Dag Allemaal, Ik werk bij een producent van babyproducten en in mijn dagelijks werk spreek ik met artsen en verpleegkundigen op de CB's. Ik ben benieuwd wat jullie verwachten van het CB als je aanklopt met je kindje dat last heeft van klachten als darmkrampjes, eczeem, reflux en/of huilen? (waarbij je denkt aan koemelkallergie). Ik ben benieuwd naar jullie reacties, want dan kan ik wellicht weer wat beter mijn dagelijks werk uitvoeren. Alvast bedankt! groetjes, Moeder van Stan
Ik verwacht eigenlijk niet veel van het cb. Ik ga er heen voor het meten en wegen en de prikjes en klaar. Als er iets is, ga ik liever naar de huisarts. Mijn zoon had als kleintje behoorlijke reflux en ik vermoedde dat al, dus vroeg dat aan het cb. Volgens hun waren het gewoon krampjes, alle baby's hadden dat. Zo waren er wel mee dingen. Dus ik ga niet meer naar het cb daarvoor.
Dapper dat je hier post, volgens sommige dames hier zijn jullie the devil Wat ik zou verwachten van het CB met dergelijke klachten, is dat zij goed op de hoogte zijn van mogelijke oorzaken, en dus ook een inschatting kunnen maken wat er aan de hand is, en wat daar eventueel aan te doen is. En ook dat zij snel genoeg aangeven dat je beter bij een arts kunt aankloppen.
Wat ik belangrijk vindt is - Dat het cb na je luisterd en serieus neemt - Dat het cb je eventueel tips en adviezen geeft - Dat het cb je eventueel doorverwijst na ha/ka Gelukkig voldoet bij ons het cb aan mijn verwachting. Toen ons zoontje heel veel huilde en weinig sliep,vermoede ik dat hij reflux had. Heb dit toen aangegeven aan het cb en hun namen mij meteen serieus. Zij kwamen met tips en adviezen. Toen deze helaas niet bleken te helpen adviseerde hun mij om contact met de ha op te nemen voor eventuele medicatie.
Dat zij mijn klachten serieus nemen, en ik niet afgewimpeld wordt zoals bij mijn dochtertje. Tips geven waar ik iets mee kan. Verder vond ik het wel netjes dat ze na mijn uitbarsting daar over het continue huilen net slapen van mijn dochtertje, een paar dagen daarna belde of het al beter ging.
Ik doe precies het zelfe voor gewone controles ga ik al helemaal niet... Ga alleen als me zoontje een prikje nodig heeft... En ga ook liever naar me huisarts als er iets is want cb die zeg dingen en dan doe je het en dan moet je later toch naar je huisarts toe dus vindt het verspilde moeite om dan eerst na de cb te gaan en dan naar me huisarts dus ga liever gelijk naar me huisarts... En word ook veel beter geholpen...Want hier in Arnhem is de cb gewoon kut om het zo maar te zeggen... Ben je gewoon optijd word er zonder iets te zeggen gewoon je afspraak een uur later gedaan zonder rede... Als ik eerlijk mag zijn van mij hoef heel die cb niet te bestaan je huisarts kan ook makkelijk die prikjes geven en meten en wegen kennen de assistente van je huisarts ook of je kan het ook zelf doen... Laats ook kreeg een domme vragen lijst die ik moes invullen en meenemen... Kreeg me zoontje blokken (waar die een hekel aan heeft) moest die een toren bouwen maar dat doet die niet.. Dus ik zei zo hij houdt niet vna blokken hij vindt lego leuker... Ja maar toch moet die met blokken spelen volgens de cb pfff rot toch op met die hele cb bah... wou dat ze niet bestonden...
Met zulk soort dingen doet het CB toch niets (is mijn ervaring) dus naar de HA en liefst een doorverwijzing naar de KA
Ik verwacht dat het cb me gedegen advies geeft, toegespitst op mijn situatie. De praktijk valt soms tegen, soms is het wel goed. Maar vaak kom je toch bij de huisarts uit, op het cb hebben ze wel basis-expertise, maar medicijnen en verwijzingen kunnen ze niks mee, Dus als er iets is waar sneller hulp voor nodig is dan de volgende cb afspraak, maak ik liever een afspraak bij de HA.
Ts, ik denk eerlijk gezegd dat jullie lobby bij het cb juist vaak zorgt voor verkeerde adviezen en ellende bij de ouders. Natuurlijk wil je zoveel omzet halen, maar het resultaat is dat het cb kleine babys als proefkonijnen gebruikt en de ouders eerst 6 verschillende pakken kv moeten halen voordat ze doorverwezen worden naar een echte arts. Ik zou met deze problemen echt niet bij het cb aankloppen, vind ik wel een beetje naief als ouders dat doen. Wat kunnen die doet: nutriton of pepti aanprijzen, wat bij de meeste reflux of kma toch niet helpt. Gewoon naar de huisarts of kinderarts gaan, en het kind de juiste behandeling geven. Ik denk dat de producenten misschien bewust van moeten worden dat de ouders meestal niet zulke fans zijn van cb's en hun adviezen rondom voeding.
