kaarsjes...

Discussie in 'De lounge' gestart door guppekop, 31 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    als ik het topic over romy lees, dan lees ik regelmatig dat er een kaarsje word aangestoken. Ook bij andere topics kom ik dit tegen. Maar wat is de gedachte daarachter? Ik ken het niet van huis uit. Misschien iemand die het hier goed kan uitleggen?

2. Jel

Jel Niet meer actief

Oja, die vraag heb ik ook weleens gesteld. Of meer of mensen het echt letterlijk doen of dat het meer een uitspraak is? En wat mensen doen als ze daadwerkelijk dat kaarsje aansteken.

Ik zeg dat eigenlijk nooit want ik doe dat ook nooit. Ben het niet gewend. Ken het als een katholiek gebruik, maar ik ben niet katholiek. Ik zal eerder zeggen dat ik voor iemand bid (ben wel christen) of dat ik aan iemand denk.

3. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Volgens mij is het van oorsprong rooms katholiek, dat ze kaarsjes aansteken voor zieken, overledenen etc. (denk aan het kaarsjes aansteken in een rooms katholieke kerk). Ik ken het ook niet, kom uit een echte protestantse omgeving. Wellicht kan iemand anders het goed uitleggen.

4. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ja ik ben dus ook van de protestantse kant, mogelijk dat ik het daar niet van ken? in kerken in duitsland zie ik ook wel veel kaarsjes branden... maar het waarom...

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik doe het dan letterlijk..het gaat om de intentie,je staat op dat moment even extra bewust bij iemand stil en stuurt/wens diegene dan wat positieve energie toe.

6. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

geen idee wat de gedachte precies is. Wil ik ook niet weten, voordat ik het weet is het weer iets wat zogenaamd niet strookt met een christelijke achtergrond:p

Dus ik zie het gewoon als 'ik denk aan jou, ik bid voor jou, ik neem een momentje voor jou en steek daarbij een lichtje aan enz'

7. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Het is idd een ritueel uit de rooms-katholieke kerk.
    En net als met zoveel rituelen hoeft dat niet een hele duidelijke reden te hebben. Je bid voor iemand en steekt dan een kaarsje aan.

8. Jel

Jel Niet meer actief

9. tulip

tulip Niet meer actief

ik doe dat dan ook letterlijk, hier betekend het niet meer als: Ik denk aan je, bijvoorbeeld wanneer iemand geluk nodig heeft tijdens een examen of een operatie of zoiets. Gewoon op een bepaald moment.

10. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    ik ben roomskatholiek, en het licht overwint het donker.. het goede overwint het kwade..

een kaarsje zorgt voor licht..

11. tijjani85

tijjani85 Actief lid

22 nov 2011
    160
    0
    0
    mama
    gelderland
    wij zijn helemaal niet christelijk opgevoed en zo voedt ik mijn kind ook niet op.
    Toch vind mijn zoontje van nu 9 jaar het in het buitenland altijd zeer interessant. En niet alleen dat hij heeft afgelopen jaar in spanje in de kerk een kaars gekocht. Als hij het moeilijk heeft met iemand die overleden is of heel erg ziek is dan steekt hij zijn kaarsje aan en is dan heel erg stil. Blaast het kaarsje daarna weer uit en dan is het ook weer goed voor hem.
    Dit is zijn manier om het een plek te geven en te verwerken.
    In spanje moet hij ook altijd de kerk in om een kaarsje te branden.
    Ik sta elke keer weer met tranen in mijn ogen als hij dat doet. Vind het zo een mooi gebaar en zo puur ook.

Heeft niet veel met betekenis te maken maar wou het toch even vertellen

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Heel simpel is de betekens van de kaars voor mij, dat een kaars licht en warmte geeft. Dus door het aansteken van een kaars voor iemand of bij de foto van iemand, schenk je als het ware iemand licht en warmte (in donkere tijden) .

@ taijjani: wat prachtig zeg..

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

mijn moeder deed dat altijd bij mijn examens of een sollicitatie, dan brandde ze daadwerkelijk een kaarsje. Maar je kunt ook online een kaarsje branden. dat staat dan meestal wel in het topic waar dat kan.

14. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Ik zie het niet als iets religieus. Wanneer ik een kaarsje voor iemand brand doe ik dat om licht, kracht en positieve energie te sturen en er even bij stil te staan.

Deel Deze Pagina