Dreumes 22 maanden stimuleren tot praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anniek88, 28 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.814
    2.542
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 22 maanden. Zo vroeg als ze motorisch was, is ze laat met praten. Qua woordjes zegt ze denk ik 10 woorden? Sommige woordjes lijken soms weer kwijt. Ze snapt alles, voert opdrachen uit.
    We lezen haar voor, benoemen alles, maar nieuwe woordjes hoor ik haar bijna niet zeggen.
    Ze snapt prima hoe ze moet communiceren want bijvoorbeeld nijntje roepen en naar de tv wijzen doet ze wel.
    Geduld, is natuurlijk het advies. Maar wat kunnen we nog meer doen om haar meer aan het praten te krijgen? Ik zie regelmatig kinderen van 1.5 die al veeel meer zeggen.
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Geduld :) en je niet laten leiden door andere kids.

    En zelf alles benoemen en veel voorlezen en zingen. Zoon maakte al ruim voor zijn tweede verjaardag volzinnen maar zijn nichtje koppelt nu net met moeite 2 woorden achter elkaar op diezelfde leeftijd. Terwijl we hetzelfde aanboden: de 1 is snel, de ander gemiddeld en weer 1 neemt zn tijd.
     
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Geduld idd. Onze oudste begon met drie jaar ineens te praten. Onze middelste een stuk eerder. En we deden hetzelfde qua voorlezen en benoemen. Mijn ervaring is dat je er bar weinig invloed op hebt.
     
  4. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Mijn zoon praatte met 2 jaar hele zinnen. Dochter kan net 10 woorden en gebruikt ze alleen als het haar uitkomt. Ze begrijpt alles maar voelt schijnbaar minder behoefte om meer te praten. Ik ben benieuwd wanneer zij de omslag gaat maken, behalve taal aanbieden kun je weinig doen denk ik.
     
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Ik maak me er ook niet druk om. Hier praat neefje stukken beter dan onze dochter (hij is een maand jonger) terwijl hij enig kind is en onze nog een oudere zus heeft die van praten houd.. ik merk wel aan dr dat ze veel snapt én veel onthoud. Geniet nog even van de rust:rolleyes:
     
  6. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Hoort ze wel goed? Onze zoon praatte op die leeftijd ook weinig en wat hij zei was ook vaak niet goed verstaanbaar... hij is voor de zekerheid door t consultatiebureau doorverwezen naar de KNO arts. Daar bleek dat hij veel vocht achter z’n trommelvliezen had, terwijl hij nooit klachten van oorontsteking liet zien. Toen heeft hij buisjes gekregen en dat heeft wel wat geholpen... uiteindelijk ook nog logopedie gehad, maar dat was ook omdat hij last had van frustraties (en hij soms niet goed duidelijk kon maken wat er was)..

    Verder sluit ik me bij eerdere berichten aan: als t gehoor en alles verder in orde is (en je leest regelmatig voor en praat veel tegen haar e.d.) dan komt t wellicht gewoon later op gang...
     
  7. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik denk ook dat je er geen zorgen over hoet te maken. Mijn zoons zijn super vlot in ontwikkeling. Jongste nu 24 maanden en praat gewoon in hele zinnen. Maar er zijn anderen die dan al tekeningen kunnen maken. Ook mijn oudste kan alleen nog maar krassen. Dus iedereen ‘n ding :)

    Mss dat cb we bij 2 jaar eens verder gaat kijken. Bijv ivm gehoor enzo
     
  8. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw

    Ik vond deze video heel behulpzaam. Zij legt heel goed uit hoe je je kind het beste kan stimuleren. Plus hele goede voorleestips.
     
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Geduld inderdaad :) Het verschilt zo per kind.

    Mijn oudste sprak met twee jaar nog maar enkele woorden en her een der een verdwaalde twee-woorden-zin. Ze wordt in januari drie en is pas sinds een paar maanden met 4-5 woorden en sinds heel kort soms volledige zinnen aan het praten.
    Ik merkte wel al gauw dat ze alles begreep en ook prima ‘opdrachtjes’ kon opvolgen dus heb me er nooit zo druk om gemaakt.

