Mijn meisje van 6 is sinds woensdag al ziek, hoge koortsen, veel braken en diarree. Ze kon niets binnenhouden en dus ben ik vrijdag naar de huisarts geweest met haar en heb medicatie gekregen om het braken tegen te gaan zodat ze in ieder geval niet zou uitdrogen (daar zat ze tegenaan). Huisarts denkt aan flinke buikgriep. Ondertussen is het maandag en ze ligt weer op bed. Ze is slap en suf. Doet niets, wil absoluut niks eten. Het enige dat ze doet is een slokje water af en toe. Ze klaagt over buikpijn, maar dat kan natuurlijk niet anders door alles. Vandaag weer de huisarts aan de telefoon gehad en moet toch blijven aanhouden dat ze gaat eten, al is het maar appelmoes of iets van vla of net wat. Gisteren hebben we haar ook gepushed te eten (beetje zachte kwark) en toen begon ze weer te braken....Nu moeten we tot woensdag aankijken en moet het weer iets beter met haar gaan, ook willen ze eventueel wat stoelgang op kweek zetten. (moet er wel stoelgang komen uit dat lege lijfje) Ben zo bezorgd om haar, ik probeer haar uit te leggen dat ze echt voor haar lijfje moet gaan zorgen. Dat haar lijfje eten en drinken nodig heeft. Ze weegt niet eens 17 kilo meer... Hebben jullie tips/trucs de ik nog zou kunnen gebruiken om haar te helpen, ik voel me zo compleet machteloos en tekort schieten
Oh dat is het nare virus dat rondgaat! Zoonlief heeft er zo'n 5 dagen last van gehad, en was van zijn 11,5 kilo ongeveer 8 ons verloren. 1 keer sonde gehad op de spoed, opladen met ors. Ik denk dat je dochter het ergste gehad heeft, gezien de tijd dat het bezig is. Je kan ors met smaakje halen en haar steeds een lepeltje laten nemen. Of appelsap. En als dat goed gaat een smoothie met wat granen en evt yoghurt erdoor. Beterschap!
Ors met vruchtensmaakje heb ik, krijg ik er ook niet in....ook niet als ik er een beetje ranja door doe. Zou graag zien dat ze dat dronk, maar ze begint er direct door te spugen. Soep/bouillon/pap lust ze allemaal niet. Hoop inderdaad dat het ergste voorbij is
haar lievelingsdrinken geven? of iets watze eigenlijk niet mag? danoontje halen? of die fruitzakjes.. toastjes geven van die droge zodat ze kleine mini hapjes kan nemen en er langzaam wat binnen komt? wat ik geef als ze ziek zijn en weinig willend drinken: -aquarius ( de witte is tegen uitdroging) -aa drink ( al is dat nu te zwaar voor haar maag denk ik) -slappe thee -fruitshoot. - pakjes drinken.. - beker met een rietje (helpt hier vaak om dr iets te laten drinken..) Betrschap met je meisje!
Waarom kreeg hij eigenlijk sonde? Voor voeding? Wel snel of niet, de huisarts hier vindt het daarvoor nog te vroeg terwijl ik ondertussen wel zover ben om haar zoiets te laten ondergaan....wil zo graag dat ze wat aansterkt. Ze loopt niet eens, als ze staat valt ze om... Bedankt voor de beterschap-wensen!
Niet dwingen om te eten, komt er net zo hard weer uit. Je meisje voelt zelf wel wanneer ze weer kan eten. Drinken is wel belangrijk, blijven aanbieden in kleine slokjes. Eten is nu echt niet fijn, mijn dochter en ik zelf hebben deze nare buikgriep pas achter de rug. Allebei afgevallen maar dat komt er wel weer bij. Ik moest er niet aan denken om te eten. Deed erg zeer en kwam er meteen weer uit. Snap wel je machteloosheid hoor met het niet eten, maar drinken is nu veel belangrijker.
Eten kan een mens wel even zonder, drinken niet! Zeker met dit weer is drinken veeeel belangrijker. Als ze zonder eten niet spuugt, zou ik haar zeker niet dwingen, belangrijker dat die slokjes water binnen blijven. En als je het niet vertrouwd (en dat is naar mijn idee terecht als ze suf is!), gewoon weer bellen en een afspraak 'eisen'. En als je eigen HA het niet wil (wat ik kwalijk zou vinden), dan zou ik vanavond de HAP bellen als het nog niet beter gaat en je vertrouwd het niet.
