Onze zoon is nu 3 en nu gaat een tante van me dood. Ze heeft een hersentumor en gisteren is haar nog 3 weken gegeven. Wij komen vrij vaak bij hun (aangezien ze een boerderij hebben en dat blijft leuk natuurlijk). Onze zoon noemt haar dan ook oma Annie. Maar nu gaat oma Annie dood...in 4 maand tijd is ze een wrak geworden. Hoe gaan we dit aan pakken..? Het enige wat ooit dood gegaan is in zijn omgeving is de hond van mijn zusje verder nooit iemand.. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Oja....we hebben een erg slim ventje dus negeren of er niet over hebben kan dus echt niet!!
Kun je hier misschien geen kinderboekje over lezen met hem? Volgens mij heb je er wel een aantal over. Dacht zelfs eentje van Nijntje waarin oma pluis dood gaat. Dan kun je vanuit dat boekje verder vertellen over je tante. Heel veel sterkte!
zijn jullie gelovig? Dan kan je vertellen dat oma annie naar de hemel gaat bij God en Jezus. Wijs maar naar boven, daar is oma annie. Kinderen begrijpen vaak meer als we denken dus wees eerlijk en duidelijk voor hem. Wat jou en jou familie betreft, heel veel sterkte
mja geen dingen uitleggen die niet uit te leggen zijn. ook niet zeggen dat het een soort van slapen is. wat je wel kunt doen is uitleggen wat er gaat gebeuren. feitelijk dus... het emotionele deel snappen ze verrassend goed zelf. Hier zelfde verhaal.. en bij het ontbijt zei ze ineens "ouwe opa heeft nu geen pijn meer he?" voordat ik dus vertelt had van het overlijden.. Al met al ging het echt heel goed.. ze heeft nog afscheid genomen bij de kist zelfs.. geen probleem eigenlijk. Wel hadden we het boekje van oma pluis gelezen.. maar ik dat dekt zegmaar ook niet echt de emotionele lading. het laat wel goed zien hoe het gaat bij een begrafenis daarentegen. En ook toen het echte aftakelen begon.. (en geloof mij.. op het laatst zie je echt dagelijks achteruitgang met heeeeeeel af en toe een opleving) kon ze daar ook heel goed mee uit de voeten. Beter dan sommige volwassenen zelfs.. Ze was extreem voorzichtig op bed, gaf flesjes drinken aan.. en je zag ook dat het hem gewoon plezier deed dat er zo'n klein ukkie op bed zat te kwebbelen en te tekenen. Ik was zeer onder de indruk!
Ik zou inderdaad ook met een boekje doen en dan aan de hand van het boekje verder borduren. Omdat tante heeel ziek is een laatste mooie tekening maken voor tante die ze mee kan nemen als ze straks een sterretje is.... Het is en blijft moeilijk. Heel veel sterkte voor jullie allemaal!
Wij hebben in dec. ons zoontje ( toen 2.5 jaar ) moeten vertellen dat de buikbaby overleden was ( hij was erbij in t ziekenhuis toen we het slechte nieuws kregen Toen hebben we ( met tranen over onze wangen rollend ) uitgelegd dat als mensen heel erg moe zijn ze dan voor altijd gaan slapen en een sterretje worden Een paar maanden later kwamen we langs een kerkhof en toen vroeg hij wat dat was Ook toen werd ons slaap en sterretjes verhaal verteld en hij zei o ja zoals bij Dani* Als hij nu sterren ziet begint hij erover te vertellen tegen iedereen die het wil horen Voor ons was dit het perfecte verhaal ( wat we toen ineens moesten verzinnen ) T valt niet mee, succes !
dit wou ik ook zeggen. en altijd bespreken!!! openheid is voor een kind erg belangrijk toen mijn oudste bij oudoma thuis kwam ging hij zoeken toen mijn oudste oudoma in de kist zag was hij een stuk rustiger, lekker koese beppe!! bij ons speelt geloof een hele grote rol ook mijn vader hun pake is bij de here jezus hier word vaak over gesproken en als ik dan een traantje laat troost mijn man en/of kind gevoelens bespreken vind ik erg belangrijk
Het mooie van kinderen van 3 jaar is dat ze feiten gewoon aannemen. Dood? Is er niet meer? Oh, dat is dan zo. En soms zullen ze er verdrietig van zijn maar het heeft snel dan een plek gekregen en het kind gaat over op de orde van de dag. Ikz ouvooral vertellen dat vooral oude mensen doodgaan. Ze zijn er dan niet meer. Dat is heel jammer voor de achterblijvers maar voor degene die is doodgegaan niet. Het is niet eng en doet geen pijn. Vertrouw op de veerkacht van je kind... zij ervaren de dood (en heel veel andere dingen) niet zoals wij dat doen! Referen aan 'altijd slapen' wordt heel erg afgeraden. Kinderen bedenken al snel dat jij en zij zelf ook gaan slapen en stel je voor dat je dan nooit meer wakker wordt... dan maar niet slapen! Een mooie tekening maken is altijd een goed idee maar nog weinig therapeutische waarde. Veel sterkte!
Dank jullie voor ideeën..we gaan zo eerst eens naar de bibliotheek..daar eens kijken. Dan ik daar verder op in gaan als hij daar de behoefte aan heeft..