    Mijn jongste daarentegen is net anderhalf jaar en spreekt al een hele tijd met 2-woorden zinnen en regelmatig ook met 3-woorden zinnen. Hij sprak voor hij 1 jaar was al een stuk of 30 woorden.
    Een enorm verschil met z’n zus dus!
     
  10. FoxyDiamond

    FoxyDiamond Bekend lid

    23 jan 2017
    637
    231
    43
    Ik denk dat het wel komt. Mijn zoontje is bijna 20 maanden en praat in zinnetjes maar motorisch is hij echt een drama. Hij loopt en rent wel maar bijvoorbeeld een loopfiets of loopauto? Nou dat gaat echt niet. Het is vaak het ene of het andere.

    Verder zing ik wel heel veel met hem en kijken we heel veel boekjes (Bumba zoekboek bijvoorbeeld) en noem ik alles wat ik zie. Ik weet niet of dat heeft geholpen bij zijn taalontwikkeling.
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier kwam bij beide kinderen het praten ook pas na de 2e verjaardag goed op gang. De jongste is nu 2 jaar en 3 maanden, begint nu in zinnetjes te praten, maar vaak zat gebruikt ze gewoon 1 woord en weet dat we d'r dan toch wel begrijpen.
    Overigens kan ze wel hele liedjes zingen. Tijdens het zingen gebruikt ze wel zo even 5 woorden in een zin.
    Zowel de oudste als de jongste zijn beter gaan praten na starten van de psz.
    Veel boekjes lezen en alles wat je ziet benoemen, ook gelijk het juiste woord.
    Jongste vraagt sinds een paar weken bij alles, 'is dat?' :roflmao:
     
  12. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28
    Alsof ik mijn eigen verhaal lees, hier een zoontje even oud en is precies hetzelfde verhaal.
    Ik blijf gewoon stimuleren en heb het vertrouwen dat het vanzelf wel komt :)
     
  13. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Bij de volgende afspraak bij het cb hoef je met 2 jaar maar 5-10 woorden te kunnen zeggen. Mijn zoontje kon dat toen wel, maar bleef daarna hangen op hetzelfde niveau. Na 4 maanden waren er maar een paar woorden bij gekomen en hij brabbelde heel slisserig en toen ben ik terug gegaan naar het cb. Toen kreeg ik een verwijsbrief voor logopedie en ze raadde de peuterspeelzaal met een VVE programma aan. Hij gaat nu 1,5 maand en hij heeft in een maand 10 woordjes bijgeleerd. Hopelijk leert hij er nog veel bij. Hij vindt het in ieder geval erg leuk om te gaan.
     
  14. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Onze oudste praatte ook heel laat. Had een verdenking op TOS. Wat uiteindelijk niet zo was. Heeft ook korte tijd op een behandelgroep gezeten. Daar worden ook gebaren aangeboden. Die ondersteunen dus de taal. Hij heeft daar veel baat bij gehad. Als ze dus een woord niet kunnen zeggen dan kunnen ze met een gebaar aangeven wat ze bedoelen. En dan raken ze ook niet zo snel gefrustreerd. Bij onze dochter gebruiken we vanaf heel klein ook al gebaren omdat ze slechthorend is.

    Wat de kinderen bij ons heel leuk vinden, en wat ons jongste zoontje van 20 maanden ook heel interessant vind zijn de gebaren dvd s van lotte en max. Daar worden dus woorden, liedjes begrippen aangeleerd door middel van gesproken taal ondersteunt met gebaren. Erg leuk! Gebaren hoeven niet speciaal gebruikt te worden bij een kind waar wat mis mee is, maar is gewoon leuk en handig voor het stimuleren en ondersteunen van de taal. Onze jongste mankeert niks maar vind het erg leuk. Hij spreekt nu 2 woordjes achter elkaar, maar kent wel veel losse woorden.

    Gewoon veel communiceren en je kind bij de eenvoudige dagelijkse handelingen betrekken.

