letters en cijfers herkennen kind 5 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mijndroom1987, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij is dat redelijk gebruikelijk, om de twijfels gelijk te delen met de ouders. Juist omdat er dan wellicht bijgestuurd kan worden, en dat jullie niet verrast worden in de voorjaar.

Mijn ervaring is dat letters, cijfers, beginnend rekenen en beginnend lezen in groep 2 best centraal staan. Hier is dat in ieder geval.
    Hier zijn ze in de klas bezig met hakken en plakken van woorden, en beginnend optellen en aftrekken.
    Als ze op school de indruk wekt dat ze daar helemaal geen interesse in heeft zal dat best wel opvallen.

Maar jij faalt niet als moeder hierdoor!!! Elk kind heeft haar/zijn interesses, en de groep 2 overdoen is geen schande. Dat is een jaar extra kleuteren.
    Maar misschien draait ze snel bij en haalt ze het komende maanden helemaal in.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Herkenbaar wel.... Mijn oudste was ook heel onzeker op school. Thuis kon hij allang lezen, klokkijken, aardig rekenen, beetje houterig schrijven, maar op school liet hij daar niets van merken. Dat wisten wij natuurlijk niet. Uiteindelijk kwam bij ons ook het blijven zitten ter sprake en toen waren we wel verbaasd.
    Met veel pijn en moeite heeft de IB-er uiteindelijk eruit gekregen en toen bleek dat hij juist heel erg voorliep en mocht hij de laatste maanden van het schooljaar alvast met de volgende groep meedraaien. Hij is wel gewoon in zijn eigen groep gebleven, maar mag nu op zijn eigen niveau werken, dus in de praktijk doet hij taal met groep 6 en rekenen in de plusgroep.

Dus als de juf er niet verder mee komt en jij weet zeker dat ze die dingen wel kan, is het misschien een idee om te vragen of de IB-er kan helpen.

3. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Het is "pas" november. Je kan toch niet verwachten dat ze het binnen 3 maanden beheerst. Ze leren in hun eigen tempo.
    Je doet wat je kan doen als moeder. Dat is toch geen falen?

Als ik naar mijn zoon van 5 kijk. Lijkt het alsof hij "ineens" dingen door heeft met letters, cijfers en andere dingen die ze op school leren.
    Alsof er het kwartje gevallen is, zeg maar.

Misschien heeft ze wat meer ruimte en tijd nodig en kun je haar volgen en dan inhaken op wat er van haar uit komt ipv haar heel erg stimuleren.

4. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Ik zou me niet te druk maken hoor.
    Als ze het thuis weet dan zit het er in, dan zou ik meer stimuleren om haar onzekerheid wat weg te nemen.
    Mijn middelste kende in de zomervakantie ook de letters niet, en zijn broertje van toen 2 wel.
    Nu leest hij;)
    Hij is van april 2009 dus ook 5, maar net iets ouder als jou kindje.
    Elk kind is anders.
    Mijn oudste en jongste zijn heel uitbundig en laten goed zien wat ze kunnen ( de oudste is ook slim en heeft nu een groep overgeslagen en de jongste is net zijn tweelingbroer maar dan jonger ).
    De middelste is heel rustig en onzeker, heeft een spraak/taal achterstand gehad van een half jaar en ging vorig jaar tot aan de kerst vakantie niet eens hele dagen naar school wegens extreme moeheid.
    Nu scoort hij bovengemiddeld op de testen bij logopedie ( alleen zijn geheugen is net gemiddeld wat een kwestie van oefenen is ), en leest hij en schrijft netjes in schoolletters.
    Toen hij begon met lezen en ons dat opviel mochten we niks tegen de juf zeggen. Hij laat pas iets zien als hij zeker is van zijn zaak.
    Nu is hij dat en nu ziet de juf het dus ook.
    Wij stimuleren hem door ook echt te benoemen hoe goed hij dat kan en dat het super knap is wat hij doet, daar groeit hij van merken we.

Dus voel het niet als falen, nergens voor nodig.

Gr MB2005.

5. FreSa

FreSa Actief lid

10 sep 2013
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar moet je je echt niet druk om maken hoor. Kinderen leren in hun eigen tempo en idd het is net wanneer het kwartje valt. Mijn dochter (van dec.) kon thuis ook mee dan dat ze op school liet zien en heeft ook groep 2 'overgedaan', maar wel met kanttekening dat als ze eraan toe was uitdagers erbij kreeg. Werkte geweldig! Nu in groep 3 staat ze lekker stevig! Voor thuis had ik zelf wat spelletjes gemaakt die ze kon pakken als ze daar zin in had en onderweg naar school of in de auto deden we allerlei soorten spelletjes gericht om tellen en taal/letters....zonder dat ze dit door had. Mijn zoon heeft daar ook meteen profijt van gehad. Die zit nu in groep 2 en krijgt stof van groep 3 aangeboden.

Ik vind trouwens wel dat de juf er snel bij is om te beginnen over blijven zitten....in 3 maanden tijd kan er zoveel veranderen bij kleuters!

6. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Mn oudste dochter is van sept 2008, ze doet gr 2 nu voor de tweede maal . Hoofdreden was dat ze sociaal emotioneel echt nog niet toe was aan gr 3, erg onzeker. Maar daarnaast liet ze vorig jaar echt geen enkele interesse in letters zien, liever spelen in de klas dan werkjes moeten doen.
    Nu een klein half jaar dus voor de 2e maal in gr 2 en we zien aan alles dat dit haar zo goed doet! Een veel ontspannender meisje loopt hier thuis rond en het leuke is dat nu de interesse en motivatie om letters te leren nu uit haar zelf begint te komen :) hier dus erg blij met het overdoen van gr 2!

Deel Deze Pagina