Inderdaad zoveel mogelijk hele kleine beetjes lauw drinken proberen te geven. Daarnaast zou ik haar vragen of er iets is waar ze misschien toch nog een heel klein beetje trek in heeft. Als ze niet specfiek iets noemt, zou ik alleen droge crackertjes en dergelijke aanbieden. Dat kwark er direct weer uitkomt verbaast me niet. Melkproducten liggen best zwaar op de maag. Ook fruit of dingen met veel suiker of zout zou ik even vermijden (tenzij ze zelf aangeeft hier trek in te hebben). Verder bij twijfel toch maar weer de HA bellen. Liever een keer te veel dan te weinig. De combi van diarree en braken is wel eentje om in de gaten te houden met dit weer natuurlijk. Heel veel beterschap voor je meisje en sterkte voor jullie!
Dankjewel! Iets vast eten wil ze eigenlijk niet, dus crackers/biscuitjes/beschuitje/koekje/brood etc wil ze allemaal niet. De kwark die we haar gaven wilde ze wel, dus ik dacht dan proberen we dat. Huisarts had ook aangegeven dat we haar eigenlijk alles mogen geven wat ze wil, uiteraard heb je bij sommige producten meer kans dat het er weer uit komt maar als het er wel in blijft hebben we dat weer gewonnen. Het meest vervelende vind ik het suffe, ze had net 4 uur op bed gelegen en dan ga ik bij haar kijken en wil ze er niet uit, want ze is nog moe zegt ze dan....dat is zo frustrerend, normaal is ze zo actief en beweegt ze continu en babbelt de hele dag. Nu is het een lappenpop waar nog geen glimlachje af kan. Zo zielig.
Als het aan blijft houden zou ik echt eisen dat de huisarts haar ziet. Helemaal met dit warme weer. Als ze uitdroogt, heb je de poppen helemaal aan het dansen! Als ze te weinig vocht binnen krijgt, omdat ze het niet binnen kan houden, dan moet ze aan een infuus. Hoe doet ze het op de 'checks' van uitdroging? - Kleur/geur/hoeveelheid urine? - Elasticiteit van de huid? (als je een plooi in de huid knijpt, springt de huid dan gelijk terug?) - Droge mond? - Hoofdpijn? Als de huisarts haar niet wil zien, dan zou ik voor een second opinion gaan.
Ze drinkt wel, maar plast nauwelijks. Vandaag nog niet geplast in ieder geval. Wel gedronken maar van een glas water dat ze drinkt zie ik niet veel terug op de wc. Haar huid is nog wel elastisch, ook mond/ogen zijn vochtig. Ze zegt dat ze geen hoofdpijn heeft nu... Als ze duf en suf blijft neem ik zeker verdere stappen, dan maar naar een andere arts of HAP.
Neem je ook regelmatig haar temperatuur op? De hoogte an sich zegt niet zo veel (sommige kinderen kunnen heel hoge koorts hebben), maar als je het verloop van de koorts in kaart brengt, geeft dat ook inzicht voor de arts.
Beterschap! Dl heeft recent ook buikgriep gehad, ging ook ongeveer zo. Alleen water, slappe thee, en slappe bouillon bleef er een beetje in. Het eerste vaste voedsel na dagen was yoghurt met honing, en een handje naturel chips (had geen ors in huis en dit wilde dl zelf).
Geef je haar paracetamol? Dat kan net helpen om je iets minder ziek te voelen. Als ze niet meer plast, moet je echt de huisarts weer bellen, dat is niet goed.
Ze lijkt aan de beterende hand, ben er zo bij mee! Ze is vandaag in ieder geval al de hele dag op (ligt op de bank, maar is wakker en dus niet net als gisteren na 4 uur slapen nog moe). Vandaag heb ik ook besloten dat ze gewoon door de dag heen klene beetjes moet eten om de boel aan de gang te krijgen en te houden. Ik laat haar wel bepalen wat ze dan wil eten anders wordt het strijd en dat wil ik nu niet. Vandaag heeft ze op: -2 vitamine-pilletjes -2 keer wat warme melk -10 druiven -schaaltje appelmoes -4 melba-toastjes Niet veel, maar ik ben er toch heel bij mee! Hoop dat de stijgende lijn zich voort gaat zetten. Ze is ook echt wakkerder en vrolijker. Denk dat we het ergste hebben gehad en nu hoop ik dat ze heel gauw weer fitter wordt en weer wat spek aan de billen krijgt want ze is wel heel mager geworden.
Wat goed om te lezen! Ik begrijp je zorgen volledig... Gelukkig knapt ze langzaam op. Veel beterschap gewenst!