Belonen en straffen(meisje van +- 10)

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Lucia, Mar 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo dames,

mijn stiefdochter zit denk ik een beetje in een 'moeilijke' periode.
    Ze is sowieso volgens mij al een beetje uitbundiger als andere kids zeg maar, maar daar zijn we wel aan gewend.

Maar nu is het een beetje bal zeg maar.Ze kan heus een paar uurtjes zoet zijn, maar soms...Ik weet niet zeker wat het is.Lentekriebels? ;)
    Ik merk elk jaar wel dat het wat 'erger' wordt naarmate het weer buiten beter wordt. :)
    Ik vraag geregeld of haar misschien iets dwarszit, of er misschien een reden is dat ze zo doet, maar dan zegt ze altijd nee.

We moeten heel veel dingen 3 of 4 keer zeggen, ze doet ook dingen waarvan ze al heel lang weet dat ze niet mogen en heeft de afgelopen 2 weken al 2 keer straf gehad op school wegens 'keten' in de klas.
    Terwijl ze wel erg graag naar school gaat en retegoeie punten haalt!

We zeggen dan dat ze de straf voor ons nog een keertje over moet schrijven, en dat ze bijvoorbeeld alleen op de computer mag als ze goed luisterd (dus ipv straffen iets leuks in het vooruitzicht stellen) maar het lijkt allemaal niet veel indruk te maken.

Omdat ze de straf van de meester helemaal niet erg leek te vinden (100 woorden schrijven) had ik gezegd dat ze dan maar sommetjes moest maken ipv te spelen, en toen wou ze meteen enthousiast beginnen. :(
    Dus ja, dat lijkt me dan als straf ook niet erg geschikt. :)

Het is een beetje moeilijk voor mij/ons, zo'n grote meid. ;) Ze is de meeste tijd bij haar moeder, we zijn het natuurlijk gewend dat ze bij ons is, maar weten niet altijd wat we met dit soort situaties aan moeten...

Ze kan verder echt heel lief zijn, met Alyna spelen enz...maar dan is het opeens voorbij.Dan gaat ze alleen met Alyna's speelgoed spelen, aan onze spullen zitten of rondspringen en gillen omdat ze zich naar eigen zeggen verveelt.(hier is helaas niet echt veel buitenspeelmogelijkheid)
    Tja, we wonen met een baby op een flat, dus heel de dag gillen enz kan gewoon niet. Al moet een kind natuurlijk een kind blijven en af en toe gek doen, hebben we totaal niks tegen!
    We proberen soms wel met haar een spelletje te doen of te knutselen, maarja ik heb nog een ander kleintje aan m'n kont hangen. ;)
    Ze kan zicht eigenlijk heel slecht alleen vermaken dus als ze niet op de pc mag begint ze soms een beetje te 'klieren'. Haar eigen speelgoed vindt ze vaak niet interessant.Ze heeft een Nintendo DS gevraagd, maar haar GameBoy ligt alweer een paar weken in de kast te verstoffen.
    Als ik vraag wat ze bij haar mama doet, want daar mag ze helemaal niet op de pc, zegt ze dat ze heel de dag tv kijkt.
    Ja, das ook niet ideaal natuurlijk. ;)

Mijn vriend is nu met haar naar het park om wat stoom af te laten blazen. ;)

Sorry voor het ellenlange verhaal....bedankt alvast om het te lezen, en ik hoop dat iemand tips heeft voor ons!

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Persoonlijk waar ze op school straf voor krijgt, zou ik thuis niet nog een x er straf voor geven.
    Wel erover praten natuurlijk.

Ik zou direct de regels stellen, nu een half uurtje met je baby spelen en daarna een half uurtje een spel met haar doen, vaste momenten in de dag lassen en dit iedere x doen als ze bij jullie is.
    Ik gebruik zelf een kookwekker voor als t half uurtje voorbij is.
    Bij ons is het dan wel zo, dat zusje mij en de oudste NIET mag storen binnen dat half uur en andersom ook niet.
    Maar das met een baby wat lastig, dat kan ik begrijpen.