    Bijvoorbeeld boekjes lezen, maar dan gelinkt aan een bepaald thema. Dus bijvoorbeeld meerdere verschillende boeken over de boerderij. Zodat op die manier de woorden steeds terug komen. Lees gerust hetzelfde boek een keer of 3 voor. Herhaling is erg belangrijk.

    Speel eenvoudige spelletjes. Bijvoorbeeld memory met eenvoudige plaatjes. Maar dan voor deze leeftijd niet de kaartjes blind op tafel, maar open. En dan dezelfde bij elkaar zoeken, en dan natuurlijk de voorwerpen op de plaatjes benoemen

    En nog een tip om het imiteren(napraten) te bevorderen:
    Pak wat dieren en een klein drink bakje. En begin als ouder om de dieren 1 voor 1 te laten drinken. En zeg daarbij: die drinken. Laat dan je kind het overnemen en laat het proberen de handeling en de zin over te nemen. Zo lok je gesproken taal uit door middel van een kort eenvoudig zinnetje. Dat zinnetje kun je later ook moeilijker maken. Bijv: "die moet drinken" "die gaat lekker drinken" enz.
     
  15. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    @HvL
    Wat is laat praten? Hier een kereltje van 2,5 jaar met logopedie en ben benieuwd hoe het bij anderen verliep waar praten wat lastiger ging.
     
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Geduld ;)
    Ik dacht ook van mijn jongste heel even dat ie achterliep met taal. Maar ik besefte me al snel dat de oudste gewoon ontzettend vlot was.

    De jongste was weer eerder met lopen etc. Ik denk nu ook iets van 10 woorden (inclusief bumba dan). Als ik de olifant aanwijs dan grijpt hij naar zn neus (andere armpje doet nog niet mee) en hij begrijpt idd alles.

    Komt wel goed denk ik
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Die van ons vertikte t om te praten of ook maar een poging te doen tot brabbelen terwijl ze onlogische opdrachten prima kon doen (bijv. bord onder de tafel zetten terwijl ze bijv gootsteen verwacht). Ik heb een pratende hamster ingezet...tadaaaa daar kwam t gekwebbel. Geen woorden nog maar dr kwam in elk geval WAT op gang. Denk soort drempelvrees ofzo bij haar. Dit zagen we niet alleen met praten namelijk maar eigenlijk met alles.
     
  18. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Laat praten was bij mijn zoon met 3 jaar nog onverstaanbaar praten. En bijna geen zinnetjes kunnen maken. Hij had een verdenking op TOS maar uiteindelijk was het dat niet. En was hij gewoon heel laat.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Die van ons kan ik nu ook niet echt als praatwonder bestempelen. Ze maakt zich verstaanbaar (met wat gemakzucht woorden, die mama spontaan niet snapt tenzij t echt niet anders kan) en rommelt wel wat met woorden als zijnde zinnen/liedjes maar vergeleken met haar klasgenootjes op de kdv zit er toch wel behoorlijk wat verschil.

    Ik ben er nog niet over uit of t echt een taalachterstand is of dat haar interesse er gewoon nog niet echt ligt. Wij hebben echt meer een onderzoekertje altijd al gehad en niet alles past tegelijk in dat koppie.

    Wanneer ze komt slijmjurken, vooral om 03:00 's nachts en zij veeeeeel liever wil spelen dan slapen, dan sla je soms stijl achterover. "Mama kom zitten hier, mama g. voorlezen?" G. kan niet slapen, mama eeeeeeen verhaaltje voorlezen? Samen boekie lesuh?" En de rest van de dag is t niveau: "mama mama mama mama kijk! Viegtuig! Auto! Lamp! Fie(t)s!"
     
  20. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.814
    2.542
    113
    Vrouw
    Nog bedankt voor al jullie reacties. Inmiddels na 2 weken vakantie met veel voorlezen komen er voorzichtig meer woordjes uit. Wel allemaal met 1 lettergreep maar alsnog komt het op gang. En ze zegt nu ook mama die, jij die, ik die.
     

Deel Deze Pagina