Letters leren

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Gentle, Aug 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb even gezocht, maar ik kon niet echt een onderwerp vinden met de antwoorden die ik zoek.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleuterjuf ofzo, voor wat antwoorden. Mijn dochter is nog geen 2, maar ontwikkeld als een razende. Ze kent kleuren, kan een beetje tellen (ze kent het rijtje 0-10 en kan echt tellen van 1 tot 3 ongeveer), rent, springt, vliegt, maar wat me vooral een beetje opvalt: ze leert letters. Ze is sowieso talig aangelegd. Ze spreekt netjes met 2 woorden en maakt zinnen van 6 woorden en meer (ik hou het niet meer helemaal bij). Ze is ook goed verstaanbaar. Maar die letters...

Ik heb daar namelijk zelf geen kaas van gegeten. Mag ze dit zo vroeg al leren? Ik lees van alles over kinderen die het dan verkeerd leren, en daar op de basisschool dan moeite mee krijgen. Maar ja, ze vindt het prachtig! Zelfs buiten op reclameborden enzo is ze helemaal gelukkig als ze de letters herkent. Ik wil dat ook niet helemaal de kop in drukken, juist omdat ze er zo van geniet. Ze kan ook gerust met andere dingen spelen hoor, het is niet zo dat ze zich alleen op dat gebied ontwikkeld en verder niet. Ze zit nu bijvoorbeeld heerlijk met haar stapeltoren blokjes over te 'gieten' van het ene naar het andere bakje :D Ik denk ook niet dat ze hoogbegaafd is, aangezien ze bijvoorbeeld puzzels volgens mij niet beter dan gemiddeld kan (met veel hulp lukken puzzels van 9 stukjes, insteekpuzzels gaan wel zelf).

Iemand hier ervaring mee, of tips wat je wel/niet moet doen? Mag ze bijvoorbeeld leren lezen of schrijven (tegen de tijd dat ze daar aan toe is), en waar moet ik dan rekening mee houden? Ik snap dat het vroeg is, maar ik ben een beetje onzeker op dit terrein wat ik hier nou mee moet...

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm de school waar mijn dochter heengaat adviseerde om op de verwachte school even te informeren hoe ze precies de letters uitspreken/schrijven.. zodat je het inderdaad niet verkeerd aanleert.

Ben er later niet meer op teruggekomen omdat ze ook net zo snel weer klaar was met de letters als dat ze besloot dat ze het leuk vond :)

Maar het gaat er vooral omdat je geen AA BEE CEE DEE EE EF GEE etc gebruikt.. want dat doen ze dus niet op school.

3. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    nee waarschijnlijk zoals je het uitspreekt..dus kleine letters.

ah buh sss duh eh ofzoiets...

4. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Idd, spreek ze uit als leesletters, dus zoals je ze uitspreekt. Dan is er volgens mij niet zoveel verkeerd aan.

5. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

Apr 25, 2006
    2,179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Onze zoon was ook zo vroeg...advies: Ga naar de bibliotheek!! Daar heb je zoveel boekjes om te leren lezen..gaat allemaal op de manier die ze ook op school doen. Hij vraagt ook vaak van hoe schrijf je ..... dan gebruik ik dus ook kort letters.

6. huggybird

huggybird Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,738
    803
    113
    idd je moet ze haar leren zoals de klank is de s is dus niet de "es" maar de sssssssss de r is niet de "er" maar de rrrrrrr.

lamp is dan niet El-aa-em- pee maar: l-ah-mmm-ph ongeveer hahaha
    geeft niets hoor als ze de letters wil leren, maar wel handig om de klanken te leren anders moet ze straks in groep 3 de "verkeerde"letters weer afleren om de klanken te gaan leren. dan kun je het beter meteen goed aanleren.....
    mijn dochter wilde ook al vroeg letters leren en die kan al een poosje haar eigen letters herkennen bijvoorbeeld op de lijst van het KDV zoekt ze har eigen naam op, maar ook op winkels en zo ziet ze haar eigen letters en die van ons.

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik zou het haar nooit gaan leren als het niet vanuit haar komt, maar als zij er mee bezig is dan zou ik er in mee gaan. Mijn dochter was er ook al vroeg mee bezig (dacht ergens tussen de 2 en de 2,5 jaar) en ik heb haar letterstempels gegeven (zijn overigens wel hoofdletters, maar ze weet heel goed dat de A en de a hetzelfde zijn). Ik spreek ze ook altijd uit als ah,buh, etc.
    Ze begon met de A: die is van Anne en de J is van papa`s eigen naam, de B is van bal. etc.

