste dingen - restjes invriezen voor dagen dat je geen tijd hebt van koken - zelf koken dus zonder pakjes of zakjes - groente op de markt halen en zelf mixen en invriezen. Vorige week acht zakken van 550 gram gemengde groente voor 4,35. Had me in de winkel meer dan 15 euro gekost -stekkers van tv en andere standby apparaten in een stekkerdoos. Savonds hoef je dan maar een schakelaartje om te knippen en alles is uit - wassen doe ik 4 wasjes per week prive (hebben eigen zaak ook met was zijn er vijf per week) en was eigenlijk alles in het weekend. - geen droger. Heb me laten vertellen dat dit 1 euro per keer kost. Eij hebben een hele lange waslijn laten maken op zolder waarsoor ik nu 8 lijnen van 4,5 meter heb. Kan dus alle was in weekend wassen en ook kwijt. Droogt snel bij ons in huis - dat snel drogen komt door onze houtkachel. Wij hebben maar een gasverbruik van 96m3 per jaar. We gebruiken onze cv alleen voor douchen. Verwarmen ons huis dus op hout (gratis) - ledverlichting op plekken waar de lamp veel aan is. - pannen afwassen scheelt een paar keer draaien van de vaatwasser - pasta en aardappels aan de kook brengen deksel op de pan en de plaat uit worden ze net zo goed gaar en scheelt je tussen de 10 en 20 minuten aan stroom of gas. Rijst kan ook. Rijst in de pan koud water erbij tot een vinger dik boven de rijst. Aan de kook brengen deksel erop en als al het water in de rijst is getrokken is de rijst gaar. - koopzegels sparen bij je boodschappen (plus is rendement van 50%)
Laatst was er glorix in de aanbieding bij ah 2 de gratis , 1 zo een fles kost 2, 50, maar heb gewoon euroshopper dikke bleek gekocht fles 1 liter voor 40 cent,
deze heb ik nog niet gehoord. Ik heb een tuin en alle planten die ik koop moeten waarde hebben. Ik wou een boompje, dus pruimenboompje gekocht ipv een linde oid. Elk jaar pruimpjes. Ipv klimop tegen de muren, franboos en rode bes. Als grondbedekker in voortuin heb ik lavendel gekocht) en in de lente ga ik mijn terrasbloempotte vullen met bieslook en peterselie ed