nekplooimeting 3mm reden tot paniek?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door poppemie, 20 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poppemie

poppemie Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.037
    0
    0
    België
    Ik ben vandag bij de gyne geweest.
    Het was een heel beweeglijk kindje waardoor ze het slecht in beeld kreeg.
    We zagen duidelijk 2 armpjes en 2 beentjes, het hartje klopte stevig aan 150 bmp.
    Voor de nekplooimeting was het moeilijk te meten, het had de hik dus bleef heel slecht liggen en ook veel te gestrekt liggen. Ze kwam op 3mm uit. Mij leek dit vrij hoog maar volgens haar geen reden tot paniek. Bloedresultaten krijg ik volgende week pas.
    Ook is het kindje voor 12 weken en 4 dagen aan de grote kant, net geen 8 cm.

Ben nu wel een beetje ongerust of dit een verhoogd risico is of niet, je hoort zo veel verschillende verhalen.

Kan jij mij helpen?

2. Gea T

Gea T Actief lid

26 jun 2013
    445
    0
    0
    Het is erg moeilijk om op basis van alleen een nekplooimeting een uitspraak te doen aangezien ze ook daarbij naar je bloed en leeftijd moeten kijken. 3mm is inderdaad niet direct een reden tot zorgen. Het is wachten op de kansberekening.
    Groetjes Gea

3. poppemie

poppemie Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.037
    0
    0
    België
    Bedankt Gea,

Maar klopt het dan ook dat de lengte van ons kindje in het voordeel spreekt? Ook was ik op moment van meting al 12 weken en 5 dagen.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het heeft geen zin om je nu druk te maken, het gaat niet alleen om een nekplooi, maar zoals het woord al zegt; het gaat om de combinatie van alles. De leeftijd en grootte van het kindje spelen ook mee, net als jouw leeftijd, en de hormonen uit je bloed. Maak je niet druk en wacht rustig op de uitslag.

Mirjam

5. poppemie

poppemie Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.037
    0
    0
    België
    Mijn bloed was goed.
    Wij hebben nu 1 kans op 412 dat er een afwijking is.
    Ze had op de echo nog geen neusbeentje kunnen waarnemen maar dat kon ook komen doordat het zo beweeglijk was en bijna nooit goed lag om de metingen goed te kunnen uitvoeren.
    Nog geen reden tot paniek volgens haar.

Op 16 weken hebben wij nog een echo (deze stond al vast), als er dan twijfel is over het één of ander dan gaan we de nipt test doen.

Deel Deze Pagina