Mijn dochters zijn nog niet zo oud, maar deze verandering merkte ik goed op, ze zijn totaal anders geworden.

Sterkte!

3. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Verveelt ze zich niet in de klas dat ze daarom gaat keten? Misschien vindt ze het te makkelijk? Zou het helpen om op school en thuis meer uitdaging voor haar te zoeken? Dat ze helpt met moeilijkere taken enzo?

Hoop dat je iets vindt wat het makkelijker maakt!

4. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Ik zou samen met de moeder in gesprek gaan om te kijken hoe je gezamenlijk 1 aanpak kan bedenken.

5. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Bamjolan; Alyna slaapt nog 3 uur per dag, dus in die tijd proberen ik of m'n vriend haar sowieso onverdeelde aandacht te geven.Als is het maar samen tv kijken, even naar buiten, iets maken,...En dat duurt altijd wel even. :)
    Maar voor haar kan het heel de dag duren. ;) (wat ik ook wel snap natuurlijk, maar vind het voor haar zelf ook jammer dat ze op haar eentje niks kan doen)

@Rosao; wat bedoel je precies met moeilijkere taken?Voor een hoger leerjaar misschien?Want met haar huiswerk heeft ze het vaak ook al niet gemakkelijk.(waarschijnlijk omdat ze niet opgelet heeft die dag/les)En zegt ze vaak dat ze het niet kan.(terwijl we eigenlijk zeker weten dat ze het wel kan, maar denk dat dit ook een soort 'aandacht vragen' is)

@Vera; het probleem is dat haar moeder en stiefvader en wij echt een TOTAAL andere aanpak hebben...Ze krijgt daar erg snel straf, en roepen enz..is gewoon ons ding niet.Als we het er al hebben is het algemene 'commentaar' dat mijn vriend strenger moet worden...valt jammer genoeg niet echt over te praten met hun...

Dankjewel voor jullie adviezen tot dusver!

6. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Als je dat zo zegt dan lijkt mij dat daar ook een stukje het "lossere en uitbundige" gedrag vandaan kan komen. Wrs loopt ze thuis op haar tenen en wordt ze erg streng aangepakt, mag ze weinig en zo. Enerzijds zal ze dan jullie ook testen hoe ver ze kan gaan, waar ligt de grens, wat mag bij papa wel en thuis niet, etc. Maar ook anderzijds juist omdat het bij mama zo streng is nu vrijer "mogen" zijn.

7. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Vera: ja, zo denken wij ook.Maarja, hoe dat te veranderen?Beide partijen denken natuurlijk dat hun aanpak het beste is.(Al klagen ze geregeld dat ze 'niks met haar kunnen aanvangen')
    We zijn sowieso al strenger geworden, omdat het verschil gewoon te groot was maar anderzijds willen wij ook niet zo streng worden als daar, want wij vinden het wel erg dat ze daar voor alles aangepakt wordt...
    Een paar jaar geleden (toen we hier nog niet woonden) was ze hier buiten aan het spelen, tegen mama verteld, maar nee dat mocht ze niet meer.Nu wel, maarja, hier is bijna niks buiten)
    Dit om maar een voorbeeld te geven, ik vind dat kinderen als de gelegenheid er is buiten MOETEN spelen.

