** Wel of niet IUI of IVF? **

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Yasmijn78, 18 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasmijn78

Yasmijn78 Niet meer actief

Lieve allemaal,

Wij zijn bijna twee jaar bezig om zwanger te worden. Sinds een week heb ik definitief alle resultaten terug van mijn onderzoeken van de mmm. In eerste instantie bleek het zaad van mijn man niet zo goed te zijn, maar nu alle onderzoeken voorbij zijn en er bij mij niets afwijkends is gevonden is het over de gehele linie nog niet zo slecht volgens mijn gyn. Ik heb wel de mogelijkheid om direct met IUI of IVF (ik mag kennelijk kiezen) te gaan, omdat zwanger worden gewoon te lang duurt. Wij zijn daarom verminderd vruchtbaar zonder duidelijke oorzaak. Volgens mijn gyn is de kans op zwangerschap bij een vruchtbaar stel ongeveer 30% en na de onderzoeken die wij hebben gedaan vallen wij daar net onder, dus een natuurlijke zwangerschap zou nog steeds mogelijk kunnen zijn. Ik weet dus niet wat ik moet doen. Zal ik nog even verder proberen, dus een aantal maanden wachten of zal ik meteen beginnen? Wat vinden jullie? Hoe ervaren jullie IUI en/of IVF en de daarbij behorende hormonen? Jezelf "prikken" etc? Natuurlijk ben ik bereid om alles te doen om een kindje te krijgen, maar ik vind het allemaal wel een beetje spannend...

Alvast dank voor jullie reacties.

Liefs,
    Shareeza

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Of je met behandelingen wilt beginnen of niet, dat moet je voor jezelf uitmaken. In principe heb je nu twee jaar geprobeerd, dus de kans op een spontane zwangerschap lijkt me erg klein. Maar je kunt het natuurlijk altijd nog een paar maanden proberen. Je moet doen waar je je het beste bij voelt.

Als je tussen IUI en IVF moet kiezen, dan zou ik in eerste instantie voor IUI gaan. Dat is zowel lichamelijk als geestelijk minder belastend. Je krijgt geen of weinig hormonen toegediend en de behandeling op zich is makkelijker te doen. Bij IVF komt heel wat meer kijken en daarbij is de kans op slagen maar hooguit 40% per behandeling. En als je eenmaal met IVF begonnen bent, kun je niet weer terug naar IUI. IVF is het "eindstation", waarbij je maar drie behandelingen vergoed krijgt. Dus ik zou eerst de kansen pakken, die je met IUI geboden worden. Als IUI niet lukt of de uitslagen zijn niet goed genoeg, dan kun je altijd nog overstappen op IVF.

Succes!

3. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Hoi Shareeza,

Of je moet beginnen met IUI/IVF is erg persoonlijk, ik weet niet hoe oud je bent en of je dus enigszins 'haast' hebt met het zwanger worden.
    Ook bij ons is niets ontdekt en zijn wij begonnen met IUI, we hebben er nu 3 opzitten.
    Zelf vind ik het niet erg belastend, de hormonen spuiten is alleen de eerste keer een beetje spannend, maar je krijgt wel spuitles in het ziekenhuis en het is, vind ik, heel makkelijk. Ik draai er nu mijn hand niet meer voor om.
    Wij zijn zelf al erg lang bezig en ik heb in het begin-stadium wel de boot afgehouden toen ons IUI werd aangeboden, wilde toch graag dat het vanzelf wel kwam. Maar na nog 2 jaar zonder resultaat hebben we toch de stap genomen.
    Wat Jippie ook al zei, als IUI een optie is zou ik daar echt eerst mee beginnen, IVF is toch wel veel belastender lichamelijk.
    Het is inderdaad spannend hè? Vind ik ook nog steeds hoor.

Veel succes verder met je keuze.

4. georgi

georgi Lid

26 feb 2009
    35
    0
    0
    Hoi Shareeza,

Zelf ben ik nu ook 2 jaar bezig en verminderd vruchtbaar en bij mijn partner is ook alles goed.
    Nu heb ik zelf 5 keer iui achter de rug en krijg volgende week mijn ivf intake gesprek.
    Ik ben 36 jaar oud en heb dus wel een beetje haast ik weet niet hoe dat inderdaad voor jou is en of je nog genoeg rust hebt in je hoofd .
    Anders zou ik iedergeval 3 keer iui proberen,gewoon omdat de drempel naar ivf dan ook kleiner is en je weet hoe je reageert op de hormonen en dat dan niet hoeft uit te vinden met een vrij kostbare en intensiever ivf behandeling.
    Moeilijk hoor maar stel dat het lukt met een iui zou wel te gek zijn!
    Het slagingspercentage na 6 iui's is ongeveer 35 % dus wie weet!! succes georgi:)

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Lastig...

In principe begrijp ik dat je er alles aan zou willen doen om zwanger te worden... Ik denk dat ik na 2 jaar en niets gevonden te hebben maar nog steeds niet zwanger te zijn, ook wel in staat kunnen zijn om te willen gaan beginnen met behandelen.. Ik kan je niet vertellen wat je zou moeten doen, ik ga je enkel vertellen hoe ik er over denk... Hoop dat het iets kan bijdragen aan het maken van een beslissing.