Ook ik heb mn twijfels over het instituut CB. Ik denk dat het voor een bepaalde groep ouders (missien minder mondig/alert) goed is dat er vinger aan de pols wordt gehouden, maar zelf kan ik er weinig mee. Met onze dochter meermalen aangegeven dat ze wel erg veel spuugt. Alle kindjes deden dat. Dat was normaal, zeiden ze. Tot ik een keer in de wachtkamer van de verloskundige zat en ze weer eens alles onderkotste. 'Dat is niet normaal hoor' zei de assistente. Binnen een uur zat ik bij een kinderarts: Reflux. Het zal er ook net al liggen welk bureau je hebt denk ik, maar mijn ervaring is dat er te veel in hokjes wordt gedacht (kind, zoenzo oud, moet dit en dat kunnen) en dat er weinig echt naar het kind wordt gekeken of naar de ouders wordt geluisterd. Ik verwacht dus niets van het CB. Bij twijfel bel ik de huisarts. Mijn man zegt altijd: 'Als er iets is, dan gaan we wel naar een ECHTE arts!' (om maar even aan te geven hoe het voelt)
Ik kan eigenlijk alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers. Als je eenzelfde vraag drie keer stelt bij het cb, krijg je drie keer een totaal ander antwoord/advies. Ik kan er echt helemaal niks mee. We hebben toevallig afgelopen weekend besloten voortaan ook alleen nog maar voor vaccinaties te gaan. Wegen en meten kan ik thuis zelf ook wel. Heb ook de ervaring niet serieus genomen te worden in vragen/zorgen die ik had (onze dochter heeft ook verborgen reflux).
Even voor alle duidelijkheid: Commercie (producenten van babyproducten) en gezondheidszorg (CB) zijn 2 heel verschillende zaken. Een van de twee heeft namelijk als doel om zoveel mogelijk winst te maken - op zich niks mis mee, dat is bij elk commercieel bedrijf het geval. Waar ik mij enorm aan stoor is dat mijn vorige CB (ik ben inmiddels overgestapt) een bepaald merk babyvoeding aanprijsde. Toevallig was dat niet het merk wat ik gebruikte, maar ze deden net iets teveel hun best om mij te overtuigen dat dat andere merk beter was tegen de krampjes. De creche van mijn jongste werkt samen met een bekend merk babyvoeding. Gevolg: de melk van dat merk is gratis, wil je een ander merk voor je kindje moet je het zelf betalen. En steeds proefmonsters in het bakje van mijn zoon van allerlei nieuwe overbodige babyproducten van dat merk. Veel ouders klagen erover en vinden dat deze commerciele acties niet thuishoren in een creche...
Ben ik het mee eens. Overigens huilde onze baby ook heel veel en ben naar het CB geweest. De jeugdverpleegkundige dacht goed mee en raadde onofficieel de osteopaat aan. Wat mij betreft mogen ze dit ook wel officieel aanraden! Maar omdat ik vermoedde dat ze misschien wel verborgen reflux had, had ik ook een afspraak gemaakt met de huisarts, omdat dat immers niet het terrein is van het CB, maar de huisarts/kinderarts.
Ik verwacht van een consultatiebureau dat ze advies geven zonder dat er een producent van babyproducten ze extraatjes geeft om hun eigen merk aan te prijzen.
Even advocaat van de duivel: Een aantal van jullie stelt dat 'samenwerken' met een bepaald bedrijf niet wenselijk is, of dat het in ieder geval niet wenselijk is dat er richting een bepaald merk wordt gestuurd... Maar wat nu als dat merk (toevallig) echt een heel goed product levert tegen bv krampjes oid? Ik neem toch aan dat je dan van een CB verwacht dat ze dit middel juist wel adviseren? Als het namelijk werkt, dan zou ik daar juist heel blij mee zijn!!! (al snap ik dat er een verschil is tussen adviseren en 'pushen'). Samenwerken/contact hebben met een bepaald bedrijf op gebied van verzorging/voeding hoeft dus niet per definitie negatief te zijn (in mijn ogen).
@Merah: Inderdaad zoals je zelf al aangeeft, er is een verschil tussen adviseren en "pushen". Ik wil er gewoon vanuit kunnen gaan dat er onafhankelijk advies gegeven wordt, zonder dat er andere belangen meespelen.
Ik heb een zwaar vermoeden dat we geen reactie meer zullen krijgen. Zou wel goed zijn voor de verandering, dat de marketing van de producenten een keer direct met de ouders in gesprek gaat, ipv via sluisreclame.