Wat ik er nog niet had bijvermeld, sinds het begin van dit schooljaar heeft ze 2 vriendinnen (zusjes) hier in de straat.Daar speelde ze geregeld mee, maar vandeweek heeft één van de 2 iets (kleins) bij ons meegenomen, ook hebben we de indruk dat ze haar soms tot een beetje liegen aanzetten.Ik heb er ééntje tegen haar horen fluisteren bijvoorbeeld; doe gewoon of je van niks weet.
    Dus daar mag ze voorlopig niet mee spelen.(nou ja, hun eigenlijk niet met haar.)
    Dus das ook weer iets wat ze niet meer te doen heeft.
    (haar gedrag is trouwens niet echt veranderd t.o.v toen ze die vriendinnen nog niet had, hoor)

Maar ik vind het gewoon zo jammer dat ze zich niet alleen kan bezighouden (behalve op de computer), zelfs als ik/wij ons er al een tijd mee hebben beziggehouden.Want het lijkt echt puur verveling te zijn.
    Hebben jullie daar misschien ook tips voor?
    Als we voorstellen dat ze zich dan even met poppen, kleuren ofzo bezighoudt heeft ze daar niet echt zin in...maarja soms zijn we gewoon met het eten ofzo bezig of is maar één van ons thuis en is Alyna wakker dus we KUNNEN gewoon niet heel de dag met haar bezig zijn, en ik vind het ook belangrijk dat ze dat leert.

8. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Stiefkinderen zijn toch anders dan je eigen kids, je krijgt ze met schoenen en kousen aan, en dat is toch moeilijker dan dat je ze zelf gebaard hebt helaas. Dat voel ik met onze Hongaarse pleegdochter ook zo. Je bent anders gek op hen, dan je eigen kids, ook al wil je het niet.
    En als er eenmaal wrijving is, dan is het niet zo makkelijk om uit die cirkel te komen en haar steeds weer positief te benaderen.
    Bij ons hielp het wel, toen we op een wat 'volwassener' toon tegen hen gingen praten. Ze voelden zich dan ook wat groter, en gedroegen zich ook minder kinderachtig.
    Voor jou zal het niet makkelijk zijn, vooral ook omdat je zelf ook nog vrij jong bent.

Tja, met kids van tien jaar wordt het ook best wel eens lastig. Ze zijn eigenlijk te groot om echt nog te spelen, maar te klein om zichzelf de hele dag te vermaken.
    Even denken wat onze zoons toen veel deden op die leeftijd. Toen hadden we nog geen computer, dat is denk ik ook het probleem van deze tijd: de pc en tv zijn echt dodelijk voor creativiteit.
    De oudste was een echt niet-speel-kind. Hij was druk met z'n muntenverzameling, postzegelverzameling, tekenen, las heel veel, oja, en legpuzzelen was hij gek op.
    De jongste was op die leeftijd nog wel veel speleriger, bv met lego kon hij tijden knutselen, verder hadden we een grote stapel oude donald duckjes die hij vaak doornam. 't Liefst zat hij aan het viswater, maar als het slecht weer was, kon hij ook altijd wel druk met tekenen zijn.

Maarja, meiden is misschien toch een heel ander verhaal. Spaart ze niets? Of misschien kun je haar warm laten draaien voor iets wat ze wil sparen en waar ze lekker mee bezig kan zijn?
    Een grote legpuzzel op tafel, van ongeveer 500 stukjes? Die kun je zo laten liggen en daar kan ze telkens wat aan werken (alleen en samen met jou)
    Misschien mandela's tekenen? Of schilderen met acrylverf op een doek (voor weinig geld te koop bij Action, Xenos enzo) misschien vind ze het leuk om iets voor haar eigen kamertje te schilderen, of voor je kleine meisje. Of voor opa en oma of een tante of de buurvrouw.
    Is ze nog gek op poppen? Ze kan zelf (of samen met jou) een blote pop tekenen en op een stevig karton plakken. Daarna kleren tekenen (met ingebouwde ophanghaakjes) en die kleuren.

Zomaar ff wat neergeschreven. Hoop dat je er iets aan hebt.

9. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Kisbaba; dankjewel voor je lange antwoord!
    Ze heeft dit weekend bijna niet gecomputerd, ze heeft veel vogeltjes en zo gevouwen (origami), en haar gedrag vandaag was alweer een stuk beter!

