Hoe in vredesnaam om te gaan met ruziënde kinderen!? onze oudste is 4 jaar.. en sloeg/beet/schopte nooit eigenlijk. Zijn broertje 2,5 kan er wel wat van maar probeer ik zo veel mogelijk in de kiem te smoren. nu is oudste op basisschool begonnen en OMG! Hij slaat verschrikkelijk van zich af de laatste tijd en zag m vanmiddag zelfs z’n broertje willen bijten.. Ik word boos en zeg dat hij dat echt absoluut niet mag doen, maar t lijkt me allemaal ineens maar weinig te doen Hoe gaan jullie hiermee om? Ze mogen best van zich af bijten maar niet zo non verbaal zeg, allemachtih, word er verdrietig van
Ik bekijk het een beetje per geval. Hier is de jongste ook echt een kreng soms en de oudste kruipt het liefst in de slachtofferrol (ookal daagt ze dr zusje vaak uit).. verder dan wat klappen of schopjes gaat het hier nooit echt dus soms laat ik ze gaan, soms grijp ik in..
Hoe vindt hij het op de basisschool? Is natuurlijk een spannende stap en hele nieuwe fase. Misschien grijpt hij om zich heen om zijn spanning kwijt te kunnen. Logisch dat hij dat in zijn vertrouwde omgeving doet. Zou hem eens vragen hoe het met hem gaat. Kan namelijk best wel een manier zijn om je uit de tent te lokken als schreeuw om aandacht.
Ik heb ook zo een dame thuis die er ineens flink op los mept, duwt en schopt Als ze ruzie hebben laat ik het ze samen uitzoeken. Zodra er geslagen word haal ik ze uit elkaar.. word ik even goed boos en leg ik uit waarom ik dat absoluut niet wil hebben en moeten ze excuus maken bij de ander. En dat gebeurd gerust meerdere keren per dag N moet het momenteel flink ontgelden bij der.
Voor mij zou het een signaal zijn dat er of wat aan de hand is op school of dat de vierjarige behoefte heeft aan rust/vermoeid is. Ik zou even wat samen drinken na school. Dan even een rust momentje inbouwen. En verder vooral even de tijd nemen om te kijken hoe hij het ervaarde op school.
Hij vind het leuk op school, en is uiteraard moe. Voorlopig doen we ook niet aan speeldate etc en ligt op tijd in z’n bed. Uit school eten/drinken we wat. ik denk dat het ook vermoeidheid is maar allemachtig.... die agressie vind ik maar niets, en helemaal omdat je nooit zo was... Moeilijke fase??
Ik denk ook vermoeidheid/prikkelverwerking en dat kan wel even duren. Mijn dochter is 5 en is nog steeds heel moe/overprikkeld. Alleen hier gelukkig geen agressie. Ze zit voornamelijk zichzelf in de weg. Hier helpen veel 1 op 1 momenten wel. Even alleen met mama of papa of alleen op haar kamer.
Onze derde doet dat al sinds hij 1 is ofzo. Hij was de andere 2 echt de baas. Gelukkig is dat nu over. Wij hebben constant alternatieven aangeboden. Dus elke keer weer: hoe ga je het gesprek aan met je broer en zus, hoe zeg je dat je iets wil of niet wil, hoe vraag je om hulp etc. Dat heeft echt 4 jaar geduurd. Hij heeft uit mijn frustratie ook echt wel op de gang gestaan, ook als bescherming van broer en zus. Boos worden had geen enkele zin bij hem, het hielp (en helpt) totaal niet. Maar nu is hij ruim 5,5 en eindelijk is het geland ofzo en lost hij het nu, op een enkele uitzondering na, op met woorden. En veel afleiden. Ik ben niet zo'n samenspeelmoeder maar met hem doe ik vaak een spelletje, puzzelen, spelen. Als ik zie dat het weer mis dreigt te gaan ben ik het voor en bied hem alternatieven. Achteraf gezien is het bij hem zeer waarschijnlijk verveling geweest, we weten nu dat hij nogal voorloopt cognitief, en op school gaan ze daar erg goed mee om. Nu hij veel meer uitdaging krijgt gaat alles beter en is hij thuis ook beter te handelen.
Ik denk niet dat het echt met naar school gaan te maken heeft. De jongste wordt ouder en de oudste gaat gewoon meer van zich afbijten. Letterlijk. Mijn zoons zijn precies hetzelfde, beide een jaar ouder dan de jouwe. De oudste is in de basis veel liever, de jongste is een felle. De oudste accepteerde heel lang, heel veel van zijn 'baby' broertje maar toen zijn broer geen echte baby meer was liet hij niet meer over zich heen lopen. Horendol worden we ervan! Ze kunnen geen seconde zonder elkaar, blijven elkaar opzoeken, maar binnen no time vlam in de pan. Dan heeft er weer één een kras, de ander een beet, wordt geduwd, valt op de grond. Het gaat maar door. Geen tips, alleen herkenning. Iets met gedeelde smart, halve smart?