Kan jouw dochter ze al schrijven? Want herkennen doet ze ze dus al heel lang, maar ze begint nu pas te schrijven. En ze begint met lezen van kleine woordjes.

Overigens schreef ik op 5-jarige leeftijd ook, maar had de hoofdletters geleerd. In de 1ste klas (groep 3) heb ik totaal geen moeite gehad met het "verkeerd" geleerde letters. En mijn oppaskindje had ook hoofletters geleerd, maar heeft het in groep 2 goed geleerd en dat ging ook zonder problemen.

8. RianneF

RianneF Bekend lid

Oct 31, 2008
    712
    0
    0
    Ik kon in groep 1 al lezen, zelfs voorlezen aan de klas. Mijn broer is 3 jaar ouder dus ik bemoeide me met zijn boeken. Of ik de platte uitspraak of de nette uitspraak heb geleerd weet ik niet eens meer, maar heb er iig nooit problemen mee gehad.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Het is ook niet dat het nooit goed komt als je het anders aanleert maar de moeite die je doet voor het "omleren" had je ook kunnen gebruiken voor het aanleren van iets nieuws.

10. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Mr K deed dit ook op die leeftijd, en dan voornamelijk de nummerborden.
    Dus toen hij naar groep 1 ging afgelopen jaar kende hij het hele alfabeth maar dan wel a, be, ce , de enz (dus niet de spreekletters).

In januari adviseerde de juf mij om hem de spreekletters te leren omdat hij nu anders kende dat op school gebruikelijk was.
    Na 2 keer voordoen kende hij het en begon ook meteen zelf te lezen :$:D

Als jou kindje er plezier aan heeft gewoon lekker laten gaan en meedoen.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Spelenderwijs gaat dat hier al sinds 2 jaar... mijn zoontje kent de helft van het alfabet ongeveer..

de nnnnn van tante Nienke
    de sssss van slang
    de ô van oma (klopt niet helemaal maar hij vindt het mooi)
    de buh van bakker
    de puh van Pom (èn papa èn mama)
    de kuh van Kick!
    etc... Kick vindt het geweldig maar ik ga er niet voor zitten. Er zijn genoeg andere dingen om ook dit intelligente kind mee af te leiden. Zelf aan het uitkleden, zindelijk worden, helpen met huishouden, tussen de lijntjes kleuren, sloten openmaken, puzzels maken (+100). Ik probeer de schooldingen vooral aan school over te laten maar dit jongetje zal vast lezen voordat hij naar groep 2 gaat...

12. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Leuk om te horen hoe dat bij jullie gaat! Ik probeer haar idd uit te leggen wat het is aan de hand van de klank, dus ss, è, buh, kuh, maar dat is niet altijd heel handig bij sommige letters. We houden het nu bij de makkelijke ;) Ze kent de S, E, O en A, helaas idd wel de hoofdletters maar ik probeer maar gewoon ook de kleine letters aan te wijzen als die ergens in voor komen.

Gisteren stond ze bij een groot reclame bord te roepen: 'Ik zie de SSSSSS!!!!' Helemaal blij :D Ik ga het haar niet zelf leren, maar ze vraagt steeds 'wat is dat voor letter?' en zo langzamerhand leert ze het. Hetzelfde met lezen straks, wie weet, ze oefent maar voor hoe ver ze het leuk vindt.

Cygnet, dat probeer ik ook wel, om gewoon alle andere dingen ook te doen. Ze heeft toevallig foam letters voor in bad en een vloerpuzzel met letters, maar daar is het juist mee begonnen. Ik was niet van plan om haar nu per sé extra hierin te stimuleren.

Schrijven kan ze trouwens nog echt totaal niet hoor. Laatst had ik een grote S voor haar opgeschreven (kind helemaal blij met een papiertje met een S er op :D), en toen probeerde ze het wel enigszinds over te trekken, maar dat lukte echt nog niet goed. Ze heeft daar denk ik de motorische vaardigheden nog niet voor. Tekenen is nu krassen en soms rondjes cirkelen, dus pas als ze echt wat lijntjes en rondjes gaat tekenen denk ik dat ze ook letters zou kunnen maken. Maar goed, het gaat al hard zat ;)

Share This Page