Ze is niet echt gek op poppen, ze wilt er altijd wel graag eentje als ze iets mag uitkiezen maar eigenlijk doet ze er bijna niets mee.
    Ze verzamelt PetShop diertjes :) Weet niet of je ze kent, het is iets girly denk ik. ;)
    Daar kan ze zich soms wel een halfuurtje mee bezig houden, als je haar echt 'pusht' zeg maar om wat te spelen ipv te 'hangen'.
    Als ze eenmaal écht goed bezig is kan ze wel goed een uurtje bezig zijn, maarja ze heeft vaak geen zin.
    Mandela's tekenen en schilderen vindt ze allebei leuk, voor heel even. ;)

Ze kan meestal maar heel kort door iets geboeid zijn.We proberen er aan te werken!
    Ik ga volgende week bij de action wat teken en knutselspullen halen, die gewoon op tafel zetten, even samen doen en dan hopen dat ze zich er even mee amuseert.Want creatief bezig zijn past wel het beste bij haar.

Idd, pc en tv zijn echt kwalen van deze tijd. ;)

10. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hee, kun je haar niet leren breien? :D
    Of borduren of haken?

11. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    Ach wat is keten, wij keten vroeger ook,en wij kregen ook straf op school, ik heb nog nooit thuis mijn straf nog een keertje moeten doen hoor, dan straf je haar in principe 2x voor iets waar ze al voor gestraft is, en je moet ook altijd zoveel mogelijk proberen te zorgen om de dingen die op school gebeuren, op school te houden, is ze gestraft op school, dan klaar, je kunt er wel over praten, en aangeven dat je het niet leuk vindt etc, maar ga haar niet thuis nog een keer straffen.

Loopt het de spuigaten uit, kun je inderdaad tegen haar zeggen dat las het niet goed gaat op school omdat ze echt vervelend is of wat dan ook, niet meer op de pc mag, maar nogmaals probeer haar niet dubbel te straffen.

Ik heb laatst een discussie op school gehad over dubbel straffen, mijn zoon was samen met nog iemand aan het keten onderweg naar de gymzaal, ze mochten de week erna dus niet mee gymen en moesten bij de kleuters in de klas blijven. Dat is al een straf want alle kinderen willen graag gymen. Maar nee ook moesten ze nog eens 200 regels schrijven dat ze onderweg naar school moesten luisteren. Ik heb toen aangegeven, dat ik dat niet vond kunnen en dat waren ze gelukkig ook met me eens.

Je schrijft dat ze zich moeilijk alleen kan vermaken en dat er niet veel dingen zijn waarmee ze zich kan vermaken (buitenspeelmogelijkheden) tja,moeilijk dan hoor. Ik zou zeggen als ze toch niet zo vaak bij jullie is, laat haar dan een beetje haar eigen gang gaan, in de zin van, maak je niet te druk als ze achter de pc wil (dat is nu eenmaal hetgene wat ze momenteel bezighoud msn-hyves etc)

Tv kijken, laat het lekker zolang jij je er niet aan stoort en ze het thuis ook mag.

Het is kiezen tussen 2 kwaden, ik zou het zo ook niet weten, weet wel dat ik hier geen gillende keukenmeid over de vloer wil hebben, en als ik haar niet kan vermaken en de tv en of pc wel so be it ;)

En een ds is natuurijk weer net ff iets anders dan een gameboy, dat zie ik hier thuis ook wel (oudste 11 – middelste 8)

Tja ik kan je geen echte tips geven eigenlijk behalve dat je moet proberen je er zo min mogelijk aan te storen en dat ze al vroeg in de pubertijd kunnen zitten en die periode moet je zoveel mogelijk over je heen proberen te laten komen.(hoop dat ik het ook kan, tot nu toe nog wel)

Succes ermee
    Liefs mamatje

12. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Jullie hebben misschien wel gelijk over dat dubbel straffen, gaan we niet meer doen.