Bij ons is na een half jaartje al iets gevonden en word ik behandeld. Inmiddels zijn wij 20 cyclussen verder en starten we komende week met IVF.
    We hebben nu al verschillende hormoonkuurtjes erop zitten en ik moet zeggen dat het mij/ons best zwaar valt. Tuurlijk is er al het grote verdriet dat het steeds maar niet lukt, maar daarnaast zijn de onderzoeken best heftig, alle echo's, en als je moet gaan spuiten, onderschat dat ook niet... En de bijwerkingen...

Als je het gevoel hebt dat je het (bijna) niet meer trekt, dan zou ik voor de behandelingen gaan. Als je het gevoel hebt dat je het nog aankunt om nog een half jaartje het zo te gaan proberen, zou ik daar voor gaan.

Als je dan toch besluit te gaan starten met behandelen, zou ik voor IUI gaan. Dit kun je ook een paar keer in eigen cyclus (dwz zonder hormonen) kunnen gaan proberen als bij jou er alles goed uit ziet. Lukt dit na een aantal keer proberen nog niet, dan zou je met hormonen kunnen gaan proberen. Lukt dat ook niet, dan zou ik starten met hormonen... En als dat ook niet lukt, misschien met IVF gaan starten..

Jippie, hoe kom je daarbij dat als je eenmaal met IVF bent begonnen je niet meer IUI mag doen?? IUI wordt toch zo vaak vergoed als dat de arts het zinvol vind om die behandeling te doen?? Vaak kiezen ZH'en voor 6 keer, maar het gebeurt toch ook wel es vaker en dat wordt dat toch ook vergoed??? Ben wel benieuwd!!

6. Kiet

Kiet Bekend lid

26 feb 2009
    557
    0
    0
    hoi Shareeza,

wij hebben ook IVF geprobeert en we zijn bij de eerste poging zwanger! onze gyn heeft ons ook verteld dat je wel terug kan naar IUI en dat ivf niet perse het eindstation hoeft te betekenen. bij ons werd per keer bekeken hoeveel eitjes ik had en wat het beste was IVF ofIUI.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Maartje IUI wordt inderdaad zonder maximum vergoed. Maar als je eenmaal met IVF/ICSI bent begonnen, wordt niet opnieuw de stap naar IUI gemaakt. IVF wordt gedaan als daar medisch gezien een reden voor is of als je eerst IUI hebt geprobeerd. Van IVF/ICSI terug naar IUI wordt niet gedaan, omdat dat niet logisch is. Als het met IVF niet lukt, lukt het met IUI ook niet is de redenatie over het algemeen. De medische uitslagen zijn niet goed genoeg voor IUI of je hebt al eerder IUI geprobeerd, wat niet gelukt is.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Kiet Als je met IVF bezig bent en je reageert niet goed op de hormonen, dan kunnen ze wel IUI doen als escape-behandeling. Zodat je toch nog een kans hebt en niet alles voor niks is gedaan.

Maar je mag niet eerst zes keer IUI doen, daarna drie keer IVF/ICSI en dan weer terug gaan naar IUI. Als het met IVF/ICSI niet lukt, is het over het algemeen einde verhaal, tenzij je verzekeraar meer behandelingen vergoed of als je zelf gaat betalen. Een stap terug en weer verdergaan met IUI is niet logisch, dus dat wordt niet gedaan.

9. Yasmijn78

Yasmijn78 Niet meer actief

Dank voor jullie reacties. Ik vrees dat ik mijzelf eerst eens wat beter moet informeren over de mogelijkheden en aantal vergoedingen van het ZF. Volgens mij is het per ZF en ZH verschillend als ik dit zo lees.

Ik ben nu bijna 32 en ga voor mijn eerste kindje. Net als velen van jullie had ik nooit verwacht dat het zo lang zou duren. Ik heb twee jaar geleden een boek gekocht: Zwanger Worden van Mariëlle Croon. Er handig boek. Ik ben nooit verder gekomen dan de helft, want ik dacht: de behandelingen die achter in het boek staan (IUI, ICSI, IVF etc.), zullen toch nooit op mij van toepassing zijn, vooral gezien het feit dat 80 procent van de vrouwen binnen 1 jaar zwanger is, die 20 procent is te verwaarlozen... Nou zie hier...Daar kom je dan even van terug, zeg. Voor dat je het weet ben je gewoon zo ver en blijken er zovelen te zijn bij wie het niet vanzelf gaat, maar meteen blijken er ook zovelen te zijn bij wie dat wel het geval is en dat is behoorlijk pijnlijk soms...

Ik vind het wel mooi om te lezen dat een aantal van jullie na de behandelingen (al dan niet ineens) in verwachting zijn geraakt! Vooral omdat ook jullie geduld al die jaren behoorlijk op de proef is gesteld. De onderzoeken en behandelingen brengen immers behoorlijk wat stress met zich mee... Ik vind het erg moedig en knap dat er door jullie zo is gevochten om dit resultaat te bereiken. Het is jullie allemaal dan ook van harte gegund!!!

Liefs,
    Shareeza

Deel Deze Pagina