Hoe omgaan met jaloezie, kleuter en baby

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door dreumesmama, 5 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Het lijkt erop dat onze oudste nog steeds flink jaloers is op de baby (9 maanden)

We hebben een lastige start gehad waardoor ik weken lang met de baby heb rondgelopen waardoor de oudste ook echt aandacht te kort kreeg en flinke driftbuien kreeg.
    Toen het wat beter ging leek het tussen de meisjes ook goed te gaan.

Ze doet alleen haar zusje ontzettend vaak pijn, dan wil ze knuffelen en schud hard haar hoofd heen en weer, op haar liggen, aan haar hangen. Noem het maar op. Ik ben echt bang dat het een keer fout loopt, ik durf ze dan ook echt niet samen te laten.

Ik vraag steeds waarom ze het doet, ze vindt haar zusje niet lief zegt ze. Dan zeg ik dat dat mag, ik vind ook niet iedereen lief, maar ik ga de mensen die ik niet lief vind ook niet pijn doen.

Maar ze blijft het doen en het wordt alleen maar erger.

Op internet las ik dat je niet boos moet worden op het jaloerse gedrag want het is haar gevoel, maar ik kan haar moeilijk haar zusje laten mishandelen. Ze stopt ook niet als ik zeg dat ze haar pijn doet, en ik moet haar er dan echt vandaan halen.

1 op 1 aandacht krijgt ze echt genoeg, daar ligt het niet aan.

Wie weet raad, ik weet het inmiddels echt niet meer.

2. adi

adi Niet meer actief

Je mag niet boos worden op haar gevoel, maar zeker wel op het 'geweld'! Ik zou haar heel duidelijk maken dat jij begrijpt dat ze op dat moment haar zus niet lief vindt, maar dat ze het dan anders moet uiten.
    Elke vorm van geweld meteen verbinden aan een consequentie.

Het is ook een levensles natuurlijk. Jaloers gevoel zal ze nog vaker hebben, en ze moet leren hoe daar mee om te gaan. Inieder geval niet fysiek.

Daarnaast misschien proberen om aan haar gevoel te werken. Misschien dat cb tips heeft? Lijkt me heel lastig hoor.

Deel Deze Pagina