@Mamatje24; Vind het op zich niet zo erg dat ze aan de pc zit,maar echt uuuuren aan een stuk lijkt me gewoon niet goed.En ik vind het toch wel belangrijk dat ze leert dat het niet goed is om de hele dag achter dat ding te hangen.
    Puberteit...begint dat nu al? :p
    Ze heeft wel meer van dit soort periodes, maar als het echt puberteit lijkt te zijn zal ik je tip over het over me heen laten komen goed onthouden! ;)

@Kisbaba; ik kan zelf niet breien ofzo. :)
    Maar misschien geen slecht idee om het dan samen te leren. :)
    Heb nu een boek over origami geleend in de bib, dus hoop dat ze zich daar voorlopig een uurtje ofzo mee bezig kan houden. :D

13. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    Ik zal niet beweren dat wij hier zo opvoedkundig bezig zijn hoor, wij knijpen met onze eigen kinderen ook vaak genoeg een oogje dicht, vooral als ik er even geen zin in heb (ruzie) maar inderdaad uren achter een stuk gebeurt hier ook eigenlijk zelden, en gelukkig hoef ik hem er niet achter vandaan te trekken, maar heeft hij het na een uur of 2 uur zelf wel weer gezien en gaat hij weer voetballen buiten. Maar ja ook hij heeft zeker als het rot weer is buiten wel eens dat ie er langer achter zit, en dan laat ik hem ook gewoon gaan. Ik weet niet hoe vaak ze bij jullie is, maar probeer het gewoon aan te zien, als ze niks anders heeft, ja wat moet ze dan, zich vervelen op de bank? reken maar dat dat juist de momenten zijn dat ze je de strot uitkomen hoor (maak ik hier ook mee, vandaar dat oogje toe ;) )

heel veel succes in ieder geval,en ja puberen kan zeer zeker al, dusse heel veel sterkte gewenst :)

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Nee, ik bedoel in huis. Dat je haar misschien wat eigen verantwoordelijkheden kunt geven waar ze iets mee kan. Bijvoorbeeld helpen koken (zelf bedenken wat jullie gaan eten, eten kopen, klaarmaken etc).
    Ik kreeg uit jouw berichtje wel de indruk dat ze het redelijk makkelijk had op school (goeie cijfers en weinig doen). Als ze weinig aan haar huiswerk doet (krijg je dat al met 10 jaar...? wow de tijden veranderen wel zeg) en ze krijgt toch goede tot redelijke cijfers dan denk ik dat ze school wel makkelijk vindt.

Verder is vervelen op zijn tijd op zich niet zo erg volgens mij. Het wordt natuurlijk anders als ze zich nooit weet te vermaken. Komt ze zelf niet met ideeen om iets te doen?

15. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Mamatje24; ze is om de 2 weken een weekend bij ons, elke woensdag en de helft van alle vakenties.
    Het is niet dat ze verder niks kan doen, ze heeft een hoop speelgoed, kleurboeken, oefenboeken, ...
    Ze mag van ons tijdens het spelen gerust gek doen en het hele huis overhoop halen!
    En het kan me ook niks schelen als ze in een creatieve bui al m'n papier verknipt. :)
    Dit stellen we ook allemaal voor, maarja...'geen zin'.
    Na 2 uur computer heeft ze het zeker nog niet gezien, als je haar laat doen blijft ze er letterlijk heel de dag zitten, inclusief maaltijden.Dus das wel een beetje veel van het goede. ;)

@Rosoa; ze heeft een konijntje die ze eten en drinken geeft als ze hier is...zal eens kijken wat voor taken ik nog kan geven, thanx!
    Enne...huiswerk krijgen ze hier al vanaf 6 jaar ofzo. :)
    Ze komt idd zelf nooit met ideeën om iets te doen.Zeker niet met dit weer.In de zomer vraagt ze wel eens om te gaan fietsen ofzo.
    Ja heel soms vraagt ze om samen een spelletje te doen, dat doen we dan ook.

16. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    mijn nichtje is ook 10 jaar, maar die 'speelt' echt niet meer met speelgoed!
    misschien dat het te kinderachtig is?
    vraag haar wat ze zelf leuk vind/wil doen (behalve de computer)

en idd, ik zou ook vaak een oogje dichtknijpen, helemaal met slecht weer,
    en ook omdat je zegt dat er bij jullie buiten niks voor haar te beleven is!

17. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Moes, misschien dat het wel te kinderachtig is...had ik nog niet echt bij stilgestaan.
    Ze worden ook zo snel groot he...

Ze is nu bij vriendinnetjes thuis aan het spelen.

Er is hier wel een speeltuintje in de buurt, maar daar gaat ze niet graag alleen naar toe en het weer is er nu ook niet naar.(als het beter wordt ga ik er wel met haar heen, of zij met haar vriendinnen)
    Er is ook een bieb in de buurt enz dus het wordt hopelijk wel beter als het weer beter wordt.
    Kunnen we ook op vakantie een weekje enz...(alhoewel ze op vakantie meestal erg slecht luistert, maar misschien is dat eigen aan kids?andere omgeving enz)

Als ik vraag wat ze verder nog leuk vindt weet ze het niet...

18. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    als ze 1x per 2 weken bij jullie is (weinig dus) zou ik gewoon kijken voor andere dingen om haar te vermaken, ga lekker op de woensdagmiddag zwemmen (hebben bijna alle zwembaden) ga naar een (overdekt) speeltuin, ga naar een kinderboerderij, ga aan tafel zitten met haar en samen knutselen, ouderwets vormen koekjes bakken etc etc etc.

en anders wbt de pc, laat haar dan lekker, thuis mag ze dat niet zei je eerder al ,dus tja, bij jullie wel, dus is het bij jullie al gauw whalhalla en wil ze de tijd die ze heeft graag benutten achter de pc ;)

wbt de vakanties tja dan is het iets anders en moet je gewoon grenzen stellen, maar ook dan met een knipoog. Maak je er niet al te druk over, ze woont niet 24-7 bij jullie, dus dan werkt het gewoon anders daar kun je gewoon niet omheen.

Succes ;)

19. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ze gaat op woensdagvoormiddag met school zwemmen. :)

Maar in het weekend doen we het wel eens, m'n vriend is twee weken geleden nog met haar gaan zwemmen. :D

Ja, ik weet dat het anders is, en probeer me er ook niet te druk om te maken. ;)
    Maar ik ben bang dat we zo'n groot contrast creeëren weet je wel, dat ze denkt dat ze daar niks mag en hier alles. :rolleyes:

Maar misschien ben ik gewoon een beetje zeikerig :)

Thanx meid! ;)

20. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

Jul 15, 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    Mijn dochter speelt echt nog wel hoor, die word in juni 11 en die is gek op haar petshop....kom niet aan haar petshop...

Voor de rest tja, vind t een beetje tiener gedrag, uitproberen heb ik ook gedaan, omdat mijn vader heel makkelijk was en mn moeder streng.

Vond dat heeeeeel moeilijk....had t idee dat t mn vader weinig uitmaakte wat ik deed (wat niet zo was) door dat ie nooit echt boos werd en heel makkelijk was, dus ging ik kijken tot waar ik kon...en dat was best wel ver...en nooit werd ie echt boos, terwijl ik gewoon duidelijkheid wilde....als ik achter af kijk dan he...toen werd ik gewoon heeeeeel opstandig en voelde ik me heel verdrietig.

Ow en de Nintendo DS die is hier Dewi's beste vriend hoor.....heb er een tijd aan vast geplakt van 1,5 uur want anders had ze de hele dag op dat ding gezeten.

Share This Page