Mijn dochter van 6,5 gaat naar groep 3. Grote verandering waar ze erg aan toe was. Ze klaagt vaker (niet dagelijks) over hoofdpijn en misselijkheid en heeft dat ook vaak met warmte. Heeft dan ook heel rood hoofd. Is ook snel wagenziek, maar dat staat hier even los van. Vorige week en gisteren misselijk en braken in de avond bij naar bed gaan. Ze praat erg hard altijd en zegt aan 1 oog wazig te zien. Sinds deze week ineens tegedraads, brutaal en ongeinterreseerd, terwijl ze normaal heel betrokken en lief is. Ze verspreekt zich af en toe met woorden omdraaien ook. (heb ik zelf ook last van door stress) Moet ik mij zorgen maken of kan dit een gevalletje kleuter puberen zijn? Ze heeft dat namelijk nog niet gehad en heeft 2 grote broers van 9 en 14 en sinds 3,5 maand een baby zusje die een syndroom heeft waar wij ons erge zorgen over maken, wij bespreken dit niet met haar maar misschien merk zij het. Ik maak me gewoon zorgen om haar.
Ik vind dit best zorgelijk klinken. Als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan. Je kan beter een keer te veel gaan dan een keer te weinig. Wat zegt haar leerkracht hiervan? Vind je dochter de leerstof op school moeilijk? Gaat ze met tegenzin naar school? Dit kan best een invloed hebben op.
op school gaat het prima. thuis is er wel veel veranderd met baby die nu ook syndroom blijkt te hebben. ze heeft een bril die ze amper wil dragen maar heeft wel plus vier en plus vijf! misschien krijgt ze hoofdpijn van geen bril dragen.ik verplicht haar dat nu om te kijken of dat het kan zijn.
Dat klinkt heel aannemelijk... Het kan zelfs migraine uitlokken. Ik heb zelf als 20 jarige een bril gekregen/genomen omdat ik steeds hoofdpijn had. Ik heb een sterkte van 0,75 en 1,00 - maar zonder bril hoofdpijn en met bril niet. Bij haar is het een stuk extremer dus dat ze er ook misselijk van wordt, is niet zo heel vreemd denk ik.
Ik zou dan maar zeker zorgen dat je dochter die bril draagt want grote kans dat het daar van komt. Weet het vrij wel zeker, mijn dochter heeft het ook gehad namelijk.
Valt ze ook vaker dan normaal en die hoofdpijn is dat het meeste in de ochtend als ze net wakker is of door de hele dag?
de avond voor ze naar bed moet of als het erg zonnig is buiten. hoofdpijn duurt maar kort vaak. Het gaat goed met haar hoor, ik ga voor de zekerheid volgende week naar oogarts eerst.even kijken waardoor ze slechter ziet.mijn zoon kreeg met 4,5 glaucoom helaas.bleek toen zeer zeldzame oogafwijking te hebben...helaas waren we er te laat bij en zag hij aan dat oog nog maar twee procent. ik hebben maanden geroepen dat er iets mis was met oog.maar artsen luisterden niet.pas toen het te laat was... dat wil ik nu voorkomen.hoop dat ik voorniks ga.maar beter dat dan te laat zijn. haar ogen zien er normaal uit in tegenstelling tot dat oog van mijn zoontje hoor.maar ze heeft wel net als hij toen nystagmus..daar zijn wiebel ogen.ze heeft het wel in zeer milde vorm. wordt vervolgt.. mijn jongste dochter heeft en syndroom met ook en oogafwijking genaamd aniridie.zij heeft geen iris.zij kan een tumor in de nieren ontwikkelen en kan geestelijk niet in orde zijn... ze is pas vier maanden dus tijd zal het uit moeten wijzen... de andere twee kids zijn geestelijk prima in orde.tegen begaafd aan...zitten nog in erfelijkheid onderzoek voor hun en mij.best spannend allemaal.
Ok benieuwd hoe en wat dan. Het klinkt in ieder geval niet dat ze een hersentumor heeft (weet dit vanwege onze jongste zoontje) Maar wat zwaar zeg en zo sneu voor je zoontje dat ze gewoon niet naar je luisteren
Ze dachten aan een hersentumor maar bleek dat zijn hersendruk te hoog was. Is een bepaalde zelzame ziekte waarvan er maar 9 kinderen in dat ziekenhuis mee onderzocht/vervolgd worden en onze zoontje de jongste is. De symptomen zijn exact hetzelfde als bij een hersentumor.
Jeetje Veronique, wat erg! Wat zullen jullie bezorgd zijn... Ik denk dat je dochter misschien ook wat 'last' heeft van alle veranderingen en ze zal ongetwijfeld iets oppikken van de spanning en zorgen rondom haar broertje. Het is van een totaal andere orde maar toen mijn zoontje een huilbaby bleek reageerde mijn dochter daar ook sterk op. Ze was eigenlijk boos en verward dat er een andere baby bij was en die kreeg ook nog eens extra zorg. Ze was pas anderhalf dus er viel niet heel veel expliciet uit te leggen maar ik kon wel een link leggen. Ik denk dat jouw dochter veel aanvoelt. En die bril, tja, die zal ze echt moeten dragen. min vier en min vijf is te sterk om daarbij geen bril te dragen. Overigens, het kan zijn dat je dochter ECHT die klachten heeft, dus echt misselijk en hoofdpijn, maar dat de oorzaak niet fysiek is. Ook in dat geval moet je de symptomen serieus nemen maar de spanningen voorzichtig onder woorden gaan brengen. Ze zal zelf ook moeten leren om uiting te geven aan haar emoties en daar woorden aan moeten geven. Die vindt ze niet vanzelf, daar heeft ze ook hulp bij nodig. Daarom is het altijd zo belangrijk dat wij ouders de emoties benoemen. Ik wens je bijzonder veel sterkte, met jullie zoontje en met je meisje.
In het begin waren we echt bezorgd. Je weet dan gewoon niets. Nu kunnen ze momenteel niet veel doen voor hem. Zolang hij geen druk achter zijn ogen heeft laten ze het voorlopig zo. Maar wanneer ze merken dat er een druk achter zijn ogen zit (moet om de zoveel tijd naar oogarts) dan krijgt hij meteen een operatie en wordt er een drain in zijn hoofd geplaatst. Hopelijk gebeurd dit niet want anders staat er heel vaak een operatie in zijn levensjaar te wachtten . Daarbij heeft hij ook nig een grotere kans op een hersentumor en huidkanker. Ook al weten wij dit proberen wij er zo min mogelijk aan te denken. We willen genieten van alle momenten maar letten gewoon op de signalen en de controles dan.